بهای انواع ورق های فولادی نورد گرم و سرد کاهش داشته است.

قیمت فروش ورق فولادی به سال 99 برگشت!

اخبار
دوشنبه 02 آبان 1401

براساس گزارش ها و آمار به دست آمده از سازمان بورس و انجمن ملی فولاد، نرخ انواع ورق فولادی گرم در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران به کمترین مقدار ظرف دوسال اخیر رسید. افزایش حجم عرضه، مدیریت تقاضا با به‌کارگیری سامانه بهین‌‌‌یاب و سقوط نرخ بهای ورق‌‌‌های فولادی در دنیا در شرایطی که چشم‌‌‌انداز مثبتی از بهبود تقاضا و رشد نرخ این محصول در بازارهای جهانی وجود ندارد، دلایل اصلی عقبگرد قیمتی و کف‌‌‌نشینی دوساله نرخ بود. البته در شرایط کنونی ورق نورد گرم در بازار داخلی با نرخی متناسب با قیمت جهانی معامله می‌شود و خبری از ارزان‌‌‌فروشی در این بازار نیست و مدیریت موثر عرضه و تقاضا تنها مانع رقابت هیجانی در این بازار شده است.

کف قیمت دو ساله ورق

در شرایطی که صعود نرخ ارز و مثبت‌بودن انتظارات تورمی باعث شده است تا بهای اغلب مواد اولیه و محصولات نهایی در بازار داخل همراستا با عقبگرد محسوس نرخ کامودیتی‌‌‌ها متاثر از واهمه از بروز رکود جهانی ارزان نشود و همچنان در محدوده‌‌‌ای نزدیک به اوج نوسان داشته باشد، از نرخ فروش ورق فولادی گرم در بازار داخل کاسته شد. این روند عقبگرد قیمتی در بازار ورق فولادی گرم در معاملات بورس‌کالا تا حدی پیش رفت که نرخ فروش این محصول در هفته پایانی مهر امسال به کمترین میزان پس از پاییز سال 1399 رسید و به این ترتیب رینگ صنعتی بورس‌کالا در معاملات ورق شاهد کف‌‌‌نشینی قیمتی دوساله شد.

 

نرخ ورق سیاه در بازار کاهش شدیدی داشته است.

 

ظرف هفته پایانی مهرماه امسال بالغ بر 350‌ هزار تن ورق گرم با قیمت پایه 15‌ هزار و 570 تومان به‌ازای هر کیلوگرم توسط فولادمبارکه در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد که کل این محصول با همین نرخ پایه مورد معامله قرار گرفت. این نرخ کمترین نرخ فروش ورق در بازار فیزیکی بورس‌کالا ظرف هفته گذشته بود. البته کمترین نرخ عرضه ورق فولادی در رینگ صنعتی بورس‌کالا ظرف امسال مربوط به هفته پایانی شهریورماه بود که این محصول با نرخ 15‌هزار و 140 تومان در این بازار عرضه شد؛ هرچند برتری تقاضا نسبت به عرضه باعث شد میانگین نرخ فروش این محصول در هفته پایانی شهریورماه رشد 6/ 15 درصدی داشته باشد و به 17‌هزار و 400 تومان برسد. قیمت انواع ورق فولادی را در لیست زیر می توانید مشاهده کنید:

کاهش 26 درصدی بهای انواع ورق ظرف 7 ماه در سال 1401

ورق گرم فولادی ظرف هفته ابتدایی فروردین‌ماه امسال در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران با نرخ 21‌هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم به فروش رفت. رکورد تاریخی نرخ فروش این محصول مربوط به مرداد سال 1400 بود که این محصول با قیمت 23‌هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. صعود بهای ورق به مرز 21‌هزار تومان در ابتدای سال‌جاری، آن هم در شرایطی که نرخ جهانی این محصول نیز سودای صعود داشت، احتمال اوج‌‌‌گیری مجدد بهای این محصول در بازار داخل و ثبت رکورد جدید قیمتی برای آن را مطرح کرد؛ اما این پیش‌بینی با فروکش کردن تقاضا در بازار جهانی و مدیریت عرضه در بازار داخل محقق نشد. به این ترتیب ظرف هفت‌ماه ابتدایی امسال نرخ فروش ورق نورد گرم در بازار داخل کاهش 26درصدی داشت. بخشی از افت نرخ مرهون عقبگرد قیمت جهانی و بخشی دیگر مرهون فروکش تقاضا بود.

افزایش حجم عرضه و درواقع ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا مهم‌ترین دلیل جلوگیری از رقابت غیرقابل توجیه قیمتی در بازار ورق گرم فولادی در کشور بود. ورق نورد گرم از معدود محصولات فولادی است که میزان تولید آن در بازار داخل به‌مراتب کمتر از تقاضای آن بوده است. عدم‌تناسب میان حجم تولید و تقاضا در بازار داخل برای ورق باعث شده است تا ظرف سال‌های گذشته همواره التهابات متعددی در بازار این محصول رخ دهد. این التهابات به‌خصوص در برهه‌‌‌هایی همچون جهش نرخ ارز و صعود قیمت جهانی شدت بیشتری به خود گرفته است.

سیاستگذار برای رفع این چالش الزام عرضه تلفیقی ورق گرم فولادی در بورس‌کالا را مطرح کرد و به این ترتیب فولادمبارکه اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده داخلی این محصول موظف شد علاوه بر عرضه محصول تولیدی خود در رینگ صنعتی بورس‌کالا، نسبت به واردات ورق و عرضه آن در بازار فیزیکی بورس‌کالا اقدام کند تا به این ترتیب چالش کمبود این محصول در بازار داخل برطرف شود. البته صنایع تکمیلی محدودیتی در واردات ورق نورد گرم ندارند؛ اما واردات این محصول با حجم بالا از سوی مجموعه بزرگی همچون مبارکه باعث کاهش هزینه شده و همین موضوع باعث می‌شود تا صنایع تکمیلی عرضه تلفیقی را به دریافت مجوز واردات ترجیح دهند.

پیش از آغاز عرضه‌‌‌های تلفیقی، ماهانه حدود 120‌هزار تن ورق نورد گرم در رینگ صنعتی بورس‌کالا عرضه می‌‌‌شد. در شرایط کنونی سهم عرضه ماهانه این محصول در بازار فیزیکی بورس‌کالا به رقمی در حدود 300هزار تا 400‌هزار تن رسیده است. اما سیاستگذار، فولادمبارکه را موظف کرده است تا با واردات حجم مکفی، میزان عرضه ماهانه این محصول را به 450‌هزار تن برساند، همین موضوع باعث شده تا قیمت انواع ورق در بازار به حداقل برسد.

 

ورق آلومینیوم از محصولاتی بوده که در 7 ماه اخیر کاهش قیمت داشته است.

 

فروشی متناسب با قیمت بازار جهانی

با احتساب دلار نیمایی 27‌هزار و 280 تومان در هفته پایانی مهرماه، میانگین نرخ فروش ورق گرم در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران به 578دلار به‌ازای هر تن رسید، این در حالی بود که در همین زمان ورق گرم فولادی فوب چین نرخی برابر 559دلار به ازای هر تن، ورق گرم فولادی فوب هند نرخی برابر 560دلار به ازای هر تن، ورق گرم فولادی فوب دریای سیاه نرخی برابر 580دلار به‌ازای هر تن و ورق گرم فولادی وارداتی به بندر جبل‌علی امارات نرخی برابر 605دلار به ازای هر تن داشت. به این ترتیب می‌‌‌توان اذعان کرد که این محصول با نرخی نسبتا متعادل با قیمت جهانی در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران به فروش می‌‌‌رسد.

بازار جهانی ورق در مرز زیان

نشریه پلتس در گزارش روزانه خود از وضعیت بازار جهانی آهن و فولاد در روز 21 اکتبر، حاشیه سود نوردکاران چینی را برابر منفی 31 دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. نبود تقاضای مصرفی برای این محصول باعث شده است تا ظرف ماه‌‌‌های اخیر از بهای ورق نورد گرم در چین و البته سایر بازارهای جهانی کاسته شده و این موضوع به زیان تولیدکنندگان این محصول در بازار جهانی منجر شده است. واهمه از بروز رکود اقتصادی در دنیا باعث شده است تا چشم‌‌‌انداز تقاضای مثبتی برای ورق نورد گرم در بازارهای جهانی وجود نداشته باشد. این موضوع باعث شده است تا فولادسازان فرصت افزایش قیمت محصولات تولیدی خود را نداشته باشند و در برخی موارد به کاهش تولید به‌منظور کاهش زیان روی آورند. تمامی این عوامل باعث سقوط قیمت ورق آهن فولادی در بازار داخلی شده است.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید