وضعیت بازار فولاد در 17 آذر را بررسی کرده ایم.

تناقض وعده بر سر ساخت یک میلیون مسکن

اخبار
پنج‌شنبه 17 آذر 1401

بررسی بازارهای مالی نشان می‌دهد در بازار ایران و جهان ثبات نسبی وجود داشته است. دلار که در پایان معاملات دیروز به قیمت ۳۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده بود امروز دوباره به کانال ۳۶ هزار تومان بازگشت و اکنون حوالی همان نرخ مورد معامله قرار می‌گیرد. یورو نیز با قیمت ۳۸ هزار تومان در بازار قیمت خورد و این در حالی است که قیمت صرافی ملی دلار ۳۳ هزار و ۵۶۰ تومان اعلام شد. با این تفاسیر همانطور که پیش بینی می‌شد نوسان نرخ ارز بین کانال های ۳۵ و ۳۶ هزار تومان در هفته ای که گذشت به کار خود پایان می‌دهد.

امروز بازار طلا برخلاف روزهای گذشته روز شلوغی داشت. آنطور که بررسی‌های ما و گفته کارشناسان ظاهرا فعالان حوزه‌های دیگر از جمله فولاد به سمت بازار طلا و دلار روانه‌ شده‌اند تا کمی از رکودی که در بازارها به وجود آمده بکاهند. قیمت آهن در بازار با رکود زیاد مواجه شده است. این در حالی است که هر اونس طلا در بازار جهانی، یک‌هزار و ۷۸۵ دلار معامله شد. بررسی اطلاعات اتحادیه طلا و سکه تهران نشان می‌دهد امروز (پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱) در لحظه انتشار این گزارش، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به عنوان مبنای معاملات طلا، به یک میلیون و ۵۸۴ هزار تومان رسید. بر این اساس هر گرم طلای ۲۴ عیار نیز به ۲ میلیون و ۱۱۳ هزار تومان رسید. همچنین نرخ هر اونس طلا در ۱۷ آذر ۱۴۰۱ نیز ۱۷۸۳ دلار قیمت داشت.

 

قیمت بیلت، اسلب و آهن در بازار جهانی با رکود مواجه شده است.

 

امروز رییس جمهور درباره ساخت یک میلیون واحد مسکونی سخن گفت و این در حالی بود که مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی که دیروز ای نمایندگان مجلس رای اعتماد گرفت در این جمع اعلام کرد منابع ساخت این وعده مشخص نیست. حالا باید دید آیا پروژه عمرانی دولت که به قول کارشناسان اقتصادی پیشران توسعه اقتصادی است محقق می‌شود یا خیر.

سری به وضعیت بازار فولاد جهانی نشان می‌دهد سنگ‌آهن، بیلت و اسلب در بازار تغییراتی داشته است. از دیروز چینی‌ها سرمایه گذاری خود در بخش ساخت و ساز را دوبرابر کردند و این موضوع خشنودی فولادسازان را به دنبال داشت اما در مقابل ترکیه با سختی‌هایی از جمله خرید قراضه روبه‌رو شده است. از سوی دیگر ممنوعیت صات فولاد آفریقای جنوبی عرضه قراضع به هند و پاکستان را تشدید کرده است. قیمت شمش آهن در بازارهای جهانی نوساناتی را تجربه کرده است.

به طوریکه بیلت صادراتی منطقه CIS و همچنین اسلب صادراتی اینمنطقه به ترتیب با نرخ۵۲۰ دلار و ۴۳۵ دلار در ازای هر تن معامله شد و اعداد و ارقام نشان می‌دهد تغییری در این بخش وجود نداشت. در منطقه خلیج فارس هم وضعیت تفاوت نداشت. قیمت اسلب صادراتی ایران هم در بازار ۴۰۴ دلار محاسبه شد که این موضوع نشان می‌دهد همچنان ایران توانسته بخشی از مشتری‌های سنتی خود را حفظ کند. البته فولادسازی ایران باید پوست اندازی کند و با کاهش قیمت تمام شده بتواند حضور خود را در بازارهای جهانی رقم بزند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید