تولید محصولات فولادی در کارخانه نشان داده شده است.

چشم‌‌ انداز ۱۴۱۰ تولید در فولاد خوزستان

اخبار
چهارشنبه 02 آذر 1401

رئیس سازمان صمت استان خوزستان با اشاره به ظرفیت‌های بالای شرکت فولاد خوزستان و عملکرد فوق‌العاده آن در سال گذشته، به دستیابی این شرکت به افق 1410 اشاره کرد. حمیدرضا فلاح افزود: درگاهی برای اظهارات فروشندگان در نظر گرفته شده و کمیته‌‌ای بررسی صحت مندرجات و شناسایی نقاط قابل بهبود در حوزه نوسازی صنایع را بر عهده دارند.

فلاح با اشاره به افزایش ظرفیت تولید فولاد خوزستان گفت: سازمان صمت پشتیبان شرکت فولاد خوزستان در حد توان است. وی گفت: 

افزایش ظرفیت تولید از خواسته‌های سازمان صمت بوده که شرکت فولاد خوزستان نیز بر آن اهتمام دارد.

وی در ادامه گفت: راه‌‌اندازی نیروگاه برق فولاد خوزستان می‌تواند مشکلات بسیاری  را در حوزه صنعت و تامین برق استان بر‌طرف کند. فلاح با اشاره به تکمیل فرآیند فولادسازی در فولاد شادگان گفت: تکمیل فرآیند یاد شده مورد تاکید سازمان‌های مختلف استان است.

وی افزود: انتظار می‌‌رود که فولاد خوزستان در افزایش ارزش زنجیره تولید همچون نورد گرم ورود یابد. فلاح با اشاره به معدن دولومیت در استان، حمایت فولاد خوزستان در برنامه عملیاتی را خواستار شد و گفت: این موضوع موجب تقویت آمایش صنعت در بخش‌های نیازمند است. برنامه‌های فولاد خوزستان با بررسی‌‌های انجام شده، در بخش عملیاتی بسیار هماهنگ هستند.

رئیس سازمان صمت استان خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: 

سازمان صمت استان، همواره در کنار فولاد خوزستان است و آینده روشنی را برای این شرکت پیش‌‌بینی می‌کنیم. امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان نیز گفت: در افق ۱۴۰۴ تولید فولاد، بهتر است که از کویر‌محوری به دریا‌محوری جابه‌جا شود. بهترین نقاط در حوزه تولید دریا محوری فولاد، سواحل خلیج‌‌فارس و دریای عمان است. دولت باید همانند شرکت‌‌های سنگ‌‌آهن، شرکت‌های بزرگ فولادی را نیز حمایت کند. با آمار به دست آمده، ذخایر موجود سنگ‌‌آهن، تنها ۱۳ تا ۱۵ سال آینده جوابگو خواهد بود. در دو سال گذشته کمبود سنگ‌‌آهن مشهود نبوده و این به خاطر کاهش تولید به واسطه‌‌ کاهش مصرف انرژی (قطعی برق) بوده است و خود به نوسان قیمت آهن دامن زده است.

وی افزود: یکی از راهکارهای جبران کمبود سنگ‌‌آهن، جلوگیری از صدور مجوزهای مازاد جدید برای تشکیل شرکت‌‌های تولید فولاد، همچنین توسعه و افزایش عمق اکتشاف، ماشین‌آلات، بررسی و مطالعات و تشکیل ائتلاف در زمینه اکتشاف است. در کشور ما، عمق ۱۰ متر برای اکتشاف در نظر گرفته شده و این در حالی است که در دنیا تا عمق ۳۰۰ متر برای اکتشاف تلاش می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به فرآوری سنگ‌‌های معدنی گفت: در کشور ما بیشتر بر فرآوری سنگ‌‌های مگنتی تلاش شده و نیاز است بر سنگ‌‌های هماتیتی بیشتر کار شود. همچنین بررسی و خرید معادن سنگ‌‌آهن در خارج از کشور و تامین مواد اولیه از آن مناطق مورد نیاز است که با چند کشور رایزنی صورت گرفته است. البته استفاده بیشتر از آهن قراضه به‌‌جای سنگ‌‌آهن، حذف واسطه‌ها و اعطای مجوز معدن به شرکت‌‌های تولیدی بزرگ از دیگر راهکارهای تامین مواد اولیه است.

وی درباره چالش تامین برق گفت: تامین برق یکی از چالش‌‌های اصلی کارخانه فولاد خوزستان است. صنعت فولاد ۱۰ درصد از مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده، اما بیشترین توقفات برق در صنعت فولاد اتفاق می‌‌افتد. سال گذشته فولاد خوزستان ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به واسطه قطعی برق از دست داده است. با توجه به بخشنامه جدید نرخ برق بر اساس انرژی‌‌های تجدیدپذیر محاسبه می‌شود که موجب افزایش قیمت در سال آینده خواهد شد. از این رو ایجاد نیروگاه از الزامات این صنعت به‌‌شمار می‌‌آید. در حوزه مصرف گاز نیز، تنها ۵ درصد مصرف گاز کشور در صنعت فولاد استفاده می‌شود.

 

شمش آهن در تصویر نشان داده شده است.

 

ابراهیمی با اشاره به طرح CBS گفت: با استفاده از این طرح سعی می‌شود سطح ماندگاری آهن‌‌اسفنجی را بالا برده تا بتوان آن را تا ۶ ماه نگهداری کرد. میزان مصرف آب در صنعت فولاد ۲/ ۰ درصد میزان کل کشور است. این در حالی است که بازچرخانی آب یکی از اولویت‌های فولاد خوزستان است. تعریف طرح RO در فولاد شادگان و سناباد و استفاده از پساب‌های شهری در دستور کار این شرکت قرار دارد. فولاد خوزستان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد میانی و دومین شرکت تولید فولاد کشور با سرمایه ۱۹ هزار میلیاردی، سهمی نزدیک به ۵/ ۱۲درصد از تولید کشور را در اختیار دارد و به جز نورد که در دستور کار خرید قرار دارد، بقیه زنجیره بالا‌دستی و میانی را دارا است.

وی درباره گستردگی شرکت فولاد خوزستان گفت:

 گستردگی این شرکت از منطقه شرق تا جنوب‌‌غرب کشور است. در واقع از منطقه سنگان در شرق کشور ۵۰ تا ۶۰ درصد مواد اولیه فولاد خوزستان تامین می‌شود. بخش فولاد‌سازی فولاد شادگان نیز در سال ۱۴۰۲ در مدار تولید قرار خواهد گرفت.

وی افزود: این شرکت آمادگی دارد در زمینه‌های سرمایه‌‌گذاری، خرید و کار اکتشافی در استان ورود کند. ترکیب سهامداران فولاد خوزستان به گونه‌‌ای است که ۴۶ درصد از سهام متعلق به شرکت پایندگان و ۳۰ درصد متعلق به سهام عدالت و بقیه به صورت شناور در بورس قرار دارد.

ابراهیمی درباره عملکرد شرکت در سال جاری خاطرنشان کرد: این شرکت تا نیمه آبان‌‌ سال جاری، ۲ میلیون و ۲۳۵ هزار تن تولید شمش داشته که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نزدیک به ۲۸ درصد افزایش داشته در حالی که به واسطه محدودیت برق ۲۲۸ هزار تن تولید را از دست داده است. فولاد خوزستان در دو سال اخیر ۱۲ درصد افت تولید به دلیل چانه‌زنی داخلی داشته است که قیمت شمش آهن این مجموعه را دچار نوسان کرده است.

وی گفت: فولاد خوزستان سال گذشته اتفاق خوبی را در حوزه صادرات رقم زده که ۶۰ درصد تولیدات به صورت صادرات و ۴۰ درصد آن به صورت فروش داخل بوده است. از این ۴۰ درصد، ۷۵ درصد آن در داخل استان و نزدیک به ۲۵ درصد آن در خارج از استان به فروش رفته است. با صادرات ۶۰ درصدی محصول ۳/ ۱ میلیارد دلار معادل ۳ درصد ارزآوری کشور به فولاد خوزستان اختصاص یافت.

مدیرعامل کارخانه فولاد خوزستان با اشاره به طرح‌های توسعه‌‌ای گفت: فولاد خوزستان با چشم‌‌اندازی که برای سال ۱۴۱۰ خود تعریف کرده در تلاش است تولید خود را به ۶/ ۱۳ میلیون تن یعنی ۲۵ درصد ظرفیت تولید کشور برساند، بخشی از ظرفیت‌‌ها در حال ایجاد بوده و برای آینده در حال مذاکره هستیم. یکی از چالش‌‌های فولاد خوزستان، سن بالای کارکنان و فرسودگی تکنولوژی است. با این حال در دو سال گذشته ۱۷۶ طرح در حوزه‌های طرح‌های پایداری تولید، توسعه ظرفیت، فناوری، بهینه‌‌سازی و زیست‌‌محیطی تعریف شده است. مهم‌ترین طرح‌های انجام شده در یک‌‌سال گذشته، طرح‌های اسلب عریض، اکسیژن ۴، احداث کوره ۷ و نیروگاه برق بوده که در سال جاری نیز ادامه دارد و در حال تکامل است. 

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید