کارخانه ذوب آهن از نمای بیرون نمایش داده شده است.

ضرورت توسعه زیرساخت های کشور برای پیشرفت صنعت فولاد

اخبار
چهارشنبه 05 بهمن 1401

ایرج رخصتی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در اولین کنگره بین المللی تحول تعالی و توسعه زنجیره ارزش فولاد و معدن بیان کرد: در تاریخ فولاد ایران، ذوب آهن اصفهان بسیار اثرگذار بوده و به همین دلیل اعتقاد دارد باید در رفع ایرادات و نقایص آن پیشقدم شد. او ادامه داد تحول و تعالی در صنعت و عرصه فولاد  به شناخت دقیق مشکلات و البته حل آنها نیاز دارد؛ از این رو باید مشکلات به صورت کامل شناخته شوند تا با تحولی که به وجود آمده بتوانیم شاهد رشد و تعالی باشیم. عرضه مواد اولیه در صنعت فولاد کشور اهمیت و تاثیر بسیار بالایی دارد و شاه بیت آن نیز سنگ آهن خواهد بود که بر روند تعیین قیمت آهن موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: در حوزه اکتشاف معادن در ایران ۱۲ هزار مجوز صادر شده که ۷۰۰۰ معدن فعال بوده و در مجموع ۵ درصد مساحت کشور را در بر میگیرد. رخصتی در ادامه سخنانش بیان کرد: به صورت متوسط عمق اکتشاف در کشورهایی که پیشرفته هستند ۲۵۰ متر بوده و برای سایر کشورهای دنیا ۸۰ متر است؛ این در حالی است که در کشور ما کمتر از ۱۰ متر بوده و همچنین راه.اندازی معدن در ایران ۷ سال طول می‌کشد و این یعنی این مقدار از زمان طول خواهد کشید تا یک معدن به محصول مورد نظر برسد.

 

کارخانه ذوب آهن در تصویر نشان داده شده است.

 

او اذعان داشت: در کشور پهنه‌های سواحل دریای فراوانی وجود دارد اما ظرفیت‌های کافی برای بهره‌گیری از کشتی‌های اندی ماکس و پانوماکس نداریم. به عبارتی تجهیزات و تاسیساتی که کشور ما دارد به یک تحول و اصلاح اساسی نیازمند است. در دنیا کشتی‌های ۴۰۰ هزار تنی مشغول فعالیت هستند و به سبب سرشکن کردن هزینه‌ها، کرایه حمل و نقل هم به صورت چشمگیری کاسته می‌شود. مدیرعامل کارخانه ذوب آهن اصفهان بیان کرد: ظرفیت بسیار خوبی در کشور برای حمل و نقل ریلی وجود دارد اما با این حال ایراداتی نیز بر آنها وارد است. استان یزد به هاب ریلی صنعت کشور مبدل شده و ظرفیت‌های مناسبی نیز دارد. در کل به علت‌های مختلفی مانند: آسان شدن حمل و نقل و کم شدن هزینه جابجایی پدافند غیر عامل و... این صنعت بزرگ در کشور طی سال‌های آینده باید پیشرفت‌های قابل توجهی را به دست آورد. رخصتی تاکید کرد: ظرفیت تولید کوره بلند دنیا ۷۵ درصد است و در کشور ما این موضوع برعکس است. موضوع انرژی سبب شده تا صنعت کشور ما به سوی کوره پیش برود؛ اما کوره بلند، هم فولاد تمیز و مناسبی را تولید خواهد کرد و به همین دلیل لازم است تا در ارتباط با کوره بلند اطلاعات مناسبی به دست آورد.

این کنگره در قالب دو پنل با موضوعات صنعت فولاد و معدن چگونگی ورود به فناوری‌های نوین نسل چهارم صنعت و فلسفه توسعه نقش راه جهش اقتصاد برگزار شد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید