عدم توازن در زنجیره فولاد باعث ایجاد مشکلات زیادی می شود.

مشکلات زیرساختی و عدم توازن در زنجیره فولاد

اخبار
یکشنبه 20 آذر 1401

طی گفتگویی با معاون خرید شرکت ذوب‌ آهن اصفهان، وی روش نادرست قیمت‌گذاری در زنجیره فولاد را یک مشکل اساسی در صنعت فولاد کشور دانست و گفت: 

در حال حاضر یک طرف زنجیره فولاد تحت فشار قرار گرفته و طرف دیگر به حال خود رها شده است که به همین دلیل، قیمت سنگ‌آهن و شمش نسبت درستی به یکدیگر ندارند.

به نقل از روابط عمومی کارخانه ذوب آهن اصفهان، محمدجعفر صالحی در کنفرانس بین‌المللی بررسی صنعت فولاد و مواد اولیه پلنکس سال ۲۰۲۲، از عدم تناسب زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل کشور برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق سال ۱۴۰۴ خبر داد و بیان کرد:

هزینه مواد اولیه، تاثیر بسیاری بر قیمت تمام‌شده محصول دارد و حمل‌و‌نقل نیز در هزینه مواد اولیه موثر است. به همیت دلیل مشکلات موجود در حمل‌و‌نقل، باعث افزایش قیمت نهایی محصول شده و مشکلات فراوانی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

وی افزود: 

در بنادر نیز شرایط تخلیه و بارگیری و حمل‌و‌نقل مناسب فراهم و حتی برای تولید فعلی نیز جوابگو نیست. این امر در کنار مسائل مربوط به تحریم، هزینه‌های بسیاری را به تولیدکننده تحمیل می‌کند و ارزبر است.  

 

افزایش تولید فولاد در ایران باعث شده تا شرایط صادرات آن آسانتر شود.

 

معاون خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به روند نزولی تولید فولاد در جهان، تصریح کرد: 

در ایران شاهد افزایش تولید فولاد هستیم و در این شرایط با توجه به کم بودن مصرف فولاد، نباید مانع صادرات شد و به ویژه از اتخاذ تصمیماتی که بازارهای صادراتی را از دست ما خارج می‌کند، باید پرهیز کرد و قیمت آهن در بازار به دلیل این تولیدات، نوساناتی را تجربه می‌کند.

صالحی ادامه داد: 

در تامین مواد اولیه از طریق واردات، با مشکلات تحریم از جمله در بخش انتقال پول، بیمه و... مواجه هستیم. با این وجود واردات مواد اولیه و تجهیزات انجام می‌شود؛ هرچند ریسک بالایی دارد.

وی اذعان کرد: بخش‌هایی از این زنجیره متورم شده است و به ویژه در بخش محصول مشکلات زیادی داریم که رفع این مشکلات در گرو چاره‌اندیشی جدی است. با توجه به کاهش صادرات چین و اروپا، باید در افزایش ظرفیت‌های تولید فولاد با دقت عمل کنیم.

معاون خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به اینکه این کارخانه سالانه نیاز به ۶ میلیون تن مواد آهن‌دار دارد و تامین پایدار آن با مشکلاتی مواجه است، خاطرنشان کرد: اصلاح زیرساخت ریلی و سرعت سیر، کاهش توقف واگن‌ها، اصلاح نرم تخلیه و بارگیری در بنادر و...، از ملزومات اصلی بهبود شرایط تولید و صادرات است.

صالحی در پایان یادآور شد: امیدواریم بیان این مشکلات‌، چاره‌اندیشی برای آن‌ها را در پی داشته باشد تا صنعت فولاد کشور شرایط بهتری را تجربه کند و قیمت مقاطع در مناسب ترین وضع باشد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید