وضعیت بازار را در 24 آبان 1401 بررسی کرده ایم.

بررسی وضعیت بازار آهن 24 آبان 1401

اخبار
سه‌شنبه 24 آبان 1401

بررسی بازارهای مالی حاکی از آن است که احتمال کاهش نرخ طلا در بازار وجود دارد اما رکود به بازارهای دیگر رخنه خواهد کرد.

طبق بررسی بازار آهن امروز، بیست و چهارم آبان ماه ۱۴۰۱ حاکی از آن است که قیمت دلار در بازار نوسان اندکی داشت و صبح امروز نیز کار خود را با نرخ ۳۵ هزار و ۲۰۰ تومان آغاز کرد و اکنون در حوالی ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان قرار دارد. قیمت یورو نیز نسبت به روز گذشته رشد اندکی را تجربه کرد و به قیمت ۳۶ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد یورو دوباره ارزش بالاتری نسبت به دلار پیدا کرده که این موضوع خیلی به مذاق سیاست مداران آمریکایی خوش نیامده است. در ایران نیز دولت و بانک مرکزی به دنبال مدیریت تقاضا هستند اما هنوز نوسان ادامه دارد.

در بازار فلزات جهانی تغییرات همچنان ادامه داشت. سنگ آهن که بخشی از زنجیره فولاد محسوب می‌شود در بازار آمریکا امروز افزایش قیمت داشت و ۳۸/۹۴ دلار در هر تن رسید. این امر باعث می شود تا قیمت میلگرد، تیرآهن و سایر مقاطع صعودی شود.

 در بخش دیگر بازار فلزات یعنی طلا هم کاهش قیمت جهانی رخ داد اما به دلیل افزایش نرخ ارز در ایران قیمت ها در مدار صعود قرار گرفت. فقدان رویدادهای مهم اقتصادی امروز به طلا فرصت داد تا بالاترین صعود هفتگی خود را به ثبت برساند؛ البته تحلیلگران کاهش محدود را برای طلا پیش‌بینی می‌کنند. 

سایت «اف‌ایکس‌استریت» در یادداشتی با رویکرد بررسی فلزات گرانبها نوشت: 

جلسه‌ی آسیایی روز دوشنبه حاکی از آن است که قیمت طلا (XAU/USD) بیشترین افزایش هفتگی از مارس ۲۰۲۰ را در حدود سطح ۱۷۶۲ دلار تثبیت کرد. طی این روند، فلز درخشان زیان‌های ملایمی را در یک الگوی نمودار صعودی یک هفته‌ای ثبت می‌کند.

 

قیمت دلار و طلا بر نوسانات بازار آهن اثر گذار است.

 

لازم به ذکر است که به نظر می‌رسد عدم وجود رویدادی مهم و تأثیرگذار در روزهای پیش‌رو، باعث حرکت مثبت طلا (XAU/USD) و رسیدن آن به نزدیکی بالاترین سطوح در سه ماه گذشته شده است. به علاوه، نگرانی‌ها پیش از دیدار جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و شی جین پینگ، رییس جمهور چین در حاشیه‌ی گردهمایی گروه ۲۰ کشور (G20) در بالی، احتمالاً خریداران طلا را نیز ذره‌بین قرار داده است. در همین راستا نباید نظرات کریستوفر والر، رئیس فدرال رزرو را نیز نادیده گرفت که سعی کرد از گاوها دفاع کند و در عین حال گفت: «تا زمانی که «شواهدی قوی و آشکار» از مهار اسب سرکش تورم ظاهر نشود، نرخ‌ها نیز کاهش نمی‌یابند.»در این زمینه، بازدهی خزانه‌داری ۱۰ ساله ایالات متحده با افزایش شش واحد پایه (bps) به ۳٫۸۹ درصد رسید که اولین افزایش روزانه را در دوره‌ی چهار ساله نشان داد؛

علاوه بر آن، معاملات آتی اس‌اندپی ۵۰۰ (S&P 500 Futures) از بالاترین سطح یک ماهه‌ی خود عقب‌نشینی کرد و ۰٫۳۰ درصد در روز، و نزدیک به سطح ۳۹۹۰ کاهش یافت. در ادامه‌ی راه، به‌روزرسانی‌های بالی می‌توانند معامله‌گران XAU/USD را با بدترشدن احساسات بازار سرگرم کنند. از طرف دیگر، هر جرقه‌ای در روابط چین با همتای جهانی خود، می‌تواند فشار نزولی بیشتری بر طلا وارد کند. با این حال، به نظر می‌رسد مذاکرات هفته‌ی قبل در مورد افزایش ملایم نرخ بهره فدرال رزرو در ماه دسامبر، در پرتو حمایت از آمار ضعیف شاخص مصرف‌کننده ایالات متحده، خریداران طلا را امیدوار نگه دارد.

در بازار بورس هم افزایش شاخص را شاهد بودیم و بر خلاف روز گذشته بورس تغییر لباس داد و دوباره سبزپوش شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد پتروشیمی‌ها بیشترین تاثیر را در شاخص بورس داشتند و صنایع پالایشی و خودرویی نیز پرتراکنش‌ترین بودند. به نظر می‌رسد فردا هم رشد اندکی در بازار ایجاد شود.

طبق پیش بینی های صورت گرفته احتمالا برجام هم اگر اتفاق بیفتد تاثیر چندانی بر بازار نخواهد داشت و قیمت دلار کمتر از ۳۴ هزار تومان نمی‌رسد و متعاقبا قیمت آهن در بازار دچار تغییر خواهد شد.

در بورس کالا نیز امروز ورق عرضه شد که تقاضای مناسبی داشت. بررسی ها حاکی از آن است که بازار ورق در دیگر کشورها مانند ترکیه، چین، آمریکا و آلمان نیز با رشد تقاضا مواجه شده است.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید