طی این هفته شاهد افزایش قیمت آهن آلات بوده ایم.

رشد و افزایش قیمت هفتگی شمش و مقاطع فولادی در بازار

اخبار
سه‌شنبه 10 آبان 1401

براساس آمار به دست آمده از مبادی مختلف اطلاع از قیمت انواع کالاها، نرخ آهن آلات روز گذشته در بیشتر بنگاه‌های فروش بدون تغییر عرضه شد اما برخی کارخانه‌ها کاهش قیمت داشتند و شمار اندکی نیز افزایشی بودند. بازار ارز نیز نوسانات چشمگیری نداشت و قیمت دلار همچنان در کانال ۳۳ هزار تومانی اعلام می‌شد، به طوری که پایان روز گذشته هر دلار در بازار آزاد حدود ۳۳ هزار و ۱۱۰ تومان اعلام شد.

بررسی نوسانات بازار آهن در هفته دوم آبان

میلگرد آجدار در اکثر کارخانه‌های ذوبِ آهن و فولاد با ثبات قیمت همراه بود؛ در این میان کارخانه فولاد زاگرس، بردسیر کرمان و ... کاهش ۱۰۰ الی ۲۵۰ تومانی داشتند اما میلگرد میانه ۵۰ تومان افزایش قیمت داشت. متوسط نرخ میلگرد آجدار حدود ۱۵ هزار و ۵۹۰ تومان برآورد که بیانگر کاهش ۹۵ تومانی این محصول نسبت به هفته گذشته است.

نبشی ناب تبریز در برخی ضخامت‌ها افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت اما سایر کارخانه‌های نبشی و همچنین قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی بدون تغییر بودند؛ همچنین قیمت لوله‌ مانیسمان، گازی، مبلی و انواع لوله‌ها نیز ثابت اعلام شدند.

به‌رغم ثبات قیمت‌ آهن و آرامش در بازار، تقاضای مصرف روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شود و این در حالی است که بورس کالا روندی برعکس بازار آزاد دارد، به این صورت که بورس کالا در چند ماه گذشته به حمایت از تولیدکنندگان و جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت‌ها اقدام کرد اما طبق آمار معاملات نقدی مقاطع فولادی پایین‌دست در بورس به دلیل اختلاف قیمت چشمگیری که با بازار آزاد دارد تقریبا به صفر رسیده است.

قیمت قوطی پروفیل در اکثر کارخانه‌ها تغییری نداشت اما چند کارخانه از جمله پایا اصفهان حدود ۳۰۰ تومان افزایش داشت و کارخانه نیکان و یاران با کاهش ۱۰۰ تومانی اعلام قیمت شد. قیمت تیرآهن در نیز در برخی شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما در بخشی از بازار کاهش ۱۰ الی ۵۰ هزار تومانی داشت.

ورق‌های سرد و گرم نیز نوسانات چشمگیری نداشتند به این صورت که قیمت ورق آهن سیاه در بیشتر کارخانه‌ها ثابت بود و تنها برخی ضخامت‌های ورق سیاه فولاد مبارکه افزایش ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی داشت، همچنین ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی با ثبات قیمت توأم بودند.

 

قیمت ورق سیاه در بازار طی این هفته رشد داشته است.

 

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که امروز حدود ۲۵۹ هزار و ۷۳۰ تن شمش بلوم و تختال عرضه می‌شود. از این میزان حدود ۲۰۷ هزار و ۷۳۰ تن به شمش بلوم اختصاص دارد، نرخ پایه شمش ۱۳ هزار و ۲۲۱ تومان در نظر گرفته شده است که بیانگر افزایش ۲۰۰ تومانی نرخ این محصول است اما حجم عرضه کاهش ۵/۰۳ درصدی داشته است.

صادرات مواد اولیه اشتباه است

آنوش رحام دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران مواد اولیه معدنی و صنعتی را در حکم مهمات تلقی کرد و گفت هیچ کشوری مهمات کشور رقیب تجاری خود را تأمین نمی‌کند و تعیین عوارض صادراتی برای مواد اولیه را با هدف جلوگیری از صادرات این مواد عنوان کرد.

وی در ادامه بیان کرد: 

هدف از تعیین عوارض صادراتی جلوگیری از مصرف و صادرات این محصولات است، زیرا مواد اولیه در حکم مهمات است و نباید این مهمات را به‌راحتی در اختیار کشورهای رقیب قرار داد.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل گفت: 

ایران می‌تواند مواد اولیه خود را فراوری کرده و با ۲۰ درصد ارزش افزوده عرضه کند و در چنین شرایطی فروش مواد خام وجهه اقتصادی مطلوبی ندارد.

وی همچنین با اشاره به تعیین عوارض هدفمند و اصولی بر محصولات فولادی، بیان کرد: 

تعیین عوارض صادراتی هدفمند موجب می‌شود که قیمت مواد اولیه ارزش افزوده ایجاد کند و امکان صادرات آن بهتر شود بنابراین صادرات مواد اولیه روش درستی نیست.

رحام درباره عوارض پلکانی بر روی محصولات معدنی اظهار کرد:

 باید بیشترین عوارض صادرات بر روی مواد اولیه باشد تا محصولات پایین‌دست کمتر مشمول عوارض صادرات شوند.

در آخر وی افزود:

 وزارت صمت هنوز عوارض پلکانی متناسبی بر محصولات صنعتی و معدنی تعیین نکرده است، همچنین حاشیه سود هر واحد از زنجیره فولادی نیز تعیین نشده است و شورای آهن و فولاد باید به طور جدی در این زمینه اقدام کند. تمامی این اقدامات باید به گونه ای باشد که قیمت تیرآهن، میلگرد، پروفیل و… به عنوان پرفروشترین محصولات فولادی روندی مناسب را در پیش بگیرند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید