تولید فولاد در کارخانه به تصویر کشیده شده است.

کاهش ۹۰ درصدی تولید فولاد با ادامه قطعی برق و گاز شرکت های فولادی

اخبار
دوشنبه 03 بهمن 1401

با ادامه قطعی گاز صنایع شرکت‌های فولادی تولیدشان ۹۰ درصد کاهش یافت. براین‌اساس ارزآوری که چیزی حدود یک‌ونیم میلیون دلار در ماه بود به ۱۵۰ هزار کاهش پیدا کرد. به‌عبارت‌دیگر در زمستان سخت صنعت فولاد ایران یک میلیون و ۳۵۰ هزار دلار در ماه ضرر می‌کند.

براساس گزارشی که از تجارت نیوز به‌دست آوریم قطع گاز و برق شرکت‌های فولادی در زمستان موجب شده تا پیامد‌های منفی به‌وجود آید. بر اساس گزارش به‌دست‌آمده ارزش ماهانه تولید همراه با افت ۳۵/۱ میلیون دلاری از یک‌ونیم میلیون دلار به ۱۵۰ هزار دلار کاهش پیدا کرده است و این انتظار وجود دارد که ۳۸ میلیون تن تولید سالانه به ۳۴ میلیون تن برسد. افت وزن و ارزش تولید قابل پیش‌بینی است و براین‌اساس قبل از اینکه یخبندان آغاز شود شرکت ملی گاز سهمیه گاز شرکت‌های فولادی را به نصف کاهش داد.

 بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نامه‌ای به شرکت ملی گاز اعتراض کرد و نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. در هر صورت این روزها تولید فولاد ایران به عبارتی تقریباً متوقف شده و موجب شده تا  برای کاهش تولید حتی فراتر از مرزهای کشور هم نگرانی‌هایی را ایجاد کند. به‌گزارش وب سایت کالا نیش امارات و عمان در جایگاه بزرگترین واردکننده اصلی بیلت ایران نگران این موضوع بوده و محدودیت‌هایی که به‌سبب افت سهمی گاز صنعت فولاد ایران به‌وجود آمده موجب کاهش عرضه بیلت شده و همین موضوع موجب شده تا قیمت بیلت وارداتی از ایران هم افزایش پیدا کند.

اگر این موضوع ادامه پیدا کند جایگاه فولاد ایران در بازارهای فرامرزی متاسفانه از دست می‌رود. این موضوع در شرایطی که دامپینگ فولاد روسیه و تعرفه‌هایی که وزارت صمت، طی سال جاری بر صادرات فولاد و از کرده اصلاً موضوع خوبی نیست. این موضوع توانسته بازارهای برون‌مرزی فولاد را تحت تاثیر قرار دهد. قیمت آهن و قیمت میلگرد راهم می‌توانیم این روز‌ها متاثر از اتفاقاتی که برای صنایع فولادی طی این زمستان سخت به وجود آمده بدانیم.

کاهش ۹۰ درصدی ارزش تولید فولاد ایران

بهادر احرامیان عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از افت ۹۰ درصدی ارزش تولید فولاد خبر داد و بیان کرد بیشتر کارخانه‌های فعال در زنجیره فولاد این روستا متاسفانه تعطیل هستند. در ایران روزی ۱۰۰ هزار تن فولاد تولید می‌شد، اما با قطع گاز و برق و شرکت‌های فولادی اکنون این نرخ به ۱۰ درصد رسیده است. احرامیان اذعان کرد با درنظرگرفتن اینکه ارزش تولیدات صنعت فولاد ایران ماهانه یک‌ونیم میلیون دلار هست در حال حاضر ۹۰ درصد کاسته شده و به ۱۵۰ هزار دلار رسیده است. امیدواریم که این موضوع برنامه‌ریزی‌های لازم را به دست آورد و قیمت انواع ورق که متاثر از کاهش تولیدات است به یک قیمتی مطلوب برسد

 

تولید فولاد خام در کارخانه نمایش داده شده است.

 

قطع گاز و برق شرکت‌های فولادی

رضا شهرستانی عضو سابق هیئت مدیره انجمن فولاد ایران در ارتباط با قطع گاز و برق شرکت‌های فولادی اینگونه گفت: اکنون گاز بیشتر کارخانه‌های فعال در زنجیره فولاد قطع شده و سهم برقی هم که داشته است به نصف کاهش یافته است. او در ادامه گفت براساس چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام در سال ۱۴۰۴ این محصول در ایران تا پایان سال جاری باید به ۳۸ میلیون تن برسد. اما طبق سهمیه گاز و برقی که زنجیره فولادی کشور دارد تا پایان امسال از ۳۴ میلیون فراتر نمی‌رود. درهرصورت امیدواریم قیمت آهن و قیمت میلگرد در بازار با افزایش‌های بیش از حد روبرو نشود و از این بیشتر ساخت‌وسازها را با رکود مواجه نکند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید