ورق آلومینیوم در تصویر نمایش داده شده است.

ظرفیت ها و چالش های تولید ورق های آلومینیومی در کشور

اخبار
دوشنبه 28 فروردین 1402

رئیس سندیکای صنعت آلومینیوم گفت: واحدهای تولید ورق‌های آلومینیومی با حداکثر ظرفیت در حال فعالیت هستند اما واردات کالای مشابه‌، فرصت افزایش تولید و توسعه این صنعت را از بین می برد. بیش از ۵۰ سال است که صنعت فویل یا ورق‌های نازک آلومینیومی در کشور نهادینه شده است. هوشنگ گودرزی، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم می‌گوید: فویل در صنایع غذایی، دارویی، ساختمانی، لوازم خانگی، اتومبیل‌سازی و دیگر صنایع کاربرد دارد.

به منظور بررسی ظرفیت‌ها و چالش‌های تولید در این صنعت با مراجعه به یکی از ۵ کارخانه تولید فویل آلومینیوم در اشتهارد از نزدیک با تولیدکنندگان صحبت کردیم. در این کارخانه انواع ورق و فویل‌های آلومینیومی از ۶ تا ۳۰۰ میکرون با ظرفیت نهایی ۵۰ هزار تن در سال با اشتغال بیش از ۱۲۰ نفر تولید می‌شود. وی ادامه داد: خوشبختانه در این کارخانه توانستیم با دانش بومی فویل‌های زیر ۱۰ میکرون را هم تولید کنیم.
رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم می‌گوید: صنعت فویل آلومینیوم در بازه ۴۵ روز، هزار دلار روی شمش آلومینیوم ارزش افزوده ایجاد می‌کند. گودرزی افزود: صنعت فویل آلومینیوم در حال حاضر با ظرفیت خوبی فعالیت می‌کند. حالا واردات بی رویه هم چوب لای چرخ تولید کرده است و هم ارز بری قابل توجهی دارد. به گفته رستمی از تولید کنندگان فویل آلومینیوم؛ در حالی که واردت ممنوع است، اما همچنان شاهد واردات انبوه به شکل‌های مختلف هستیم که بر قیمت لوله و قیمت ورق آلومینیوم تاثیرات ویژه ای داشته است.

 

ورق آلومینیومی در عکس نمایش داده شده است.



رستمی می‌گوید: سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار برای واردت فویل هزینه شد. براساس این گزارش؛ سالانه ۹۰ هزار تن فویل آلومینیوم در کشور مصرف می‌شود و تولید کنندگان این صنعت می‌گویند در صورت اجرای قانون منع واردت کالای مشابه تولید داخل، قادر به رفع این نیاز در کشور هستند و بر تعیین روند قیمت آهن و آلومینیوم موثر خواهند بود.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید