بهره برداری از معادن نمایش داده شده است.

ارائه مدل جدید بهره وری بخش صنایع معدنی تا پایان امسال

اخبار
سه‌شنبه 04 بهمن 1401

بر اساس گزارش دنیای معدن از ایمیدرو، غلامرضا ملاطاهری در نهمین همایش جایزه بهره‌وری معدن و صنایع معدنی ایران بیان کرد: بهره‌وری مهمترین رکن اقتصاد مقاومتی است و برای گسترش آن فرهنگ‌سازی اهمیت فراوانی دارد، مسئولین و دولتمردان باید با بنیادی کردن این فرهنگ نقش مهمی را در ارتقای بهره‌وری کشور ایجاد کنند.

او عنوان کرد در طی ده سال گذشته، رشد اقتصادی منفی یک درصد بوده اما طی دو سال اخیر این شاخص مثبت بوده و در سال ۱۴۰۰ به ۲.۹ درصد افزایش پیدا کرده است. خوشبختانه دولت سیزدهم در راستای رشد اقتصادی از محل بهره‌وری ۳.۵ درصد را هدفگذاری کرده است و برای دستیابی به آن برنامه‌های خاصی را مورد نظر دارد.

ملا طاهری ادامه داد: با در نظر گرفتن تحریم‌های ظالمانه‌ای که برای ایران وجود دارد و البته منابع مالی محدودی که در اختیار کشور است رشد اقتصادی از محل سرمایه گذاری‌های جدید را با محدودیت‌های مختلفی مواجه کرده و بنابراین برای رشد اقتصادی لازم است از منابع موجود و ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم استفاده کنیم. به‌عبارتی ارتقای بهره‌وری مطمئن‌ترین مسیری است که در کشور وجود دارد. لازم است بیان کنیم که بهره‌وری دیگر یک فرصت نبوده و به‌عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود.

رشد شاخص بهره‌وری در بخش معدن و صنایع معدنی

مدیر آموزش‌وپژوهش و فناوری ایمیدرو با در نظر گرفتن اینکه ما در سازمان توسعه‌ای دو وظیفه توانمندسازی و توسعه‌ای را برای حوزه معدن و صنایع معدنی دنبال خواهیم کرد، بیان داشت که در بخش توسعه سرمایه‌گذاری از کشف تا بهره برداری از طرح‌هایی که در راستای توسعه صنایع معدنی و در حوزه توانمندسازی حمایت از پژوهش‌های کاربردی  و البته توسعه فناوری و بهبود بهره‌وری از اهمیت بسیاری برخوردار است و آن را همواره به‌دنبال خواهیم کرد.

او ادامه داد: این سازمان پیاده‌سازی نسل چهارم انقلاب صنعتی را که شامل هوشمندی معادن و صنایع معدنی است را به خوبی پیگیری می‌کند. براساس مطالعات، هوشمندی بخش معدن و صنایع معدنی به خوبی می‌تواند شاخص بهره‌وری معادن و صنایع را حداکثر تا ۳۰ درصد افزایش دهد که بر قیمت میلگرد، تیرآهن و سایر محصولات فولادی موثر خواهد بود.

 

بهره برداری از معادن سنگ آهن نمایش داده شده است.

 

ارزیابی ۴۰ شرکت

ملاطاهری با در نظر گرفتن ثبت نام ۶۰ شرکت در فرایند ارزیابی جایزه  بهره وری بیان کرد: نهایتاً ۴۰ شرکت مورد ارزیابی قرار گرفته و در این فرایند ۸۳۵۰ ساعت دوره آموزشی برای نمایندگان شرکت‌هایی که متقاضی بودند و ۸۴۰ ساعت برای دوره تربیت برگزار شد. وی ادامه داد: طی این فرآیند جلسه توجیهی ذی‌نفعان جایزه جلسه توجیهی نمایندگان تعالی و جلسه کالیبراسیون ارزیابان هم برگزار شد. طی این فرایند ۱۶۳ نفر ارزیاب شرکت داشته و ۷۴۰ نفر روز کار ارزیابی شرکتها را برعهده داشتند.

نتایج ارزیابی

ملاطاهری دبیر نهمین همایش جایزه بهره وری معادن و صنایع معدنی ایران در ارتباط با نتایج ارزیابی به دنبال داشت بیان کرد: از میان دریافت‌کنندگان جایزه ۱۶ شرکت دارای افزایش امتیاز، چهار شرکت موفق به دریافت تندیس، شش شرکت کاهش امتیاز یا بدون تغییر و یک شرکت هم تنزل سطح داشته است. وی ادامه داد نتایج نظرسنجی از شرکت‌های ارزیابی شونده مبتنی بر این است که ۸۳ درصد از عملکرد دبیرخانه جایزه و ۸۲ درصد هم از عملکرد تیم‌های ارزیابی به صورت کامل راضی بودند.

 مدیر آموزش و پژوهش و فناوری ایمیدرو در ارتباط با محورهای موثر در ارتقای عوامل تولید در بخش معدن و صنایع معدنی اینگونه بیان کرد که بهره گیری از شیوه‌های جدید و گسترش فناوری‌های کاربردی در تمام زنجیره ارزش از اکتشاف تا بازار هوشمندسازی معادن و صنایع معدنی و کم شدن مصرف نهاده‌های تولید به خصوص آب و انرژی از محورهایی بوده که در این بخش مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است. او در ادامه بیان کرد بهره گیری از تجهیزات و ماشین آلات موجود و برنامه‌ریزی دقیق در عرصه تعمیر و نگهداری و تلاش ویژه و اهمیت بسیار به مخاطرات زیست محیطی و ایمنی کار از دیگر محورهای بود که به آنها پرداختند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید