مسکن در حال ساخت، در تصویر نشان داده شده است.

محصولات ساختمانی ذوب آهن اصفهان نیاز طرح نهضت ملی مسکن را پوشش می دهد

اخبار
یکشنبه 27 آذر 1401

طبق گفته مدیر تحقیق و توسعه ذوب آهن، محصولات ساختمانی ذوب آهن اصفهان به راحتی می تواند نیاز طرح نهضت ملی مسکن را پوشش دهد. در بزرگترین رویداد دانش و صنعت سازه های فولادی ایران، پنل راهکارهای توسعه صنعت سازه های فولادی با حضور سید رسول میرقادری چهره برجسته فولادی سال ۱۴۰۱،مرتضی شیرین‌پرور مدیر تحقیق و توسعه شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان و تنی چند از صاحب نظران عرصه سازه و فولاد، با رویکرد بررسی راهکارهای بهره گیری از محصولات فولادی استاندارد در صنعت ساختمان، چهارشنبه بیست و سوم آذرماه در سالن همایش های هتل المپیک تهران برگزار شد.

مرتضی شیرین پرور مدیر تحقیق و توسعه ذوب آهن اصفهان گفت: این شرکت در طول حیات بیش از نیم قرنی خود، تولید و تنوع سبد محصولات را بر اساس استانداردهای روز دنیا همواره رسالت اصلی قرار داده است.

وی افزود: محصولات ارزش افزا به عنوان مثال میلگردهای آلیاژی، تبرید سریع و میکرو آلیاژی مطابق با به روزترین استانداردها و شرایط فنی مورد درخواست مشتریان داخلی و خارجی از جمله محصولات این کارخانه به شمار می روند که در صنعت ساختمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

مدیر تحقیق و توسعه ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: این کارخانه با برگزاری همایش در شهرهای گوناگون کشور، سبد محصولات ساختمانی خود را به جامعه هدف و به ویژه سازمان نظام مهندسی کشور معرفی کرده است اما هنوز هم جای کار بسیاری در این بخش وجود دارد تا محصولات استاندارد این کارخانه بیشتر در سازه های مختلف کشور به کار گرفته شوند.

این مقام مسئول از اعلام آمادگی  کارخانه ذوب آهن اصفهان برای تولید هرگونه فولاد مورد نیاز در صنعت ساختمان ایران خبر داد و اظهار داشت : در این شرکت طراحی فرایند تولید مقاطع ساختمانی گرم نوردیده توسط کارشناسان متخصص و باتجربه با استفاده از نرم افزارهای روز دنیا انجام می گیرد و هر مقطع با هر خواص مکانیکی مورد نیاز، امکان تولید آن در شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان وجود دارد.

شیرین پرور خاطر نشان کرد: ذوب آهن اصفهان تنها تولید کننده تیرآهن بال پهن موسوم به IPB در کشور است و متناسب با نیازهای صنعت ساختمان ازجمله در گریدهای فولادی st۴۴ ،st۳۷ و st۵۲ قابل عرضه به بازار است و پیشنهاد داد طراحان و دست‌اندرکاران صنعت سازه‌های فولادی به منظور کاهش قیمت میلگرد و تیرآهن  با استحکام بالاتر را جایگزین فولاد st۳۷ نمایند.

در این خصوص وی تاکید کرد: برای استفاده از فولادها با استحکام بالاتر در سازه‌های فولادی نیاز است متخصصان این صنعت علاوه بر فرهنگ سازی، بازنگری در طراحی‌های یا الزامات مرتبط نیز داشته باشند.

 

تیرآهن تولیدی کارخانه ذوب آهن به تصویر کشیده شده است.

 

مدیر تحقیق و توسعه ذوب آهن اصفهان گفت: از جمله دیگر فولادهای خاص تولیدی در ذوب آهن اصفهان، فولاد ریل است که مطابق با استانداردهای روز دنیا و بر اساس شمش تولیدی همین کارخانه مطابق آخرین فن‌آوری های به‌روز، نورد و عرضه شده و هم اکنون در مترو و سایر محورهای مواصلاتی کشور مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر بیش از هفت صد و پنجاه کیلومتر خطوط ریلی کشور با استفاده از این ریل ملی تولیدی نصب و درحال بهره‌برداری است.

شیرین پرور بیان کرد: با توجه اینکه استانداردهای ملی ایران در ارتباط با مشخصات فنی مقاطع فولادی گرم‌نوردیده برگرفته از استانداردهای اروپایی بوده و نیازهای طرح لرزه‌ای کشور را به صورت کامل پوشش نمی دهد؛ مدیریت تحقیق و توسعه ذوب آهن آمادگی دارد تا بر اساس تنظیم یک قرارداد با مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی و همچنین دانشکده فنی دانشگاه تهران، رویکردهای نوین و ایمن را در صنعت ساختمان براساس نیازهای روز پیاده سازی نماید.

وی اضافه کرد: سالانه حدود دو و نیم میلیون تن انواع سبد محصولات ساختمانی در ذوب آهن اصفهان تولید می شود که این حجم از تولید محصولات به راحتی می تواند نیاز طرح نهضت ملی مسکن را پوشش دهد.

گفتنی است به پیشنهاد حامد ضیایی رییس انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان فولاد ایران و با همراهی انجمن سازه های فولادی کشور و کارخانه ذوب آهن اصفهان مقرر شد به منظور برنامه ریزی برای تولید مقاطع مورد نیاز در صنعت ساختمان، یک قرارداد همکاری بین طرفین تنظیم شود و از این طریق مقاطع فولادی مورد نیاز صنعت ساختمان طراحی و تولید گردد.

شایان ذکر است در این پنل رویکردهای نوین صنعت ساختمان در بخش های گوناگون با حضور اعضای پنل مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیشنهادهایی جهت ادامه مسیر در آینده ارائه شد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید