میلگرد فولادی در کارخانه نمایش داده شده است.

جایگاه مهم تولید ارزش افزوده در بخش فولاد

اخبار
سه‌شنبه 04 بهمن 1401

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران حرکت به سوی تولید محصولات با کیفیت و با ارزش افزوده بالا را لازمه قرار گرفتن در دستور کار دانست تا رشد جایگاه ایران در تولید را به ارمغان بیاورد. بهمن قاسمی عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اذعان داشت: این روزها تمامی کشورهایی که تولید کننده فولاد هستند در پی دستیابی به تولید محصولات کیفی و با ارزش افزوده بالا و صنایع‌های‌تک می‌باشند؛ از این رو ما نیز باید از نیمه خام فروشی و خام فروشی دست برداشته و به سوی این مسیر حرکت کنیم؛ زیرا ارزش افزوده بالاتری را قطعاً برای کشور ایران به دنبال دارد.

بهمن قاسمی اینگونه ادامه داد که در این عرصه لازم است تا ابتدا و پیش از هرچیز زیرساخت‌هایی از جمله آب و گاز و جاده‌ها را به درستی تامین و زیرسازی کنیم. مدیر عامل شرکت نورد آریان فولاد بیان کرد: در صورتی که سیاست گذاری مطلوبی را جهت صادرات محصولات نهایی این عرصه داشته باشیم قطعاً ارزش افزوده بالاتر و همچنین اشتغال‌زایی بسیاری را می‌توانیم به وجود آوریم؛ علاوه بر این ارزیابی مفیدی هم برای کشور خواهد بود؛ از این رو می‌توانیم از ظرفیت‌های خالی واحدها نیز استفاده کنیم. این عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، پاشنه آشیل تولید فولاد کشور را عدم تأمین زیرساخت‌ها دانست که می‌تواند دست پیدا کردن به اهداف ۵۵ میلیون تنی را که در چشم انداز ۱۴۰۴ داشتیم به چالش بکشد. قاسمی اذعان کرد که سرانه مصرف فولاد ایرانیان ۲۰۰ کیلو گرم است و این رقم نصف متوسط جهان خواهد بود و بر قیمت آهن تولیدی موثر واقع می‌شود.

 

ورق تولیدی فولادی در کارخانه نمایش داده شده است.

 

از جمله دلایلی که می‌توانیم برای این رقم بدانیم رکود ساخت و سازهایی است که در سال‌های گذشته به وجود آمده است. قاسمی در ادامه صحبت‌هایش به این موضوع اشاره داشت که با در نظر گرفتن اینکه صنعت فولاد ایران توانسته دانش و فناوری لازم را از شرکت‌های مهم جهان مانند دانیلی و نیپون بگیرد بنابراین با محقق شدن برنامه‌های داخلی سازی طی سال‌های گذشته در بیشتر شرکت‌ها توانستیم درصد خودکفایی را در این صنعت بالا ببریم و حتی در حال حاضر می‌توانیم تجهیزات مورد نیاز داخلی را نیز تولید کنیم که صرفه بسیار اقتصادی دارد. در ادامه با بیان مشکلات محدودیت گاز و برق در صنایع فولادی و نوردی اعلام کرد که در این راستا هر چند باید تابع شرایط بوده و به دنبال تامین نیاز بخش خانگی باشیم اما باید برنامه‌هایی برای نوبت‌بندی صنایع و شرکت‌ها هم داشته باشیم تا با چالش زیادی روبرو نشویم. قاسمی ورود شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی را به ساخت نیروگاه برای چندمین برق امری مهم دانست و ادامه داد این موضوع برای شرکت‌های متوسط و کوچک امکان پذیر نیست و تولید برق نیز مبحثی تخصصی و پیچیده است. او اینگونه ادامه داد: ورود برخی شرکت‌های خصوصی فولادی و نورد به تامین آب لازم از پساب  از موضوعاتی است که می‌تواند بسیار به صرفه باشد؛ زیرا در حال حاضر بزرگترین شرکت فولاد ساز بخش خصوصی کشور توانسته با خریداری پساب شهر بویین زهرا تمام آب مورد نیاز خود را بدون اینکه به منابع سطحی و زیرزمینی فشاری وارد آید تامین کند. مشکل دیگر فرآوری واحد‌ها را عرضه اندک مواد اولیه در بورس کالا باید بدانیم.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید