نمایی از محصولات فولادی در این تصویر نمایش داده شده است.

احتمال افزایش قیمت جهانی آهن طی ماه های آینده

اخبار
چهارشنبه 03 اسفند 1401

هلدینگ های بزرگ سرمایه گذاری جهانی مانند گلدمن ساکس معتقدند روند افزایش قیمت آهن تا پایان نیمه اول سال جاری ادامه خواهد داشت. به گفته وحید پورتجریشی، با بهبود وضعیت اقتصاد جهانی به ویژه در چین، بزرگترین واردکننده آهن جهان، قیمت سنگ آهن در هفته های اخیر سال جاری روند صعودی خود را ادامه داده و دو صادرکننده مهم آهن یعنی روسیه را حذف کرده است. و اوکراین، از بازارهای جهانی، علاوه بر تقاضای گسترده بازار برای واردات آهن، منجر به افزایش قیمت ها به ویژه در بورس کالاهای لندن و شانگهای شده است. از سوی دیگر برخی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن جهان به ویژه هند به دلیل افزایش تقاضای داخلی در ماه های اخیر صادرات آهن را متوقف کرده و عملا از چرخه صادرکنندگان آهن خارج شده اند.

کاهش قیمت نفت و اتمام زمستان، به سود آهن

تولید آهن و محصولات مختلف آن مانند اسلب یا شمش به دو ماده اولیه نیاز دارد: منابع آب قابل توجه و سوخت کافی برای گرم کردن کوره های ذوب تا دمای مورد نیاز. در رابطه با آب باید توجه داشت که کشورهای عمده صادرکننده آهن مانند استرالیا، هند، روسیه، اوکراین و سایر کشورها از نظر منابع آبی با چالش خاصی مواجه نیستند. با این حال، وضعیت در مورد سوخت کاملاً متفاوت است، زیرا اکثر تولیدکنندگان آهن در جهان کشورهای نفت خیز نیستند و باید انرژی مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر تأمین کنند. در واقع، آنچه منجر به افزایش شدید قیمت در نیمه دوم سال 2022 شد، موضوع انرژی نبود، بلکه کاهش تقاضای جهانی برای آهن بود. اگر در فصل زمستان تقاضا به همین میزان رسیده بود و بازگشایی کارخانه های چینی کمی زودتر آغاز می شد، اکنون شاهد انفجار قیمت آهن در سراسر جهان بودیم.

با پایان یافتن فصل زمستان، قیمت نفت و گاز به تدریج نسبت به فصل زمستان معتدل تر می شود. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا قیمت نفت و سایر فرآورده های نفتی به طور قطعی در سه ماهه دوم سال جاری کاهش خواهد یافت، زیرا اوپک پلاس بر کنترل و حفظ سقف تولید اصرار دارد، در حالی که روند فعلی بازگشایی کارخانه ها در چین، اروپا و ایالات متحده وجود دارد. ایالات همچنین به معنای افزایش تقاضای سوخت خواهد بود.

آنچه مسلم است به طور کلی قیمت نفت و گاز در نیمه اول هر سال کمتر از نیمه دوم است و یا حداقل بازار دچار بحران عرضه سوخت نخواهد شد. این امر می تواند به بهبود وضعیت تولید آهن و تزریق آن به بازارهای جهانی کمک کند.

 

در این تصویر نمایی از بازار آهن را مشاهده می کنید.

 

بهبود چشم انداز بازار آهن از نگاه گلدمن ساکس
 

هلدینگ بزرگ مالی و بانکی گلدمن ساکس در جدیدترین گزارش بازار خود که در 19 فوریه منتشر شد، اعلام کرد که قیمت آهن در هر تن طی سه ماه آینده به 150 دلار خواهد رسید. گلدمن ساکس همچنین پیش بینی می کند که قیمت تا پایان نیمه اول سال جاری به 135 دلار کاهش یابد. این در حالی است که قیمت فعلی آهن در هر تن نسبت به مهرماه سال گذشته بیش از 60 درصد افزایش یافته است. گلدمن ساکس رشد بازار جهانی آهن را به افزایش تقاضا از سوی شرکت های چینی نسبت می دهد و کاهش 45 میلیون تنی تقاضا از چین در سال 2016 را دلیل کاهش قیمت در سال گذشته عنوان می کند.

آیا امکان کاهش قیمت وجود دارد؟

علیرغم همه خوش بینی ها نسبت به بازار داغ آهن در ماه های آینده، باید گفت که اگرچه چشم انداز اقتصاد چین بهبود یافته است، اما هنوز به ثبات نرسیده است. وضعیت شکننده کنونی بازارهای کشور که تنها دو ماه است باز شده و هنوز به طور کامل بهبود نیافته است، به گونه‌ای است که ظهور مجدد ویروس کرونا، افزایش تنش با ایالات متحده بر سر جنگ تجاری، تایوان یا پرتاب اخیر موشک توسط کره شمالی به دریای ژاپن می تواند منجر به تغییر در زمین بازی شود. در حالی که چین در سال های اخیر نشان داده است که حاضر نیست بازار مصرف آمریکا را به هر قیمتی از دست بدهد، در صورت تشدید تنش ها بین غرب و متحدان این کشور، واشنگتن می تواند متفاوت از گذشته رفتار کند.

ایالات متحده به خوبی می داند که ضربه زدن به منافع اقتصادی چین نه تنها بهبود اقتصادی این کشور را به تاخیر می اندازد، بلکه متحدان پکن مانند روسیه و کره شمالی را نیز تحت فشار قابل توجهی قرار می دهد.

بنابراین، برآورد ما از وضعیت کنونی روابط این دو ابرقدرت این است که واشنگتن احتمالاً در هفته‌های آتی فعالیت‌های بهانه‌جویی خود را در قبال سیاست خارجی چین افزایش خواهد داد و تلاش می‌کند این روابط را متشنج کند تا مشروعیت لازم برای اعمال تحریم‌ها یا بالقوه را به دست آورد. محدودیت های تجاری علیه پکن بدیهی است که با توجه به وضعیت شکننده اقتصاد چین، تشدید هر گونه تنش بین المللی و اعمال محدودیت بر تجارت خارجی این کشور می تواند مشکلاتی ایجاد کند یا حتی بازگشایی و احیای کارخانه های چین را معکوس کند.

این مسائل مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بازار جهانی آهن در ماه‌های آینده است که به اندازه رشد قیمت این فلز بنیادی در هفته‌های اخیر اهمیت دارد و به‌طور بالقوه می‌تواند روند فعلی قیمت‌ها را معکوس کند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید