بازار آهن را در تاریخ 25 آبان 1401 بررسی کرده ایم.

تحلیل وضعیت بازار آهن در تاریخ 25 آبان

اخبار
چهارشنبه 25 آبان 1401

باتوجه به وضعیت قیمت دلار در این روزها که پر نوسان مشاهده شده، در بازار آهن آلات شاهد کاهش تقاضا هستیم که ممکن است موجب رکود قیمت مقاطع فلزی شود. بررسی بازار آهن امروز، بیست و پنجمآبان ماه ۱۴۰۱ حاکی از آن است که دلار در بازار با کاهش اندک قیمت کار خود را آغاز کرد و نسبت به روز گذشته کاهش حدود ۳۰۰ تومانی داشت. هرچند صرافی‌ها اکنون از خرید و فروش ارز خودداری می‌کنند اما اثر روانی کاهش قیمت باعث کاهش تقاضا شده است. دلار اکنون با قیمت ۳۵ هزار و ۳۰۰ تومان عرضه می‌شود و احتمال می‌رود هفته آینده وارد کانال ۳۴ هزار تومان شود.

بورس نیز همانطور که در تحلیل دیروز پیش بینی شد روند صعودی را طی کرد و وارد کانال یک میلیون و ۴۱۳ هزار واحدی شد. اما آمارها و نوسانات بازار نیز نشان دهنده این است که در اوایل هفته آینده ممکن است بورس ریزش اندکی داشته باشد و بعید است صنایع پالایشی و پتروشیمی مانند این هفته بتوانند تاثیر مثبتی بر بازار بگذارند.

آخرین اخباری هم که در حوزه برجام وجود دارد ظاهرا تمایلی بین طرفین نیست و هر کدام به دنبال منافع ملی خود هستند و حاضر نیستند امتیاز بیشتری پرداخت کنند. با این تفاسیر ممکن است دوباره نرخ ارز وارد کانال صعودی شود که البته بعید است تا پایان سال کانال ۳۷ هزار تومان را رد کند.

قیمت بیلت در بازار ترکیه ۷ درصد و در بازار ایران کمتر یک درصد رشد داشته است. همچنین نرخ CIS نیز تغییری نداشته و روند روزهای گذشته را طی کرد.

از آنجایی که نرخ ارز ارتباط مستقیم با تعیین قیمت میلگرد و سایر محصولات دارد، فولاد برخلاف روزهای گذشته در بازار با افت تقاضا روبه‌رو شده و ظاهرا چسبندگی قیمت کار خودش را کرده است. به این معنا که با کاهش قیمت ارز نرخ محصولات کاهش نیافته و اگر روند نزولی ادامه‌دار باشد نرخ ها نوسان خواهد داشت.

 

قیمت مقاطع در بازار دچار نوسان و رکود شده است.

 

وضعیت بازار فولاد کشور همسایه نیز نشان می‌دهد از بازارهای قراضه سنگین بیرون ماندند. آنطور که در اخبار آمده به دلیل کاهش میزان تقاضای محصولات نهایی فولاد در بازارهای داخلی و صادرات ترکیه، تولیدکنندگان فولاد این کشور در بازار واردات فولاد قراضه کمرنگ بودند.

در طول هفته منتهی به جمعه ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان)، تنها دو محموله با قیمت‌های پایین نسبت به هفته گذشته معامله شدند. بر اساس ارزیابی روزانه فست‌مارکتز، قیمت فولاد قراضه HMS 1,2 (80:20)، مبدا آمریکا، cfr ترکیه در روز دوشنبه، ۳۴۲٫۸۸ دلار به ازای هر تن محاسبه شد که در مقایسه روزانه، ثابت باقی ماند.

سری هم به بازار چشم‌بادامی‌های شرق آسیا زدیم که نشان می‌دهد قیمت ورق آهن چینی به دنبال گزارشهای حمایت مالی بخش املاک افزایش یافته است. از سوی دیگر جولان دوباره کووید ۱۹ باعث شده تا آنطور که انتظار می‌رفت این حمایت پر رنگ نشود. قیمت‌های ورق گرم، پس از اعلام برنامه‌های کاهش محدودیت مهار بیماری کووید-۱۹ در چین و افزایش پیش‌بینی کند شدن صعود نرخ بهره آمریکا که پس از تورم رخ داد، برای دو روز تجاری متوالی، رشد یافت. در بازار کشور هم این وضعیت برقرار است و قیمت انواع ورق نیز شاهد افت و خیز است. 

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید