تولید فولاد خام در این تصویر نشان داده شده است.

تولید فولاد خام ۱۸ درصد رشد کرد

اخبار
سه‌شنبه 22 آذر 1401

 رشد 18 درصدی در تولید فولاد خام در 6 ماه نخست امسال اتفاق افتاده است. سیف‌االله امیری افزود:

 تولید 6 ماهه نخست امسال در این ماده معدنی 15 میلون و 300 هزار تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 18 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی گفت: تولید فولاد خام از جمله مواد معدنی در کشور است که ظرفیت‌های خوبی برای تولید آن در کشور وجود دارد و امسال این ظرفیت 47 میلیون تن در سال برآورد می‌شود. امیری اضافه کرد: در 7 ماهه نخست امسال در مجموع 3 میلیون و 682 هزار تن فولاد خام از کشور به سمت کشور‌های هدف صادر شد. قیمت میلگرد، تیرآهن و سایر محصولات و مقاطع فولادی تولیدی در داخل کشور، با افزایش تولید فولاد خام دچار نوساناتی شده است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت افزود: همچنین صادرات سیمان کشور از فروردین‌ماه تا پایان مهرماه سال جاری به 7 میلیون و 629 هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 3 درصد رشد یافت. به گفته وی تولید این ماده پر مصرف معدنی با ظرفیت تولید 88 میلون تن در سال طی 6 ماهه نخست سال به 32 میلیون و 13 هزار تن رسید.

امیری با بیان اینکه تولید کاشی و سرامیک از دیگر محصولات معدنی است که با رشد تولید و صادرات در ماه‌های نخست سال همراه بوده است، افزود: صادرات این محصول در 7 ماهه ابتدای سال با 6 درصد رشد به 2 میلیون و 555 هزار تن افزایش یافت و با تولید 248 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در 6 ماهه ابتدای سال به رشد 12 درصدی در کشور رسید. همچنین ظرفیت تولید این محصول معدنی سالیانه 612 میلیون متر مربع است و این نشان از ظرفیت بالای تولید کاشی و سرامیک در کشور و وجود ظرفیت‌های بالاتر صادراتی به دیگر کشور‌های دارد.

 

تولید تختال و مقاطع فولادی در کارخانه به تصویر مشده شده است.

 

به گفته مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در همین مدت 17 میلیون و 700 هزار تن آهن اسفنجی تولید شد و کاهش حدود 50 درصدی صادرات این محصول معدنی از سویی و افزایش 20 درصد تولید آن حاکی از رشد مصرف داخلی بوده و این درحالی است که ظرفیت تولید محصول ذکر شده حدود 37 میلیون تن در سال است.

وی ادامه داد: صادرات سنگ آهن با افت 41 درصدی مواجه بوده است، به‌طوری‌که با وجود تولید 52 میلیون تن سنگ آهن در 7 ماهه ابتدای سال حدود 533 هزار تن صادرات صورت گرفته است، درحالی‌که صادرات آن در مدت مشابه سال قبل 907 هزار تن بوده است و قیمت آهن نیز با این عامل و تغییر در صادرات، تحت تاثیر واقع شده است.

امیری گفت: 

شمش آلومینیوم هم از محصولاتی است که در 6 ماهه ابتدای سال، 20 درصد رشد تولید داشته است. امیری در این خصوص هم تاکید کرد: طی این مدت 318 هزارتن شمش تولید شد و از این مقدار 251 هزار تن به خارج از مرز‌های ایران صادر شد که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل با 134 هزار تن با رشد 87 درصدی همراه بوده است.

وی افزود: بررسی آمار‌ها نیز نشان می‌دهد از فروردین‌ماه تا پایان مهرماه سال جاری 26 میلیون و 200 هزار تن گندله آهن تولید شد و صادرات این محصول با 162 درصد افزایش به رقم 2 میلیون و 413 هزار تن در 7 ماهه نخست سال رسید.

 امیری اضافه کرد: کنسانتره آهن نیز رشد 20 درصد صادرات را طی 7 ماه گذشته تجربه کرد و به 516 هزار تن افزایش یافت. البته تولید این محصول در 6 ماه ابتدای سال 27 میلیون تن بود که تفاوت فاحشی نسبت به مدت مشابه سال قبل نداشته است.

وی گفت: محصولات فولادی نیز در این مدت با رشد 11 درصدی تولید به 10 میلیون و 317 هزار تن و صادرات این محصول نیز به مانند مدت مشابه سال قبل در 7 ماهه ابتدای سال به یک میلیون و 826 هزار تن رسید. ضمن اینکه دیگر محصولات معدنی از جمله کنسانتره مس در 6 ماهه ابتدای امسال 610 هزار تن، شیشه تخت 930 هزار تن و مس کاتد 143 هزار تن با افزایش تولید همراه بودند که نسبت به سال گذشته پیشرفت قابل توجهی ملاحظه می‌شود.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید