احتمال دارد میزان تولید فولاد ایران کاهش یابد.

فلزات، بازار بورس را سبزپوش کردند!

اخبار
دوشنبه 21 آذر 1401

در روزهای اخیر در بازار جهانی فولاد تغییرات گسترده‌ای اتفاق افتاده، ضمن اینکه فعالان فولاد در داخل اخیرا اعلام کرده‌اند که محدودیت در عرضه گاز برای کارخانجات فولادی در حال اجرا است. 

به گزارش خبرنگاران، امروز دوشنبه مانند روز گذشته دلار دوباره در مدار صعودی قرار گرفت و وارد کانال ۳۷ هزار تومان شد. این هفته، دلار وضعیت خوبی را طی نمی‌کند و مانند روزهای ابتدای هفته، روند صعودی را در پیش خواهد گرفت. اگر مختصات بازار در همین مسیر قرار داشته باشد، به احتمال زیاد، دلار تا ۳۷ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. البته باید دید نرخ ETS در بودجه در هفته آینده چقدر تعیین خواهد شد؛ به این دلیل که دولت وعده داده است تا پایان آذر ماه بودجه به دست نمایندگان مجلس می‌رسد.

از سوی دیگر، طلا و سکه همچنان مسیر رشد را طی می‌کنند، این در حالی است که اونس جهانی کاهش اندکی داشته و بر پایه ۱۷۹۲ دلار ایستاد. طلای ۱۸ عیار امروز یا قیمت یک میلیون و ۶۶۵ هزار تومان و سکه با قیمت ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود که این موضوع ناشی از افزایش نرخ ارز است، این افزایش بدون کنترل نرخ دلار، می تواند بر بازار و صنایع زیادی اثر منفی داشته باشد و قیمت آهن را افزایش دهد.

همچنین در بازار بورس نیز، فملی و فولاد بیشترین تاثیر را در رشد شاخص داشتند. امروز شاخص بورس در کانال یک میلیون و ۴۰۹ هزار واحد ایستاد.

 

وضعیت بازار آهن به دلیل نرخ دلار، نوسانی است.

 

با این حال، در بازار فولاد تغییرات گسترده‌ای در سطح جهان اتفاق افتاده است به طوری که استرالیا و برزیل که صادرکنندگان بزرگ سنگ آهن هستند، از صادرات این محصول خودداری کردند که چینی‌ها از این موضوع خیلی خشنود نیستند. آنها که اخیرا سرمایه خود را در بخش ساخت و ساز دو برابر کرده بودند تا اقتصادشان مسیر رشد را ادامه دهد، اکنون با معضل جدیدی روبه رو شده اند.

علاوه بر این، اخیرا فعالان فولاد اعلام کرده‌اند که محدودیت در عرضه گاز برای کارخانه‌های ذوبِ آهن و فولاد در حال اجرا است. برخی کارشناسان معتقدند اگر این رویه ادامه داشته باشد، جایگاه دهمی ایران در جهان برای تولید فولاد در خطر قرار می گیرد. در ترکیه نیز وضعیت تولید فولاد با مشکل مواجه و علاوه بر قراضه، با مشکل تامین سنگ آهن و آهن اسفنجی روبه رو شده است.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید