ورق فولادی در تصویر قابل مشاهده است.

بررسی آخرین تغییرات در بازار آهن

اخبار
چهارشنبه 16 فروردین 1402

با وجود عدم شفافیت در معاملات بازار، در پی اعلام قیمت روز میلگرد، بسیاری از کارخانه ها افزایش 100 تا 500 تومانی را تجربه کردند. برخی منابع اما از کاهش و ثبات قیمت خبر دادند. کف قیمت پیشنهادی میلگرد دیروز حدود 24 تا 25 هزار تومان بود. قیمت انواع ورق در برخی کارخانه ها ثابت ماند اما فولاد مبارکه و کاویان با افزایش قیمت ورق سیاه مواجه شد. پایگاه های فروش در اکثر موارد قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی را اعلام نکردند.

قیمت تیرآهن منشعب دیروز اکثرا بدون تغییر بود، البته برخی کارخانه ها قیمت های خود را 70 تا 100 هزار تومان تعدیل کردند. در حالی که قیمت روز قوطی پروفیل در برخی کارخانجات اعلام نشد، پروفیل نیکان با 500 تا 700 تومان افزایش و پروفیل صدرا کاهش قیمت داشت. انواع لوله اعم از لوله داربستی، صنعتی و مبلمانی بدون تغییر قیمت باقی ماند.

در اکثر مراکز فروش قیمت روز نبشی، سپر، ناودانی ایرانی و اروپایی ثابت اعلام شد، البته تعدادی از کارخانه ها در برخی ضخامت ها بین 300 تا 500 تومان کاهش اعمال کردند. معاملات روز گذشته بورس کالا حاکی از فروش 81 درصدی محصولات عرضه شده بود. تقریباً 100 هزار و 330 تن شمش شکوفه به قیمت 18 هزار و 869 تومان با افزایش قیمت پایه حدود 1.2 درصد معامله شد.

امروز حدود 121 هزار و 270 تن انواع محصولات فولادی در بورس عرضه می شود. 3 هزار تن به شمش بلوم با قیمت 19 هزار و 993 تومان اختصاص دارد. حدود 96 هزار و 361 تن میلگرد نیز با قیمت پایه 21 هزار و 318 تومان عرضه می شود. به نظر می رسد با توجه به اینکه نرخ های پایه امروز حدود 1 درصد افزایش یافته، استقبال خوبی از عرضه نخواهد شد. اما در صورت معامله بیش از 50 درصد محصولات ممکن است هفته آینده با همین قیمت ها مواجه شویم.

 

ورق فولادی در تصویر قابل مشاهده است.

 

در صورتی که محصولات عرضه شده به دلیل استقبال ضعیف از شمش دیروز زیر 50 درصد فروخته شود، احتمالاً هفته آینده محدوده منفی اعمال خواهد شد. در این صورت ممکن است قیمت میلگرد اندکی کاهش یابد و تا 23 هزار تومان هم برسد. در بازار آهن داخلی، زمانی که نرخ دلار در حال افزایش است، بازار تیرآهن منجر به نوسانات رو به بالا سایر بخش های فولادی می شود. زمانی که قیمت دلار در حال کاهش است، بازار تیرآهن از بازار میلگرد پیروی می کند. بنابراین زمانی که بازار میلگرد رو به کاهش است، بازار تیرآهن با تاخیر و مقاومت وارد فاز اصلاح می شود.

پیش بینی دقیق وضعیت بازار در روزها و هفته های آینده دشوار است. اما عوامل مشاهده شده در بازار حاکی از آن است که ممکن است قیمت ها تا حدودی کاهش یابد. اصلاح قیمت نسبی آهن تحت تأثیر سه پارامتر اساسی نرخ صادرات فولاد، قیمت دلار و معاملات بورس کالا در زمینه ورق و شمش است. با این وجود، انتظار می رود نوردی ها اصلاحات قیمتی را برای محصولات خود اعمال کند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید