تیرآهن در تصویر قابل مشاهده است.

بررسی نوسانات قیمت آهن در سال 1401

اخبار
دوشنبه 22 اسفند 1401

پیش بینی بازار آهن یک ابزار مدیریت ریسک حیاتی برای صنعت فولاد و صنایع وابسته است. پیش‌بینی دقیق بازار به مدیران، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا اقدامات مناسبی را در برابر تغییرات در بازار آهن انجام دهند، ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند و سود بیشتری کسب کنند. برای تصمیم گیری و برنامه ریزی در این صنایع ضروری است. برای ترسیم افق و چشم انداز روشن از آینده بازار آهن، بررسی رفتار بازار در سال گذشته ضروری است. این شامل تجزیه و تحلیل عوامل متعددی است که در وقوع نوسانات قیمت آهن نقش دارند، مانند نرخ ارز، نرخ تورم، عرضه و تقاضا، بورس کالا، انرژی صنعتی و سوخت، قیمت مواد اولیه، هزینه حمل و نقل آهن و غیره.

در بهار سال 2022 بازار جهانی آهن و فولاد به دلیل جنگ روسیه و اوکراین مختل شد و منجر به افزایش قیمت آهن شد. محدودیت مصرف برق، تاخیر در احیای برجام، افزایش نرخ تورم، افزایش قیمت دلار، اخبار منفی سیاسی و صدور قطعنامه از دیگر عوامل افزایش قیمت روزانه آهن بود. علیه ایران توسط شورای حکام. افزایش غیرمنتظره قیمت ها منجر به کاهش تقاضا شد و بازارساز برای تنظیم بازار و کنترل قیمت ها، حجم محصولات بورسی را افزایش داد.

 

میلگرد فولادی در تصویر قابل مشاهده است.

 

در تابستان 2022 روند اصلاحی بازار آهن ادامه یافت و منجر به کاهش کف قیمت فولاد تا کانال 17 هزار تومان شد و قیمت دلار تا کانال 30 هزار تومان عقب نشینی کرد. عواملی که بر بازار آهن تأثیر گذاشت عبارتند از قیمت های جهانی، کاهش عرضه و تقاضای جهانی فولاد، دامپینگ فولاد روسیه، کاهش نرخ شمش CIS و سیاست های فدرال رزرو. اما با عدم پیشرفت مذاکرات و درخواست کارخانجات نورد از وزارت حراست برای حمایت از فولادسازان، قیمت ها قبل از کاهش قابل توجه حدود 1000 تومان افزایش یافت و نگرانی از تعطیلی برخی تولیدکنندگان را به دنبال داشت. بورس کالا برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت، محدودیت خرید شمش را حذف و ضریب دامنه مثبت 3 درصد در قیمت شمش تا سقف مجاز قیمت صادراتی مصوب ستاد تنظیم بازار اعمال کرد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید