تولیدات فولاد خوزستان به تصویر کشیده شده است.

رشد تولید شمش در فولاد خوزستان

اخبار
یکشنبه 22 آبان 1401

امین ابراهیمی، روابط عمومی فولاد خوزستان، عملکرد این شرکت در سال گذشته را تشریح کرده و از رشد تولید و صادرات آن خبر داد. وی گفت: فولاد خوزستان در سال گذشته اتفاق خوبی را در حوزه صادرات رقم زده که ۶۰‌ درصد تولیدات به صورت صادرات و ۴۰‌درصد آن به صورت فروش داخل بوده است. از این ۴۰‌درصد، ۷۵‌درصد آن در داخل استان و نزدیک به ۲۵‌درصد آن در خارج از استان به فروش رفته است. با صادرات ۶۰‌ درصدی محصول ۳/ ۱‌میلیارد دلار معادل ۳‌درصد ارز‌آوری کشور به فولاد خوزستان اختصاص یافت.

وی افزود:

 در افق ۱۴۰۴ تولید فولاد، بهتر است که از کویر محوری به دریا محوری جابه‌‌‌جا شود. بهترین نقاط در حوزه تولید دریا محوری فولاد، سواحل خلیج‌‌‌فارس و دریای عمان است. دولت باید مانند شرکت‌های سنگ‌‌‌آهن، شرکت‌های بزرگ فولادی را نیز حمایت کند. بر اساس آمار به‌‌‌دست آمده، ذخایر موجود سنگ‌‌‌آهن، تنها ۱۳ تا ۱۵ سال آینده جوابگو خواهد بود. در دو سال گذشته کمبود سنگ‌‌‌آهن مشهود نبوده و این امر به دلیل کاهش تولید به واسطه‌‌ کاهش مصرف انرژی (قطعی برق) بوده است.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان ادامه داد: یکی از راهکارهای جبران کمبود سنگ‌‌‌آهن، جلوگیری از صدور مجوزهای مازاد جدید برای تشکیل شرکت‌های تولید فولاد، همچنین توسعه و افزایش عمق اکتشاف، ماشین‌‌‌آلات، بررسی و مطالعات و تشکیل ائتلاف در زمینه اکتشاف است. در کشور ما، عمق محدود برای اکتشاف در نظر گرفته شده، این در حالی است که در دنیا تا عمق ۳۰۰ متر برای اکتشاف تلاش می‌شود.

 

محصولات فولادی تولید شده در فولاد خوزستان را نشان می دهد.

 

ابراهیمی با اشاره به فرآوری سنگ‌‌‌های معدنی گفت: در کشور ما بیشتر بر فرآوری سنگ‌‌‌های مگنتیتی تلاش شده و نیاز است بر سنگ‌‌‌های هماتیتی بیشتر کار شود. همچنین بررسی و خرید معادن سنگ‌‌‌آهن در خارج از کشور و تامین مواد اولیه از آن مناطق جهت کاهش یا ثبات قیمت آهن  مورد نیاز بوده که با چند کشور رایزنی انجام شده است که حذف واسطه‌‌‌ها و حمایت از پیشرفت و تولید شرکت‌های بزرگ و نیز استفاده بیشتر از آهن قراضه به‌‌‌جای سنگ‌‌‌آهن، از راهکارهای دیگر تامین مواد اولیه است.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید