صنعت فولاد در سطح بین الملل در تلاش برای رسیدن به اهداف زیست محیطی است.

پیشروی صنعت فولاد به سمت اهداف زیست محیطی

اخبار
سه‌شنبه 08 آذر 1401

مدیر اجرایی سازمان غیر دولتی «ResponsibleSteel» صحبت‌های خود را با ارائه گزارش در راستای شگفت‌زدگی نسبت به پیشرفت صنعت فولاد در یک بازه زمانی پنج ساله در کنفرانس یک روزه Forum III به پایان رساند.

به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، آنی هیتون در خلال این کنفراس که در هتل پی‌بادی در شهر ممفیس در ایالت تنسی آمریکا برگزار شد، اعلام کرد که اهداف پایداری زیست‌محیطی و کربن‌زدایی در اولویت هر شرکت بزرگ فولادسازی قرار دارد. این در در حالی است که چندی پیش، این نوع نگرش مورد تمسخر قرار می‌گرفت.

هیتون در مورد سیستم صدور گواهی واحد فولادسازی سازمان غیر دولتی «ResponsibleSteel» عنوان کرد که در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت پنج ساله، استاندارد بسیار پیچیده‌ای ایجاد شد که برخی از افراد را به طور کامل تحت پوشش خود قرار می‌داد تا این اطمینان حاصل شود که تسهیلات ارائه شده به آن‌ها در راستای اهداف زیست‌محیطی مهم به‌کارگیری می‌شوند. این سازمان تمام این اهداف را در یک استاندارد خلاصه و ارائه کرد.

در همین رابطه، جدیدترین گزارش هیتون و تیم وی در روز دوشنبه 31 اکتبر 2022 منتشر شد. در این گزارش دو واحد فولادسازی متعلق به شرکت «POSCO» و یک واحد فولادسازی متعلق به شرکت «Tata»، جدیدترین واحدهایی بودند که گواهی سازمان «ResponsibleSteel» را دریافت و برای دستیابی به توسعه پایدار و کربن‌زدایی، از اجرای این اهداف حمایت کردند.

همچنین از جمله واحدهای فولادسازی دیگری که موفق به دریافت این گواهی از سازمان «ResponsibleSteel» شدند، می‌توان به واحدهای فولادسازی پوهانگ و گوانگ‌یانگ شرکت «POSCO» در کره جنوبی و واحد فولادسازی شرکت «Tata» در هند اشاره کرد.

هیتون در آغاز کنفرانس Forum III بیان کرد که سازمان «ResponsibleSteel» به طور رسمی به واحدهای فولادسازی که ظرفیت تولید سالانه آن‌ها 52 میلیون تن فولاد بوده، این گواهی‌ها را ارائه داده است. پس از اعلام این خبر و در پایان کنفرانس، مجموع تولید سالانه به 103 میلیون تن افزایش یافت.

اکنون واحدهای فولادسازی در سراسر دنیا که تولید سالانه آن‌ها بیش از 103 میلیون تن است و در مجموع حدود 13 درصد از ظرفیت صنعت فولاد جهان را تشکیل می‌دهند، به عنوان عضوی از انجمن سازمان «ResponsibleSteel»، تحت پوشش صدور گواهی این سازمان قرار دارند.

برخی شرکت‌کنندگان در کنفرانس Forum III بیان کردند که اگر اهداف کربن‌زدایی جهانی سرفصل‌های بیشتری را به خود اختصاص ‌دهند و از سوی موسسات مالی مورد بررسی قرار گیرند، درخواست‌ها برای ایجاد یک استاندارد ثابت برای تایید پیشرفت در رسیدن به این اهداف از سوی تولیدکنندگان فولاد، مصرف‌کنندگان فولاد و شرکت‌های لجستیک افزایش خواهد یافت.

هیتون اظهار داشت که استاندارد «ResponsibleSteel» برای مردم سراسر جهان به منظور پیشبرد اقدامات مثبت در صنعت فولاد طراحی شده است که از آن به عنوان پیشرفت با شیب تند به سوی رسیدن به اهداف کربن‌زدایی نام برده می‌شود.

برای کارخانه‌های ذوبِ آهن و فولاد، این امر مستلزم چشم‌انداز، سرمایه‌گذاری و مهم‌تر از همه، تعهد جامعه‌ای متشکل از افراد هم‌فکر است که با یکدیگر همکاری می‌کنند تا راه‌ حل‌هایی برای برخی از مبرم‌ترین مسائل روز همچون تغییرات آب و هوا، آلودگی هوا و حقوق کارگران پیدا کنند. هرچند راه‌ حل‌های بیشتر دیگری نیز وجود دارد اما امروزه تولیدکنندگانی که ظرفیت تولید سالانه آن‌ها بیش از 100 میلیون تن فولاد است، می‌توانند با افتخار اعلام کنند که گواهی سازمان «ResponsibleSteel» را کسب کرده‌اند و در مسیر درستی قرار گرفته‌اند.

 

رسیدن به اهداف زیست محیطی، یکی از اقدامات مهم کارخانه های تولید فولاد باید باشد.

 

هاگ دونگ کیم، مدیر عامل شرکت «POSCO»، در یک بیانیه خبری اظهار داشت که صدور گواهی دو واحد فولادسازی بزرگ جهان، گامی بزرگ در جهت تحقق اهداف آب و هوایی این شرکت است.

وی در این بیانیه افزود که امروز باید برای دوران پس از همه‌گیری کرونا آماده شد و وظیفه صنعت فولاد مهم‌تر از هر زمان دیگری، انجام مسئولیت اجتماعی خود و تولید پایدار است. برای ایجاد فضایی برای رشد و ترقی و رقابت، صنعت فولاد باید روش‌هایی پایدار برای چالش‌های مختلف زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی مانند دستیابی به کربن خنثی و ایجاد یک محل کار ایمن را شناسایی کند.

انجام این وظیفه برای شرکت «Tata» به عنوان یکی از شرکت‌های با رشد سریع اقتصادی و با افزایش تقاضا برای فولاد، برداشتن گامی در مسیر درست محسوب می‌شود. در همین رابطه هند برای تامین گاز طبیعی تولید شده پاک، بیش از سایر شرکت‌ها با چالش مواجه است.

تی وی نارندران، مدیر عامل شرکت «Tata»، در این بیانیه اذعان کرد که این لحظه‌ای تاریخی برای این شرکت و گامی مهم در رسیدن به پایداری زیست‌محیطی است. در سطح جهانی، صنعت فولاد در مقطع زمانی حساسی قرار دارد و در این راستا باید به مسائلی چون چگونگی تاثیرگذاری بر نحوه تولید و مصرف فولاد به سرعت رسیدگی شود.

کسب گواهی ISO توسط صنایع فولاد ایالات متحده آمریکا

صنایع فولاد ایالات متحده آمریکا در یک بیانیه جداگانه اعلام کرد که پیش از موعد مقرر، گواهی سازمان بین‌المللی استانداردسازی 45001 برای شرکت «Great Lakes Works» مستقر در شهرهای «River Rouge» و «Ecorse» در ایالت میشیگان و تاسیسات شرکت فولاد «Košice» ایالات متحده آمریکا مستقر در اسلواکی را دریافت کرده است.

دیوید بریت، مدیر عامل صنایع فولاد ایالات متحده آمریکا این خبر را طی رویدادی در کنفرانس Forum III اعلام کرد.

صنایع فولاد ایالات متحده آمریکا متعهد شده است تا سال 2024 به عنوان بخشی از اهداف برنامه ایمنی و بهداشتی که در گزارش پایداری زیست‌محیطی سال 2021 این سازمان ذکر شده است، گواهی واحد فولادسازی سازمان غیر دولتی «ResponsibleSteel» را برای تمام تاسیسات این صنایع کسب کند. در همین راستا، گواهی تاسیسات مستقر در ایالت میشیگان آمریکا و کشور اسلواکی برای اولین بار تحت استاندارد 45001 صادر شد.

وی در ادامه تاکید کرد که رسیدن به این مرحله از برنامه ایمنی و پایداری، بیش از یک سال قبل از هدف تعیین شده در سال 2024 بسیار مسرت‌بخش است. شعار «اول ایمنی، بعد کار» از سال 1908 در واحدهای فولادسازی آمریکا آغاز شد. به همین دلیل با ساختار و داده‌های پیشرفته‌ای که استاندارد ISO 45001 با به‌کارگیری شیوه‌های پیشروی موجود در صنعت به ارمغان می‌آورد، بهتر می‌توان تعهد خود را نسبت به ایمنی در تمام جهات بهبود بخشید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید