طرحی از فولاد سبز در تصویر نمایش داده شده است.

صنعت سبز فولاد می‌تواند مسیر تجارت را عوض کند

اخبار
یکشنبه 27 فروردین 1402

گزارش جدید کمیسیون انتقال انرژی (ETC) گفت که تحولات اخیر سیاستی مانند قانون کاهش تورم (IRA) در ایالات متحده و اجرای مرحله‌ای مکانیسم تعدیل مرز کربن در اتحادیه اروپا (EU) یک مورد سرمایه‌گذاری مناسب برای تولید فولاد بدون آلایندگی در این کشورها ایجاد کرده است.  پروژه های فولاد و روشنایی سبز تا سال 2026 با توجه به زمان های انجام شده چالشی حیاتی است و گزارش ETC نشان می دهد که شکاف مالی برای انجام این کار کمتر از آنچه قبلا تصور می شد است.

 «هر چهار کشور می‌توانند یک مورد سرمایه‌گذاری مناسب را ارائه دهند، اگر اقدامی فوری برای کاهش شکاف «آخرین مایل» انجام شود.  اقداماتی مانند حمایت دولت از مخارج سرمایه‌ای و قراردادهای خرید آتی با حق بیمه اولیه (به ویژه از سوی شرکت‌های بزرگ) راه‌های عملی را برای کاهش شکاف مالی پروژه‌ها در هر چهار کشور در کوتاه‌مدت ارائه می‌کند.»

 خط لوله جهانی پروژه‌های فولادی اولیه (مبتنی بر سنگ معدن) با انتشار تقریباً صفر باید ظرف سه سال آینده سه برابر شود تا تولید سالانه 190 میلیون تن (MTPA) "سبز" تا سال 2030 فراهم شود و اهداف کاهش انتشار صنعت در چشم‌انداز باشد که اثرات قابل ملاحظه ای بر قیمت میلگرد، تیرآهن و سایر محصولات فولادی خواهد داشت.

 

محصولات فولادی در کارخانه نمایش داده شده اند.

 

 فولاد 7 درصد از انتشار سالانه گازهای گلخانه‌ای جهانی را تشکیل می‌دهد و تقاضا افزایش می‌یابد، زیرا این ماده برای ساختن انتقال انرژی، از توربین‌های بادی به خودروهای الکتریکی و رشد زیرساخت‌ها در اقتصادهای در حال توسعه ضروری است. در این گزارش آمده است: فناوری‌های «پیش‌گام» ساخت آهن و فولاد، با تمرکز بر استفاده از هیدروژن کم کربن برای تولید آهن احیا شده مستقیم (DRI)، توسعه یافته‌اند و راه‌حلی مناسب برای کربن زدایی فولاد اولیه ارائه می‌دهند.

 قیمت برق کم کربن، برای تولید هیدروژن سبز و قدرت فرآیند مستقیم، عامل مهم بازار در تعیین رقابت بین‌المللی قیمت آهن یا فولاد پیشرو است.

 در این گزارش آمده است که ماهیت جهانی شدن بازارهای فولاد به این معنی است که حمایت از سیاست سبز فولاد در سطح ملی می تواند پیامدهایی بر تجارت بین المللی داشته باشد.

 همکاری هماهنگ بین دولت ها و شرکت ها برای جلوگیری از اصطکاک فرامرزی و ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه گذاری بین المللی ضروری است. زمینه‌های همکاری عبارتند از:

- تجمع هماهنگ تقاضای بخش دولتی و خصوصی در سراسر مرزها برای تقویت سیگنال های خرید برای محصولات آهن و فولاد با آلایندگی نزدیک به صفر.

- هماهنگ‌سازی استانداردهای محصول، تعاریف و سیستم های صدور گواهینامه برای افزایش اعتماد خریداران به خرید محصولات موفق

- هماهنگی زنجیره‌های ارزش برای انعکاس مکان‌های جدید تولید با هزینه بهینه، از جمله جداسازی بالقوه آهن و فولاد

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید