محصولات فولادی به تصویر کشیده شده اند.

اصلاح زنجیره فولاد؛ راهی برای خروج از بحران‌ ها

اخبار
شنبه 12 آذر 1401

علیرضا کاویان، کارشناس صنعت فولاد، اصلاح و بازنگری کل زنجیره فولاد را بهترین راه رفع ساختار فعلی و خروج از بحران‌هادر این حوزه بیان کرده است.  وی با تاکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد کشور، مطرح کرد:

 در سال‌های اخیر، بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها در زنجیره فولاد توسط بخش خصوصی انجام شده اما هم‌اکنون این بخش با بحران‌هایی دست‌ به‌ گریبان شده که خود در ایجاد آن‌ها هیچ نقشی نداشته است.

وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری مشکلات فراوانی در تامین مواد اولیه برای حلقه‌های زنجیره فولاد به خصوص حلقه‌های ابتدایی ایجاد می‌کند، گفت: به منظور رفع مشکلات در این حوزه، تصمیم گرفته شد محصولات زنجیره فولاد در بورس کالای کشور عرضه شوند تا کشف قیمت تیرآهن، میلگرد و سایر محصولات به طور شفاف‌تری صورت گیرد.

این کارشناس صنعت فولاد افزود: به نظر می‌رسداین شیوه عرضه محصول برای زنجیره چندان ثمربخش نبوده است. چرا که معاملات در بورس کالا در برخی از موارد، موجب شد تناسب چندانی میان قیمت محصول و ماده اولیه وجود نداشته باشد و اغلب محصولات با قیمتی کمتر از مواد اولیه در بورس عرضه شوند.

 

محصولات فولادی در تصویر نشان داده شده است.

 

کاویان مهر با اشاره به عرضه مواد اولیه در بورس کالای ایران، اظهار داشت:

 بورس کالا، محلی برای عرضه محصولات با قیمتی به نفع تولیدکنندگان است. با این حال، تعیین قیمت را افرادی انجام می‌دهند که کمتر به صورت مستقیم در فضای صنعتی کشور فعالیت دارند و با چالش‌ها و مشکلات صنایع فولادی روبه‌رو نمی‌شوند. بر همین اساس تعیین قیمت، روند چندان منطقی و مناسبی نخواهد داشت و این امر برای زنجیره فولاد کشور، نتیجه‌ای جز انجام معاملات خارج از بورس و برگشت به دوران قبل ندارد.

وی یادآور شد: به منظور سودآوری واحدهای تولیدی، حفظ حداقل فاصله قیمتی میان مواد اولیه و محصول در هر بخش از زنجیره ارزش به‌ ویژه زنجیره فولاد ضروری است. با این حال، به نظر می‌رسد عرضه زنجیره در بورس کالا برای حفظ این روند چندان کارساز نبوده و تا حدودی منجر به برهم زدن ساختار تعیین قیمت‌ آهن و سایر محصولاتش شده است.

به گفته وی، به منظور رفع ساختار شکل‌ گرفته فعلی و خروج از بحران‌ها در صنایع فولادی کشور، اصلاح و بازنگری کل زنجیره فولاد می‌تواند راهکار مناسب‌تری باشد و تغییرات پایه‌ای اعمال خواهد شد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید