وضعیت بازار فولاد در این روزها نوسانی است.

تحلیل روزانه بازار آهن ۲۳ آبان ۱۴۰۱؛ اونس جهانی ریخت، طلا گران شد!

اخبار
دوشنبه 23 آبان 1401

دلار امروز دوباره سوار بر اسب گرانی شد و با قیمت ۳۵ هزار و ۶۰۰ تومان به طور متوسط مورد معامله قرار گرفت، این در حالی است که ورود بازار به حوزه ارز نرخ آن را بیش از دو هزار تومان کاهش داده بود اما از دیروز تاکنون دوباره حدود یک‌هزار تومان افزایش قیمت اتفاق افتاده است. احتمالا تا پایان هفته نوسان ادامه دارد و اگر هم رقمی اضافه شود، فتح رقم جدید نیست و ممکن است در اعداد و ارقام قبلی نرخ سازی شود.

از سوی دیگر، امروز اونس جهانی طلا کاهش اندکی داشت و بر پایه ۱۷۵۶ دلار قرار گرفت اما نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار افزایش یافت. اونس جهانی یکی از پایه های تعیین قیمت طلا محسوب می‌شود اما به دلیل گرانی دلار که عامل دیگر تعیین قیمت طلا است نرخ این کالا تغییر کرده است. نکته قابل توجه اینجاست خرید و فروش طلای خام رونق زیادی یافته که توصیه شود افراد غیر متخصص به این موضوع ورود نکنند. همچنین در هر خریدی که انجام می‌شود حتما باید فاکتور دریافت شود.

در ادامه بورس امروز نیز کاهش داشت و دوباره لباس قرمز بر تن کرد. ادامه دار بودن این موضوع ممکن است دوباره به افزایش تقاضای ارز و همچنین گرانی بیشتر منجر شود، با این حال، آمارها نشان می‌دهد روند رشد شاخص تولید صنعتی در حالی از ابتدای سال ۱۴۰۱ روند صعودی یافته که این شاخص در مهرماه ۷.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرد که بیشترین نرخ رشد در یک سال اخیر بوده است. پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، گزارش ماهانه تولید صنعتی شرکت های بورسی را در مهرماه ۱۴۰۱ منتشر کرد که بر اساس آن بعد از کاهش قابل توجه تولید صنعتی در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ و ابتدای سال ۱۳۹۸، رشد تولید این بخش از فصل چهارم ۱۳۹۸ صنعت روند صعودی به خود گرفت و این روند صعودی تا خردادماه ۱۴۰۰ ادامه داشت.

براساس این گزارش، در سه فصل تابستان، پاییز و زمستان سال ۱۴۰۰ روند رشد شاخص تولید صنعتی یک روند بدون نوسان در حول و حوش صفر بود اما بهار سال ۱۴۰۱ با رشد مثبت شاخص تولید صنعتی آغاز شد و رشد این شاخص در دو ماه اردیبهشت و خرداد روند صعودی داشت. این روند مثبت در ماه‌های تابستان نیز ادامه پیدا کرد و شاخص تولید صنعتی در ماه‌های تابستان ۱۴۰۱ بین ۵ تا ۷ درصد رشد کرد. روند مثبت رشد تولید صنعتی در اولین ماه پاییز ۱۴۰۱ نیز ادامه یافت و رشد شاخص تولید صنعتی در مهرماه ۷٫۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرد که بیشترین نرخ رشد در یک سال اخیر بوده است.

همچنین رشد شاخص تولید صنعت خودروسازی و قطعات و صنعت ماشین آلات و تجهیزات در چند ماه اخیر نسبت به سال قبل بیشترین از سایر صنایع بوده و در مهرماه نیز رشد بالای ۲۰ درصد برای تولید در این صنعت رقم خورده است. علاوه بر این، رشد تولید حدود ۱۰ درصدی در صنعت فلزات اساسی از دلایل افزایش تولید صنعتی بوده است. بررسی گزارش‌های شش‌ماهه سود و زیان شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد در کل سود اسمی شرکت‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰٫۸ درصد رشد کرده است.

در سه ماهه ابتدای سال رشد سود شرکت‌ها بالای ۴۵ درصد بوده است. به‌علاوه زیان انباشته صنعت خودروسازی در شش‌ماهه ۱۴۰۱ ۸۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. سود‌ اسمی دو صنعت محصولات شیمیایی و فلزات اساسی در شش‌ماهه به ترتیب ۳٫۷ درصد و ۱۳٫۲- درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است و تعداد شرکت‌های زیان‌ده نیز در این صنایع افزایش داشته است که نشان از بدتر شدن وضعیت سودآوری در این صنایع دارد. روند گزارش مشخص می‌کند خرید سهام در چه مسیری اتفاق می‌افتد.

 

تولید فولاد در ایران را در تصویر مشاهده می کنید.

 

در ادامه آخرین خبرها از تحولات بین المللی نیز حاکی از آن است که در پی تداوم اتهامات علیه ایران برای ارسال تجهیزات نظامی در جنگ روسیه و اوکراین، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است: 

در آستانه تصمیم‌گیری برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران هستیم.

این مسئول قبل از آغاز نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفته در آستانه افزایش تحریم‌ها علیه «افراد و نهادهای مسئول در ارتباط با خشونت علیه معترضان» هستند، هیچ مدرکی مبنی ارسال موشک از ایران به روسیه وجود ندارد اما شواهد نشان می دهد ایران به روسیه پهپاد داده است.

با ادامه تحریم‌های جدید کشورهای اتحادیه اروپا سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی به تحریم‌هایی از سوی آلمان واکنش نشان داد و گفت: 

مقامات آلمانی به گذشته دور خودشان نگاه کنند.مقامات آلمانی به سابقه طولانی نقض حقوق بشر و هم نقض حقوق بشر ایران توسط آلمان و شرکت‌های آلمانی نگاه کنند.

کنعانی می‌گوید: 

مقامات آلمانی به عملکرد خودشان در گذشته در تسلیح یک رژیم متجاوز و استفاده سلاح‌های شیمیایی علیه شهروندان ایرانی نگاه کنند.

همچنین مکرون رئیس جمهور فرانسه درباره اتهامات مشارکت پهپادهای ایران در جنگ اوکراین گفت ما درخواست کردیم که حقیقت کامل درمورد این موضوعات بیان شود ایران اعلام کرده است که این کار قبل از شروع جنگ انجام شده.

در ادامه مکرون گفت: 

ما درخواست کردیم که ماهیت تجهیزات و تاریخ تحویل آنها به طور کامل مشخص شود زیرا بدیهی است که ماهیت مشارکت را تغییر می‌دهد. اما درمورد توافق هسته ای،اظهار دارد که این توافق در وضعیت داخلی کشور، به شدت شکننده است، من فکر نمی‌کنم پیشرفت جدیدی وجود داشته باشد.

همانطور که از پیش تر مشخص بود، اتهام ایران به فروش پهباد قرار است صرف یک اتهام باقی بماند و بهانه‌ای شود برای توقف توافق هسته‌ای در وین، اما هیائی از ایران هفته گذشته به وین سفر کردند و با مقامات آژانس دیدار داشتند.

در همین حین سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید، طبیعتا ایران به همکاری سازنده خود در ارتباط با حل و فصل موضوعات پادمانی ادامه می‌دهدو توافق صورت گرفته که هیاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر کنند. پس باید منتظر نتیجه این نشت بود اما با این تفاسیر که گفته شد به نظر می‌رسد رسیدن به نتیجه مطلوب در بحث برجام بسیار دور است و شاید با توجه به نبود مدرک برای اتهام ایران تنها بتوانیم رفع اتهام شویم.

در عین حال بهای جهانی سنگ آهن معاملات آتی سنگ آهن یک روز پس از آن که دولت چین بر لزوم به حداقل رساندن تأثیر مهار شیوع بیماری بر دومین اقتصاد بزرگ جهان تأکید کرد، با افزایش قیمت همراه شد. همچنین به موازات انتشار این اخبار قیمت آهن هم با رشد قیمت مواجه شد و می‌توان گفت چین با سیاست های کنترلی توانست به کمک قیمت سنگ آهن برود، این در حالی است که بیلت صادراتی منطقه CIS بدون تغییر، با نرخ ۴۹۰ دلار به ازای هر تن مبادله شد، در حالی که اسلب صادراتی این منطقه با کاهش ۱۵ دلاری قیمت رو به رو شد و به قیمت ۴۳۰ دلار در هر تن به فروش رسید.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید