نبشی در تصویر در سایزهای مختلف نمایش داده شده است.

رشد بسیار زیاد قیمت ها در بازار آهن

اخبار
دوشنبه 03 بهمن 1401

در اولین روز هفته به سبب هیجانات بازار ارز بهای روز آهن آلات باز هم تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت و حتی با اینکه متقاضی مصرف زیادی در بازار وجود نداشت قیمت‌ها در بازار آهن به صورت بسیار زیادی با افزایش روبرو شد؛ به شکلی که در برخی مبادی فروش شاهد افزایش هزار تومانی قیمت آهن در این بازار بودیم.

بازار ارز در اولین روز هفته همراه با نوسانات افزایشی بود و از ۴۳ هزار تومان به کانال ۴۴ هزار تومن ورود پیدا کرد و در لحظاتی از این قیمت هم پا را فراتر گذاشت؛ به شکلی که تا پایان روز هر دلار در بازار آزاد به نرخ ۴۴ هزار و ۷۰۰ تومان مبادله شد و این نشانگر افزایش ۶۵ درصدی دلار از اول سال تا کنون است.

بررسی نوسانات بازار آهن و فولاد

بهای میلگرد آجدار طی روزهای گذشته در بیشتر مبادی فروش به صورت متوسط با افزایش بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان مواجه شد. حدود قیمت‌های پیشنهادی میلگرد بین ۱۹۷۰۰ و ۲۰,۹۰۰ بود. نرخ متوسطی که این محصول داشت ۲۰هزار و ۳۴ تومان بود. این رقم طی سال جاری بالاترین قیمت میلگرد در طول تاریخ بازار ایران بود. انواع ورق‌ها هم طی روزهای گذشته افزایش چشمگیر نرخ را تجربه کردند؛ به شکلی که نرخ روز ورق آهن افزایش ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ تومانی را همراه داشت. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و رنگی هم ۳۰۰ تا هزار تومان افزایش داشت.

 

نبشی به عنوان محصولی فولادی به تصویر کشیده شده است.

 

 قیمت پروفیل مانند سایر محصولات فولادی همراه با افزایش قیمت بود؛ به شکلی که قیمت آن بین ۱۰۰ تا هزار تومان افزایش یافت. قیمت قوطی آهن ضخامت ۲ میلیمتر کیلوئی بین ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان در بازار اعلام شد. بهای لوله مانیسمان، داربستی و دیگر لوله‌ها هم بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان افزایش داشت. قیمت روز تیرآهن در بیشتر کارخانه‌ها افزایشی بود و هر شاخه آن حدود ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت. قیمت نبشی و انواع ناودانی هم در برخی کارخانه‌ها ثابت بود؛ اما در بعضی دیگر از کارخانه‌ها ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان همراه با افزایش بها بود.

بر اساس ارزیابی‌هایی که از بازار آهن داشتیم به صورت کلی بیشتر محصولات افزایش نرخ داشتند. برخی از فاکتورها موجب شدند تا این قیمت‌ها همراه با نوساناتی باشند. افزایش صعودی نرخ دلار تلاش‌های بی نتیجه رئیس کل بانک مرکزی را بیانگر بود. به گفته امیر صباغ زاده مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو درباره بررسی علل افزایش نرخ دلار، اگر نرخ دلار تثبیت شود و روی ۲۸,۵۰۰ تومان بانک مرکزی به ثبات برسد، خطر افت صادرات این حوزه از یک میلیارد دلار کمتر شده و ممکن است بر ارز‌های نیما و تعادل ارزی کشور یک اثر منفی را بگذارد.

کم‌شدن نرخ ارز برای برخی بنگاه‌ها اصلاً به صرفه نیست و آنها اجازه این ارزان فروشی از طریق بانک مرکزی را نمی‌دهند و به عبارتی منافع سهامداران با منافع بانک مرکزی در تضاد بوده و علت این تضاد را نیز می‌توانیم علت‌های مختلفی بدانیم. محدود شدن قدرت بازارسازی بانک مرکزی در جلوگیری از افزایش نرخ دلار عوامل متعددی دارد که از جمله آنها می‌توانیم به چاپ پول بدون پشتوانه، افزایش نرخ تورم، افزایش تحریم‌ها و البته بی اعتمادی و یک جو منفی روانی که بر جامعه حاکم است بدانیم. محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی مهمترین عامل رشد بی رویه نرخ ارز را فضاسازی رسانه‌ای و شرایط روانی که روی جامعه حاکم است می‌داند.

نوساناتی که بازار ارز دارد ریسمان بازار آهن را هم به‌خوبی دردست خود گرفته است و به هر سمت و سویی که بخواهد با خود می‌برد. از عواملی که جهش نرخ آهن را این روزها در پی داشت می‌توانیم به معاملات آهن اسفنجی با نرخ میانگین ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومانی بدانیم و میلگرد ساخته‌شده از این آهن اسفنجی حدود ۲۲ هزار تومان بها پیدا کرد. از دیگر عوامل رشد چشمگیر نرخ شمش صادراتی ایران است. به‌شکلی که از ۴۷۵ دلار در هر تن این دو هفته به ۵۴۵ دلار در هر تن رشد یافت؛ به عبارتی اگر دلار را ۳۵ هزار تومان حساب کنیم، افزایش کیلویی ۲۰۰۰ تومن یا تنی ۶۰ هزار تومان را در این محصول مشاهده خواهیم کرد. تمام مواردی که از آنها یاد کردیم مهمترین دلایلی بودند که موجب آشفتگی بازار آهن طی روزهای ابتدایی هفته هستند.

اثرات معامله آهن اسفنجی در بازار آهن

طبق آمار و ارزیابی‌های روز گذشته ۱۰,۰۰۰ تن آهن اسفنجی تولیدی مجتمع فولادی میانه توسط ایمیدرو با نرخی کمتر از ۹ هزار تومان برای تحویل در ۲۰ اسفند معامله شد و این موضوع به نوعی ارسال سیگنال کاهش قیمت را در انتهای سال برای بازارهای داخلی به همراه داشت. این گونه معامله این سیگنال را ارسال خواهد کرد که افزایش نرخی که الان وجود دارد به‌سبب قطعی گاز است و با ثبت این گونه معامله این احتمال وجود دارد که تا پایان سال بحران گاز رفع شده و نرخ‌ها اصلاح خواهند شد. لازم است بیان کنیم که این شرکت محصول خود را آخرین بار ۱۰ هزار و ۸۲۷ تومان فروخت و الان با کاهش۲/۱۷ درصدی هر کیلو آهن اسفنجی آن را ۸ هزار و ۹۵۹ تومان عرضه می‌کند.

ارزهای ۳۷ هزار تومانی آهن اسفنجی در بورس کالای اولین روز هفته به صورت کامل انجام شد که بیش از۶/۲ برابر حجم عرضه این محصول به ثبت رسید. نرخ آهن اسفنجی معاملات اخیر به ۱۱ هزار و۶۵۴ تومان رسید و نسبت به نرخ کشف شده عرضه قبلی چیزی حدود هفت درصد کاهش پیدا کرد. علت این کاهش بها را باید معامله ۱۰ هزارتومانی آهن اسفنجی میانه بدانیم.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید