تولیدات فولاد در کارخانه نمایش داده شده است.

تامین کردن انرژی در صنایع فولادی مشکل ساز شد

اخبار
دوشنبه 03 بهمن 1401

یکی از اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام کرد که ما می‌توانیم به رتبه ۶ تولیدکنندگان برتر فولاد جهان دست پیدا کنیم؛ اما در ادامه بیان کرد: سیاست‌های بورس کالا در برخورد با شرکت‌ها چه عرضه‌کنندگان و چه خریداران نیاز به یک تغییر کلی و جامع دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، رحمان قاسمی در نشست خبری با اعلام اینکه برترین کشورها در تولید فولاد در پی تولید کردن محصولات کیفی با ارزش افزوده بالا و صنایع های‌تک هستند اعلام داشت که کشور ما باید از نیمه‌خام فروشی و خام‌فروشی گذر کند و به این سمت‌وسو پیش برود. حرکت به این سمت قطعاً ارزش افزوده بالاتری را به همراه دارد. اما ابتدا لازم است تا زیرساخت‌های کافی برای این موضوع فراهم شده که این زیرساخت‌ها شامل تامین آب برق گاز و جاده است.

در ادامه اینگونه بیان کرد که اگر بتوانیم سیاست‌گذاری‌های مناسبی را برای صادرات این محصولات انجام دهیم قطعا می‌توانیم علاوه بر اینکه اشتغال‌زایی داشته باشیم یک ارزش افزوده بالایی را هم به دست آوریم. برای این کار می‌توانیم از ظرفیت‌های خالی واحدها به‌راحتی استفاده کنیم. قاسمی بیان کرد که عدم‌تامین زیرساخت‌های پاشنه آشیل و تولید و فولاد کشور است که می‌تواند دستیابی به ۵۵ میلیون تن فولاد را تا سال ۱۴۰۴ امکان‌پذیر کند. اما اگر بتوانیم زیرساخت‌ها را به خوبی تامین کنیم ما در سال آینده می‌توانیم ۳۵ میلیون تن فولاد را تامین کنیم. شاید بتوانیم بدین طریق قیمت آهن را هم کمی در کشور کاهش دهیم.

این مقام مسئول بیان کرد که سرانه مصرف فولاد ایرانیان ۲۰۰ کیلوگرم است و این موضوع به عبارتی نصف متوسط جهانی خواهد بود. رکود ساخت‌وسازها در سال‌های گذشته یکی از دلایل این موضوع است. با درنظر گرفتن اینکه صنعت فولاد ایران توانسته فناوری و دانش لازم را از شرکت‌های بزرگی همچون نیپون و دانیلی به‌دست آورد با محقق‌شدن برنامه‌های داخلی سازی طی سال‌های گذشته در بیشتر شرکت‌ها توانستیم در این صنعت به خودکفایی بالایی دست پیدا کنیم و تجهیزات لازم مورد نیاز داخلی را نیز تولید کنیم. بومی‌سازی این موضوع یکی از مواردی است که صرفه اقتصادی بسیار بالایی داشته است. امیدواریم بر اساس این امر قیمت میلگرد هم به یک قیمت متعادلی برسد.

 

تولید فولاد در کارخانه نمایش داده شده است.

 

قاسمی بیان کرد باتوجه به اینکه مشکلاتی در گاز و برق به واحدهای نوردی و فولادی داریم گفت تامین مصارف خانگی اولویت است؛ اما باید برنامه‌ریزی‌های مناسبی صورت بگیرد تا بتوانیم این چالش را برای صنایع پشت سر بگذاریم او به ورود شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی به ساخت نیروگاه برای تعمیر برق اشاره داشت و اعلام کرد این موضوع را شرکت‌های کوچک نمی‌توانند تولید برق را انجام دهند؛ زیرا تولید برق یک موضوع تخصصی است و از پیچیدگی‌های هم برخوردار است. قاسمی اذعان داشت ورود بخش شرکت‌های خصوصی فولادی و نوردی به تامین آب لازم بوده و حتی موجب شده تا یکی از بزرگترین شرکت‌های فولاد ساز بخش خصوصی کشور پساب شهر بویین زهرا را خریداری کند و بدون اینکه به منابع زیرزمینی و صنعتی فشاری وارد شود آب مورد نیاز خود را تامین نماید. در ادامه اشاره کرد که از جمله چالش‌هایی که در پیش‌روی ما هست بورس کالا است. به‌صورت‌متداول در بازار قیمت روز گذشته مورد نظر همه افراد قرار می‌گیرد و این در حالی است که در بورس کالا هیچ اهمیتی به این موضوع داده نخواهد شد. به‌طورمثال قیمت آهن اسفنجی در هفته گذشته ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بوده و برای این هفته عرضه پایه آن ۸ هزار تومان است. این شیوه در بورس کالا برای قیمت‌گذاری اصلا مناسب نیست. سیاست‌های بورس کالا طی برخورد با شرکت‌ها اعم از خریداران و عرضه‌کنندگان نیاز به یک تغییر کلی دارد. قاسمی بیان کرد افزایش سالانه حقوق و دستمزد موجب شده تا ثبات در کسب‌وکارها با اختلال‌هایی روبرو شود. تقاضایی که ما داریم این است که حقوق و دستمزد حداقلی را ۳۰۰ دلار یا معادل آن با یک ارز پایه مشخص کنند و در انتظار تغییر سالیانه برای افزایش دستمزد نباشند. به‌هرحال امید داریم تا با تغییرات اساسی که در صنایع فولادی به‌وجود می‌آید قیمت ورق هم با تغییرات مناسبی روبرو شود.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید