تعیین قیمت مقاطع باید براساس مکانیزم عرضه و تقاضا باشد.

نه به قیمت گذاری دستوری؛ عرضه و تقاضا بهترین روش برای تعیین قیمت مقاطع

اخبار
دوشنبه 23 آبان 1401

محمد رضا صادقی، یکی از فعالین در حوزه صنعت فولاد، در گفتگویی با اشاره به کناره گیری دولت با محوریت وزارت صمت از قیمت‌گذاری دستوری صنایع مختلف به خصوص صنعت فولاد، اظهارداشت: 

در چند ماه اخیر نرخ ارز و نرخ محصولات مختلف نشان داده است که قیمت‌گذاری دستوری خیلی راهگشا نیست و بهتر است تعیین قیمت انواع محصولات و کالاها به مکانیزم بازار سپرده شود و بازار مشخص کننده قیمت‌ها باشد.

وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری محصولات فولادی باید براساس مکانیزم عرضه و تقاضا باشد، گفت: 

قیمت‌گذاری دستوری راهگشا نیست، زیرا اگر در حلقه ای از زنجیره فولاد عرضه زیاد شود و حلقه دیگری از زنجیره کاهشی باشد، مکانیزم قیمت از این شرایط تاثیر می‌گیرد.

معاون بازرگانی گروه ملی فولاد صنعتی یزد تصریح کرد: چنانچه عرضه محصولات کم و تقاضا بالا باشد، خودبه‌خود در افزایش قیمت تاثیر می‌گذارد و فرموله و دستوری کردن قیمت، پاسخگوی شرایط کاهشی یا افزایشی تولید نخواهد بود. این میزان عرضه و تقاضا بر قیمت میلگرد، پروفیل و سایر مقاطع خودبه‌خود اثر می گذارد.

 

قیمت گذاری دستوری بر قیمت مقاطع اثر سو دارد.

 

صادقی با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری محصولات فولادی از تقاضا تاثیر می‌پذیرد، گفت: اگرتقاضا برای مواد اولیه محصولات فولادی مانند سنگ آهن، کنسانتره ، گندله و فولاد خام زیاد باشد، بالتبع قیمت افزایشی خواهد شد و مشتریان و متقاضیان آنقدر پیشنهاد خرید می‌دهند تا بتوانند مواد اولیه خود را خریداری و تامین کنند.

وی با بیان اینکه عکس این شرایط نیز در بازار وجود دارد، اظهارداشت: 

اگر کف قیمتی کالا یا محصول تولید کننده ای مشخص شده باشد و در عین حال، مازاد عرضه نیز داشته باشد، برای اینکه سرمایه خود را به سیکل تولید برگرداند، مجبور است با وجود مشخص شدن قیمت، محصول خود را با ضرر و پایین آوردن قیمت به فروش برساند تا خط تولیدش متوقف نشود و سرمایه و نقدینگی اش به فرایند تولید بازگردد.

این فعال صنعتی خاطرنشان کرد: با تعیین قیمت محصولات فولادی، تولیدکنندگان گاه مجبورند با ضرر اجناس و محصولات خود را بفروشند و چرخه تولید خود را حفظ کنند و گاه هم مجبورند سرعت فروش یا تولید خود را کاهش یا افزایش دهند تا بتوانند چرخه تولید خود را حفظ کنند. این رویه باعث تغییر در قیمت آهن و سایر مقاطع می شود که بازار را دچار سردرگمی خواهد کرد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید