تولیدات آلومینیومی به تصویر کشیده شده است.

خسارت ۵۰۰‌ میلیارد تومانی در تولید آلومینیوم

اخبار
دوشنبه 14 آذر 1401

در نشست خبری با مدیر عامل ایرالکو، رسانه‌های بازار بورس و سرمایه شرکت کرده و سوالات مرتبط با حوزه بورس خود را مطرح کردند. در این بازدید که با حضور نقدی، سرپرست معاونت بهره‌‌‌برداری ایرالکو، عزیز محمدی مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی شرکت، مدیران کارگاه‌‌‌های مختلف تولید ایرالکو، رئیس و کارشناسان روابط‌عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از خبرنگاران و رسانه‌‌‌های تخصصی و تحلیلی بازار سرمایه و بورس، پایگاه‌های خبری و روزنامه‌‌‌های اقتصادی به عمل آمد، بازدیدکنندگان پس از بازدید از نمایشگاه دائمی محصولات ایرالکو، از کارگاه‌‌‌های احیای یک و دو، آندسازی، میله‌‌‌گذاری، اتاق کنترل و توزیع برق بازدید کرده و با توضیحات کارشناسان هر واحد در جریان فرآیند تولید شمش آلومینیوم در شرکت قرار گرفتند.

پس از بازدید، نشست خبری سید محمدرضا میری لواسانی، مدیر عامل ایرالکو با اصحاب رسانه که با همراهی زاوشی، عضو هیات‌مدیره ایرالکو، رضایی قائم‌‌‌مقام اجرایی ایرالکو و عزیز محمدی مدیر ارتباطات و اطلاع‌‌‌رسانی همراه بود، اصحاب رسانه پرسش‌‌‌ها و دیدگاه‌‌‌های خود را درباره مشکلات و مسائل روز صنعت آلومینیوم کشور و همچنین فعالیت‌های بورسی ایرالکو مطرح کردند.

مدیرعامل ایرالکو ضمن تقدیر و تشکر از حضور خبرنگاران تخصصی حوزه بورس با اشاره به پنج دهه فعالیت ایرالکو به عنوان نخستین تولیدکننده شمش آلومینیوم در خاورمیانه، در خصوص فعالیت ۶ماه ابتدایی شرکت در سال ۱۴۰۱ اعم از آمار تولید در کارگاه‌‌‌های مختلف، تاثیرپذیری میزان تولید کارخانه به منظور اجرای مصوبه کاهش آمپر برق مصرفی و تعداد دیگ‌‌‌های خارج شده از مدار، تقسیم سود و سهام ایرالکو در بورس، وضعیت نیروی انسانی و مسائل زیست‌محیطی در شرکت و طرح‌‌‌های در حال اجرا توضیحات جامع و مبسوطی ارائه کرد.

لواسانی از برنامه‌‌‌ها و سیاست‌های ایرالکو برای مقابله و چاره‌‌‌اندیشی با مشکلات به وجود آمده در خصوص مصوبه کاهش آمپر برق مصرفی در ابتدای تابستان سال‌جاری و چالش‌های به وجود آمده در پی آن و نیز پیش‌بینی‌‌‌های آینده به منظور فائق آمدن بر این مشکلات خبر داد و با اشاره به هزینه هنگفت و گزاف چند‌میلیاردی برای بازسازی دیگ‌های از مدار خارج شده، اظهار کرد: 

با توجه به مصوبه اجرایی هیات دولت قرار بود ۱۰۰ مگاوات کاهش آمپر داشته باشیم که با مکاتبات و رایزنی‌‌‌های مختلف صورت گرفته و مساعدت مقامات استانی و دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری این میزان به ۵۰ مگاوات کاهش پیدا کرد. در نهایت ۷۰ دیگ از خط احیای یک و ۱۶ دیگ از خط احیای دو از مدار خارج شد که فرآیند بازسازی و در مدار تولید قرار گرفتن دوباره این دیگ‌ها مبلغی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه برای ایرالکو در برداشت و این کاهش میزان بار مصرفی برق حدود ۵۴۰۰ تن از تولید ایرالکو در ۶ ماه نخست سال را کاهش داد که قیمت پروفیل آلومینیوم، لوله و سایر محصولات تولیدی از این جنس را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: این تبعاتی است که برای صنعت آلومینیوم به سبب قطعی برق وجود دارد و با سایر صنایع متفاوت است. از این رو داشتن یک نیروگاه اختصاصی جزء لاینفک این شرکت است.

وی با اشاره به نیاز مبرم صنایع آلومینیومی به داشتن نیروگاه برق، اظهار کرد: تحقیقات و مطالعات فنی و مهندسی در این زمینه به طور کامل صورت گرفته که در حال مذاکره با مقامات استان درباره جانمایی این نیروگاه و تاسیس آن هستیم.

 

محصولات و تولیدات آلومینیوم به تصویر کشیده شده است.

 

لواسانی با اشاره به شرایط فروش شمش در بورس کالا گفت: برای نخستین بار از ابتدای امسال بین کارخانه‌‌‌های آلومینیومی کشور، فروش صادراتی توسط ایرالکو در رینگ صادراتی صورت گرفته که شرکت‌های دیگر نیز پس از ایرالکو مبادرت به انجام این کار کردند که البته پیامدهای مثبتی نیز برای ما به همراه داشته است. همچنین عرضه داخلی شمش تولیدی با فرمول مخصوص خود و بر اساس رقابت موجود در حال انجام است که عرضه داخلی ما در سال حدود ۱۱۰‌هزار تن است که با توجه به افت تولید در تابستان امسال به رقم پایین‌‌‌تری خواهد رسید.

وی به تامین مواد اولیه به‌ویژه پودر آلومینا از شرکت آلومینای ایران و منابع مختلف در سراسر دنیا با توجه به نیاز ۳۶۰‌هزار تنی ایرالکو استرالیا گفت تلاش می‌کنیم ۲ کشتی پودر را با توجه به کیفیت بالای آلومینای این کشور در سال‌جاری وارد کنیم.

لواسانی سود عملیاتی ۶ ماه اول امسال نسبت به ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ را با ۵/ ۷‌درصد افزایش اعلام و اظهار کرد: این افزایش سود در شرایطی رخ داده که ایرالکو نسبت به سال گذشته افت تولید و فروش داشته و همچنین میانگین قیمت L.M.E در بازار جهانی طی همین محدوده زمانی ۲۸‌درصد کاهش داشته است که از لحاظ اقتصادی دارای تعابیر مهمی است.

مدیرعامل ایرالکو کاهش قیمتL.M.E و نوسان فراوان آن در بازار جهانی در سال‌جاری را یکی از عوامل مهم در عدم‌پیش‌بینی دقیق میزان سودآوری شرکت در ۶ ماه دوم دانست و اظهار امیدواری کرد: با توجه به هزینه ۵۰۰‌میلیاردی که برای بازسازی دیگ‌‌‌های از مدار خارج شده صورت گرفته، امید است بتوانیم میزان سود سال گذشته را تکرار کنیم.

وی برق مصرفی کارخانه را یکی از عوامل اصلی تولید شرکت دانست و افزود: ایرالکو متعهد به راه‌‌‌اندازی نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی است که اقداماتی در جهت EPC آن صورت گرفته و شرکت مشاور از یک سال گذشته در حال اخذ مجوزهای آن است.

میری لواسانی میزان برق مصرفی استان را ۱۱۰۰ مگاوات اعلام کرد که از این مقدار حدود ۴۸۰ مگاوات در بخش صنایع مصرف می‌شود و شرکت آلومینیوم ایران به تنهایی حدود ۳۴۰ مگاوات آن را مصرف می‌کند.

وی کاهش برق مصرفی در تابستان سال آینده را حتمی دانست و یکی از بخش‌‌‌هایی که قطعا مورد هدف این موضوع خواهد بود را صنایع آلومینیومی اعلام کرد.

مدیرعامل ایرالکو بخشنامه کاهش مصرف برق را ناعادلانه دانست و اظهار کرد: باید کاهش برق بر اساس میزان مصرف برق باشد و عددی یکسان برای همه در نظر گرفته نشود. وی با اشاره به بستن قرارداد سه ساله کارکنان با شرکت در ابتدای تابستان سال‌جاری برای اطمینان خاطر پرسنل از امنیت شغلی در پی تخریب و خارج کردن دیگ‌‌‌ها از مدار را کار بزرگ هیات‌مدیره دانست و گفت: ما توانستیم با برنامه‌‌‌ریزی و مساعدت هیات‌مدیره و همت، غیرت و تلاش کارکنان گرانقدر زودتر از موعد مقرر تمام دیگ‌‌‌های از مدار خارج شده را وارد مدار کنیم در حالی که برخی شرکت‌های دیگر با توجه به تکنولوژی به روزتر هنوز با این چالش روبه‌رو هستند.

وی از تاسیس نیروگاه مولد ۱۳۲ مگاواتی در ایرالکو خبر داد که بر اساس پیش‌بینی‌‌‌ها در نیمه خرداد سال ۱۴۰۲، ۵۰ مگاوات آن وارد مدار تولید خواهد شد که در مرحله عقد قرارداد آن هستیم.

مدیرعامل ایرالکو طرح کارخانه آندسازی را یک طرح ۱۸ ساله دانست که اکنون حدود ۴۶‌درصد پیشرفت داشته که امسال روند پیشرفت آن بسیار چشمگیر بوده که در نهایت پس از افتتاح آن، حدود ۴۰‌میلیون دلار در سال از خروج ارز در کشور جلوگیری به عمل خواهد آمد.

لواسانی از طرح‌‌‌های مطالعاتی ایرالکو نیز خبر داد که شامل یک طرح ۳۶۰‌هزار تنی تولید شمش و طرح تولید آلومینا با ۵۰۰‌هزار تن در مرحله نخست که مصوبه هیات‌مدیره را نیز دارد، می‌شود. همچنین طرح جایگزینی ۱۱۰‌هزار تنی به جای خطوط قدیم کارخانه نیز در حال بررسی و انجام است.

وی با اشاره به بررسی واردات بوکسیت از کشورهای آفریقایی گینه و سیرالئون، گفت: طرحی نیز در این زمینه در حال بررسی و اقدام است که در نهایت بتوانیم با واردات بوکسیت، نیاز مصرفی کارخانه به پودر آلومینا را خودمان تامین کنیم. همچنین طرحی درباره صنعت رینگ‌‌‌سازی نیز در حال بررسی است تا بتوانیم از خام‌‌‌فروشی در بخشی از تولید مذاب جلوگیری کنیم. 

لواسانی ایرالکو را یکی از موفق‌‌‌ترین شرکت‌های واگذار شده به بخش خصوصی بر اساس اصل۴۴ دانست و گفت: 

این شرکت تا سال ۱۳۹۶ دارای زیان انباشته بوده و بعد از ورود بخش‌خصوصی به ایرالکو علاوه بر افزایش سود‌آوری هر ساله، توانسته در بخش نیروی انسانی حدود ۱۹۰۰ نفر از پرسنل پیمانکار شرکت را هم، قرارداد شرکت کند که در نوع خود کم‌‌‌نظیر است.

مدیرعامل ایرالکو سهم این شرکت را در بحث عوارض آلودگی یک‌درصد اعلام و اظهار کرد: در مسیر طرح جامع زیست‌‌‌محیطی شرکت در قالب ۹ کارگروه که به تایید محیط‌‌‌زیست استان نیز رسیده، قدم برمی‌‌‌داریم و دانشگاه صنعتی شریف را به عنوان مجری این طرح معرفی کرده که در نهایت سند زیست محیطی ایرالکو پیاده‌سازی می‌شود.

وی افزود: 

عوارض آلایندگی اتخاذ شده برای ما صحیح نیست. متاسفانه برای تمام کارگاه‌‌‌هایمان عوارض آلودگی پرداخت می‌‌‌کنیم که در حال پیگیری موضوع از طریق مراجع ذی‌ربط هستیم که البته این موضوع در سنوات گذشته مغفول مانده و پیگیری نشده است.

زاوشی، عضو هیات‌مدیره و رئیس هیات‌مدیره کربن صنعت امیرکبیر نیز در این نشست توضیحاتی درباره کارخانه ۱۰۰‌هزار تنی آندسازی کربن صنعت امیرکبیر در ۳۰ کیلومتری شهر اراک، به خبرنگاران داد و گفت: ظرفیت اولیه این طرح ۶۵‌هزار تن بود که به میزان مصرف داخل شرکت بود که در نهایت طرح بازطراحی شد و ظرفیت آن به ۱۰۰‌هزار تن رسید که می‌توان ظرفیت آن را به ۱۵۰‌هزار تن نیز رساند. وی پیش‌بینی سرمایه‌گذاری طرح را بیش از ۴‌هزار‌میلیارد تومان اعلام کرد.

در این نشست عزیز محمدی، مدیر ارتباطات و اطلاع‌‌‌رسانی شرکت نیز افزود: ایرالکو محور توسعه صنعت آلومینیوم کشور است و تولیدات با کیفیت محصولات آن با درجه خلوص ۸۵/ ۹۹ حاکی از تجربه و تخصص تمامی همکاران در طول بیش از پنج دهه فعالیت تولید شمش آلومینیوم در این بنگاه اقتصادی، استراتژیک و مادرتخصصی است و سرمایه گذاری در این شرکت بسیار ارزشمند خواهد بود. 

شما می‌توانید تمامی اخبار مربوط به بازار آهن و فولاد را در سایت گرفت به صورت روزانه پیگیری نمایید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید