وضعیت بازار را در سال 2022 تحلیل کرده ایم.

فولاد پس از نفت، مهم ترین صنعت کشور است

اخبار
دوشنبه 07 آذر 1401

باتوجه به اینکه میزان تولیدات فولاد در کشور در سال 2022 رشد داشته است، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد تهران با تحلیل بازار جهانی فولاد، از چالش ها و موانع اصلی صادرات فولادی کشور سخن گفت.

حمیدرضا رستگار در گفتگویی در تحلیل بازار جهانی فولاد اظهار کرد: 

باتوجه به شرایطی که در دنیا وجود دارد، عواملی مانند هزینه تولیدات، هزینه جنگ‌ها، تحریم‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی که برای تولید ضروری است، به‌ صورت مستقیم در افزایش قیمت محصولات فولادی در جهان نقش دارند. درحال‌حاضر مهم‌ترین شرایط، وضعیت داخلی کشور در این حوزه محسوب می‌شود و به دلیل اینکه عمده محصولات فولاد در کشور تولید می‌شود، مبتنی بر بحث واردات و ارز است. این وضعیت باعث می شود تا نرخ مقاطع فولادی مانند قیمت پروفیل، نبشی، ناودانی و سایر مقاطع دستخوش تغییر شود.

وی با اشاره به اینکه تحلیل بازار جهانی به طور دقیق و کامل قابل‌پیش‌بینی نیست، گفت: 

با توجه به امکانات و وضعیت دسترسی که در داخل کشور وجود دارد، می‌توان در حوزه فولاد از بحث کمیت به کیفیت رسید، زیرا بسیاری از منابع غیرقابل تجدید هستند. البته این منابع به طور محدود در دسترس قرار دارند و نمی‌توانند سالیان سال پاسخ‌گوی نیازهای ما باشند.

 

قیمت پروفیل و دیگر مقاطع در سال 2022 نوسانات زیادی را تجربه کرد.

 

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد تهران تصریح کرد: 

در هر صورت باید این منابع را به ‌درستی استفاده کرد تا بتوان با ارزش افزوده واقعی محصولات را کیفی سازی کرد. همچنین به دلیل ارزان بودن قیمت داخلی فولاد، از نظر انرژی، کار و تولیدات می‌توانیم به راحتی با کشورهای دنیا رقابت کنیم، چرا که در حال حاضر به عنوان دهمین کشور تولیدکننده محصولات فولادی در دنیا شناخته می‌شویم. قیمت آهن در بازار داخلی بسیار نسبت به بازار بین المللی مناسب است و این امر باعث می‌شود تا کارخانجات مقاطع خود را صادر کنند.

به گفته رستگار، قابلیت و ظرفیت داخلی کشور به گونه‌ای است که می‌توان در صادرات این حوزه پیشرفت خوبی را شاهد باشیم اما با وجود تحریم‌های ظالمانه، همچنان در بحث‌های ارزی مشکل وجود دارد. در واقع، فولاد ایران جزو یکی از کالاهای اصلی بود که آمریکا تحریم کرد و این نکته نشان می‌دهد فولاد همانند نفت برای کشور استراتژی مهمی است و باید از بازارهای صادراتی آن به خوبی مراقبت کرد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید