شرکت آلومینا در تصویر نمایش داده شده است.

آغاز بهره برداری پروژه توسعه ای در آلومینا ایران

اخبار
شنبه 08 بهمن 1401

تورج زارع مدیرعامل شرکت آلومینای ایران بیان کرد: تا پایان امسال و البته اوایل سال ۱۴۰۲ چهار پروژه توسعه‌ای در این شرکت با ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسند. وی ادامه داد: امسال در قالب پروژه‌های توسعه‌ای خوشبختانه خط تولید شمش آلومینیوم با ظرفیت ۴۰ هزار تن مورد بهره برداری قرار گرفت. این در حالی هست که ظرفیت تولید پودر آلومینا به صورت سالانه در این شرکت ۲۵۰ هزار تن است. او در ادامه بیان کرد: فراوری بوکسیت به روش واسطه سنگین از دیگر پروژه‌های توسعه‌ای بوده که در تلاش هستیم تا ایام الله دهه فجر امسال بتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم و در حال حاضر مراحل آزمایشی و راه‌اندازی را نیز پشت سرگذاشته است.

 زارع به پروژه تولید هیدرات ویژه که یکی از انواع کندسوز کننده هست که در صنایع کابل‌سازی تولید لوله‌های شرکت نفت و... کارایی بسیار زیادی دارد، اشاره داشت و بیان کرد: این پروژه در اوایل سال آتی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. مدیرعامل شرکت آلومینای ایران به ابر پروژه تولید آلومینا به شیوه سینترینگ با ظرفیت ۱۵ هزار تن اشاره داشت و بیان کرد که مطالعه اولیه آن به‌وسیله چینی‌ها صورت خواهد گرفت و در دست انجام هست. زارع ادامه داد که این پروژه به یک میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد و بعد از انجام ارزیابی‌های فنی و اقتصادی و تاییدیه‌های نهایی مورد اجرا قرار می‌گیرد. این سرمایه‌گذاری بر قیمت آهن تولیدی در کارخانه‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

 

شرکت آلومینا از نمای بیرونی نمایش داده است.

 

برنامه‌های داخلی سازی

با اشاره به برنامه‌های داخل سازی شرکت آلومینا اذعان داشت: گرچه تجهیزات کارخانه آلومینا به صورت کامل از خارج به ایران وارد شده است اما با کمک متخصصان و مهندسان داخلی ۹۵ درصد تجهیزات آن بومی‌سازی شده و برای ۵ درصد دیگر هم برنامه‌هایی را در پیش خواهیم داشت. مدیرعامل شرکت آلومینای ایران به این موضوع اشاره کرد که بیشتر تجهیزات در عرصه آلومینیوم به تعمیر یا تعویض نیاز دارند و در داخل کشور می‌توان آنها را تامین کرد. در ارتباط با مواد اولیه هم گفت: چیزی حدود ۸۰ درصد از پودر آلومینیوم مورد استفاده در کشور به عنوان ماده اولیه این صنعت وارداتی بوده و تنها ۲۰ درصد آن از معادن استان خراسان فراهم می‌شود. زارع در پایان به این مبحث هم نگاهی داشت و بیان کرد: بیشتر پودر آلومینا وارداتی را از کشورهایی همچون استرالیا و هند و کمتر از اتحادیه اروپا و چین وارد خواهد شد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید