کامودیتی‌ها همچنان روی دور منفی است.

کامودیتی‌ها همچنان روی دور منفی

اخبار
دوشنبه 21 فروردین 1402

در هفته ای که گذشت، بازارهای جهانی کالا در آستانه عید پاک با کاهش قیمت مواجه شدند. در نتیجه این افت قیمت، محصولات صادراتی ایران نیز با کاهش قابل توجهی در قیمت مواجه شدند، البته تقاضا برای فلزات خاص مانند گالیم، سلنیوم، فرومنگنز، منیزیم و کادمیوم در برخی از نقاط بازار افزایش یافته است.
به گزارش ایراسین، با نزدیک شدن به نیمه دوم سال 2023، خوش بینی برای رشد قیمت کالاها به اوج خود می رسد، اما برای دومین هفته متوالی، قیمت فلزات در بازارهای جهانی روند نزولی داشته است. در بین کالاها، قیمت اکسید مولیبدن 13 درصد کاهش یافت. اکسید مولیبدن طی چند هفته گذشته روند نزولی شدیدی را تجربه کرد و در این هفته قیمت هر پوند به نزدیک 20 دلار رسید. گرافیت، کبالت، زغال سنگ و انواع بیلت نیز طی هفته گذشته افت قیمتی بیش از 4 درصدی را تجربه کردند. زغال سنگ استرالیا به شدت تحت تاثیر سیاست های جدید چین قرار گرفته و تنها در عرض یک ماه بیش از 10 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

میلگرد و قراضه چهره سرشناس هفته

دو هفته پیش کاهش تقاضا برای آهن وارداتی توسط فولادسازان ترکیه منجر به کاهش قیمت آهن وارداتی در این کشور شد و در این هفته قیمت آهن وارداتی در بسیاری از کشورها نیز کاهش یافته است. فولادسازان ترکیه پس از زلزله تقاضای خود را برای آهن برای تامین تلاش های بازسازی افزایش داده بودند، اما حدود 15 روز پیش به طور ناگهانی خرید خود را کاهش دادند و باعث کاهش در بازار جهانی آهن شد. کاهش قیمت آهن با رکود در بازار میلگرد همزمان شد.
در هفته گذشته قیمت میلگرد در بازار فلزات لندن کاهش یافت و کاهش تقاضا نیز باعث کاهش قیمت میلگرد در بازارهای جهانی شد. به عنوان مثال، قیمت میلگرد ترکیه 1.4 درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد FOB چین 1.5 درصد کاهش یافت. کاهش سریع قیمت میلگرد بازار داخلی ایران را نیز تحت تاثیر قرار داد و تولیدکنندگان داخلی را مجبور به کاهش بیش از 5 درصدی قیمت محصولات خود کرد. نکته جالب اینکه با وجود کاهش قیمت میلگرد در بازارهای جهانی، قیمت میلگرد روسیه طی هفته گذشته 3 درصد افزایش یافت.

 

میلگرد از مقاطع فولادی پرکاربرد در صنعت ساختمان است.

 

فلزات ایران در بازارهای جهانی

قیمت فلزات ایران در بازارهای جهانی کاهش هفتگی را تجربه کرد. قیمت فوب صادرات فولاد ایران با کاهش حدود 4 درصدی مواجه شد که سنگین ترین افت برای محصولات ایرانی در طول هفته بود. اگرچه نرخ فولاد هفته خوبی را سپری نکرد، اما فولاد ایران بیش از فولاد از سایر تولیدکنندگان جهانی متضرر شد. در همین هفته، فولاد دریای سیاه با افت 2.4 درصدی و فولاد بندری شرق آسیا با کاهش 2 درصدی نسبت به هفته قبل مواجه شد. به دنبال فولاد، قیمت بیلت صادراتی ایران نیز 0.8 درصد کاهش یافت.
بیلت ایرانی در این هفته در مقایسه با رقبا افت کمتری را تجربه کرد. به عنوان مثال، بیلت بندر آسیای شرقی در این هفته شاهد کاهش بیش از 3 درصدی قیمت بود.

 

قیمت بیلت همواره تحت تاثیر عوامل مختلفی است.

 

روی سبز بازار

هفته گذشته قیمت تمام فلزات فرعی کاهش پیدا نکرد. در عوض در برخی نقاط بازار افزایش تقاضا با افزایش قیمت برخی فلزات همراه شد. بیشترین افزایش قیمت هفته متعلق به فلز رنیوم با 11 درصد افزایش قیمت بود. گالیم، سلنیوم، منگنز، منیزیم و کادمیوم از جمله فلزات سبز هفته بودند.
در هفته گذشته قیمت فولاد کاهش یافت، اما نرخ اسلب صادراتی برزیل بیش از یک درصد افزایش یافت. ورق گالوانیزه در ترکیه نیز با قیمت 5 درصد بالاتر از رقبای خود در بازارهای جهانی معامله شد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید