در این تصویر، شمش آهن ذخیره شده در بازار را مشاهده می کنید.

دوربرگردان فولاد از قیمت زمستانی

اخبار
سه‌شنبه 22 فروردین 1402

بازگشایی واحدهای تولیدی با عبور از محدودیت های گازی و افزایش تولید و همچنین کاهش قیمت آهن اسفنجی از مهمترین دلایل افت قیمت و منطقی شدن بازار فولاد بود.
افت قیمت آهن اسفنجی در ابتدای هفته در معاملات بورس کالای داخلی منجر به عدم تعادل شدید بین عرضه و تقاضای شمش فولاد در این سکو شد. لغو قطعی قطعی گاز باعث افزایش خوش بینی نسبت به رشد تولید فولاد شده و تولیدکنندگان را از خرید برای پر کردن انبارهای خود منصرف کرده است. در نتیجه این عدم تعادل باعث شد میانگین قیمت معاملاتی هر کیلوگرم شمش فولاد نسبت به اوج قیمت‌ها در زمستان سال گذشته 18 درصد کاهش یابد. برخی کارشناسان معتقدند با افزایش عرضه در داخل و روند نزولی قیمت‌های جهانی، هیچ محرکی جز احتمال قطعی برق در تابستان برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد.

رشد تولید فولاد با عرضه اسفنجی

در حالی که قیمت شمش فولاد در پایان سال 1401 به بالاترین حد خود رسید، تحلیل روند معاملات در بازار سهام داخلی حاکی از کاهش تقاضا برای شمش فولاد است. بازار سهام دیروز میزبان فروش حدود 200 هزار تن شمش فولاد بود که بالاترین میزان عرضه در 7 ماه گذشته است. همچنین بالغ بر 150 هزار تن از این عرضه متعلق به شمش فولاد 5SP است که نسبت به هفته نیمه فروردین 23 درصد رشد داشته است. از سوی دیگر تقاضای این محصول در رینگ داخلی بورس حاکی از عدم تعادل شدید بین عرضه و تقاضا برای شمش فولاد است.
سه شنبه گذشته تقاضا برای شمش فولاد 5SP به 110 هزار تن رسید که نسبت به هفته قبل 36 درصد کاهش داشته است. در حالی که افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و انتظارات تورمی در بین فعالان صنعت از عوامل موثر در رشد چشمگیر قیمت فولاد و به تبع آن طویل شدن مقاطع فولادی بوده است، کاهش تولید در زمستان گذشته عدم تعادل بین عرضه و تقاضا را تشدید کرده است. منجر به افزایش قابل توجه قیمت می شود. در ماه های اخیر تولیدکنندگان فولاد به دلیل کمبود گاز در کشور مجبور به کاهش تولید خود شده اند.
پایان فصل سرما و خوش بینی به رشد تولید آهن اسفنجی باعث کاهش تقاضا برای این محصول شده است چرا که آهن اسفنجی ماده اولیه مهم در تولید فولاد داخلی است و چشم انداز مثبت تولید آن کاهش یافته است. گمانه زنی ها در مورد کمبود شمش فولادی و سایر مقاطع بلند فولادی. شنبه گذشته میانگین قیمت فروش آهن اسفنجی در رینگ داخلی بورس به 10 هزار و 400 تومان در هر کیلوگرم رسید، این در حالی است که این محصول اواخر اسفند و در این سکوی معاملاتی با قیمت 15 هزار تومان در هر کیلوگرم فروخته می شد.

اصلاح 15 درصدی قیمت پایه

افزایش عرضه و کاهش قیمت آهن اسفنجی باعث شده تولید شمش از محدوده ضرر خارج شود اما حمایت قیمت یارانه ای شمش فولاد را از دست داده است. در نتیجه دیروز هر کیلوگرم شمش فولاد 5SP با میانگین قیمت پایه 17900 تومان عرضه شد که نسبت به قیمت پایه در هفته سوم فروردین حدود 5 درصد کاهش داشته است. همچنین برتری عرضه بر تقاضا از رقابت قیمتی برای این کالا جلوگیری کرده و میانگین قیمت هر کیلوگرم معامله در سطح 17900 تومان باقی مانده است. این در حالی است که میانگین قیمت معاملات در اسفند ماه گذشته به کیلویی 22 هزار تومان رسیده بود. البته لازم به ذکر است که قیمت شمش فولاد در ابتدای فروردین 1401 در سطح 15000 تومان قرار داشت و با وجود کاهش قابل توجه قیمت ها، نرخ شمش فولاد همچنان 19.3 درصد بالاتر از سطح قیمت در سال است. پیش.
از سوی دیگر، برخی تحلیلگران معتقدند به دلایلی از جمله کاهش نرخ شمش جهانی و خوش بینی نسبت به رشد تولید، احتمال کاهش بیشتر قیمت در بازار وجود دارد. اخبار جهانی حاکی از ضعف قابل توجه تقاضا به ویژه در شرق آسیا است. قیمت ها در چین، بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده فولاد جهان، نیز به دلیل نگرانی در مورد عرضه مازاد کاهش یافته است، در حالی که این کشور به طور سنتی با افزایش تقاضا برای محصولات فولادی در بهار به دلیل رونق صنعت ساختمان مواجه بود. شرایط نامساعد جوی طولانی مدت در چین نیز بر فروش میلگرد تأثیر گذاشته است. معامله گران همچنین در حال رقابت برای فروش موجودی میلگرد خود هستند تا از زیان بیشتر جلوگیری کنند. این فشار مضاعفی بر قیمت ها وارد کرده است.
برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به وضعیت نزولی بازارهای جهانی و خوش بینی به رشد تولید در داخل کشور تا قبل از شروع تابستان و احتمال قطع قطعی برق صنعتی برای صرفه جویی در انرژی، می تواند محرکی جدی برای رشد قیمت ها تا قبل از شروع تابستان باشد.

آیا صادرات فولاد افزایش می‌‌‌یابد؟

از یک طرف، تولیدکنندگان ممکن است برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت و جلوگیری از کاهش سود خود به دلیل کاهش فروش در بازار داخلی، به صادرات محصولات مازاد خود متوسل شوند. آمارها حاکی از آن است که صادرات شمش فولاد نسبت به سال 1400 تقریباً 11 درصد افزایش یافته است. همچنین رشد کل صادرات زنجیره محصولات فولادی در سال گذشته منجر به صعود صنعت فولاد ایران از رتبه 10 به 9 در فولاد خام جهانی شده است. تولید تا پایان سال 1401. البته برخی کارشناسان افزایش صادرات داخلی را ناشی از فروش محصولات خود توسط صادرکنندگان ایرانی با قیمت کمتر در بازارهای خارجی می دانند. بسیاری از صادرکنندگان با فرار از تعهد خود برای بازگرداندن ارز صادراتی، از تفاوت قیمت فولاد ارزان داخلی و فولاد گران خارج از کشور به نفع خود استفاده می کنند. بر اساس اخبار و آمارها به نظر می رسد تولیدکنندگان داخلی فولاد قصدی برای کاهش تولید خود ندارند، بنابراین احتمال ادامه روند افزایش صادرات در بازار فولاد بالاست.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید