دلار و قیمت مواد پتروشیمی رابطه مستقیمی بایکدیگر دارند.

تاثیر قیمت دلار بر مواد پتروشیمی

مقالات آهن آلات
سه‌شنبه 12 مهر 1401

قیمت مواد پتروشیمی، در داخل کشور بر اساس نرخ‌های جهانی و نرخ دلار نیمایی تعیین می‌شود؛ به‌همین‌دلیل در اکثر روزهای سال نوسان‌های بسیاری را تجربه می‌کند. در ماه‌های اخیر، بازار جهانی رکود نسبی را تجربه کرده و بهای این محصولات روند نزولی داشته‌اند، اما از‌آنجایی‌که طرح احیای برجام در دست مذاکره است، احتمال افزایش قیمت دلار نیمایی وجود دارد؛ در نتیجه ممکن است نمودارهای نرخ محصولات تولید شده در کارخانه‌های پتروشیمی هم صعودی شود. در این گزارش قصد داریم دومین عامل تأثیرگذار بر قیمت مواد پتروشیمی که نرخ دلار است را مورد بررسی قرار دهیم و بررسی کنیم که این موضوع، چگونه می‌تواند بهای این محصولات را تغییر بدهد.

بررسی رابطه دلار و پتروشیمی در اقتصاد داخلی کشور

مواد پتروشیمی در بازار ایران، نوسان‌های بسیاری را تجربه می‌کنند؛ این نوسان‌ها علل مختلفی دارد و قیمت دلار یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. بسیاری از این مواد، تماما داخل کشور تولید می‌شوند و حتی مواد اولیه‌شان هم داخلی است و علت اصلی وابستگی آن‌ها به ارزش دلار، به صادرات برمی‌گردد.

 

اقتصاد پتروشیمی کشور به نرخ دلار وابستگی دارد.

 

تعدادی از کشورهای خارجی، مصرف‌کننده تولیدات کارخانه‌های پتروشیمی ایران هستند و از آن‌ها به‌عنوان مواد اولیه مورد نیاز برای محصولات مختلفشان استفاده می‌کنند؛ بنابراین، بهای موادی که داخل کشور عرضه می‌شود، باید با محصولات صادراتی تناسب داشته باشد. ازآنجایی‌که قیمت صادراتی به نرخ ارز وابسته است، بهای هر آنچه از مواد پتروشیمی که در داخل کشور عرضه می‌شود نیز به دلار وابسته خواهد بود.

در کنار نرخ ارز، باید به میزان عرضه و تقاضا برای محصولات نیز توجه داشته باشیم؛ در ماه‌های اخیر، کارخانه‌ها، نیاز بازار را بدون مشکل برآورده کردند، اما میزان تقاضا برای خرید محصولات زیاد نبود. به‌همین‌خاطر بسیاری از محصولات پلیمری و شیمیایی، رشد منفی قیمت را تجربه کرده‌اند.

به‌طورکلی، بورس کالاهای مختلف ایران از عوامل مختلفی تأثیر می‌پذیرد؛ به‌همین‌دلیل است که در بسیاری از موارد، تغییرات آن قابل پیش‌بینی نیست. به‌عنوان‌مثال، در ماه‌های اخیر، نرخ دلار تاحدودی افزایشی بوده است، اما بخاطر کاهش تقاضا در بازار، روند قیمت محصولات پتروشیمی، ثابت یا نزولی بود.

نرخ دلار چگونه بر قیمت مواد پتروشیمی اثر می گذارد؟

در ماه‌های اخیر، بهای دلار در نوسان بود و بسیاری از افراد منتظر بودند تا با مشخص شدن نتیجه طرح احیای برجام، نرخ ارز تثبیت شود تا بعد از آن معاملاتشان را در بازارهای مختلف از جمله بازار پتروشیمی انجام بدهند. تغییرات این بازار در ماه‌های اخیر نشان از تأثیر قیمت دلار بر مواد پتروشیمی دارد، اما همانطورکه پیش از این هم اشاره کردیم، تنها عامل موثر نیست. به‌طورکلی در ماه‌های اخیر، تعداد خریداران بازار بخاطر نرخ ارز کاهش پیدا کرده بود؛ از طرف دیگر بازار جهانی هم در رکود قرار داشت و به این دلایل، قیمت تولیدات این دسته از کارخانه‌ها هم کاهش پیدا کرد.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، این است که نرخ ارزهایی چون دلار به‌صورت مستقیم روی قیمت نفت ایران تأثیر دارند. ازآنجایی‌که ارزش محصولات پتروشیمی هم بر اساس ارزش مادی نفت تعیین می‌شود، پس با نرخ ارز هم در ارتباط خواهد بود؛ بنابراین، خریداران این محصولات هنگام تحلیل قیمت و پیش‌بینی بازار آینده، باید به نرخ ارزهای مهم از جمله دلار و یورو هم توجه داشته باشند.

 

ارزش مادی دلار، بر قیمت کلیه محصولات شیمیایی و پتروشیمی اثرگذار است.

 

آیا با تغییر قیمت جهانی نفت و مواد پتروشیمی، نرخ دلار در بازار تثبیت می شود؟

قیمت دلار، به معیارهای مختلفی بستگی دارد؛ درصورتی‌که شرایط اقتصادی ثبات نسبی داشته باشد، یعنی نرخ نفت در بازار تغییر جدی نکند، تحریم‌ها کم‌تر یا بیشتر نشود، سیاست جدیدی وضع نشود و نرخ تورم نجومی نباشد، احتمال اینکه بهای دلار در بازار به ثبات برسد، وجود دارد. در ایران، رسیدن به چنین شرایطی ایده‌آل است و کم‌تر پیش می‌آید که قیمت مواد پتروشیمی، نفت و دلار به‌صورت همزمان ثابت باقی بماند. به‌همین‌سبب، فعالان بازار محصولات پتروشیمی و نفت باید به‌صورت مداوم نرخ ارز و قیمت محصولات مورد نظرشان را بررسی کنند زیرا انتظار ثبات در بازارهای مالی و بورس کالای ایران، چندان منطقی نیست.

سخن پایانی

دلار، تنها ارز تأثیرگذار روی قیمت مواد پتروشیمی نیست، اما یکی از مهم‌ترین ارزهاست. ارزش این واحد پولی در ایران نوسان‌های بسیاری را تجربه می‌کند و علت اصلی این موضوع به سیاست‌ها و تحریم‌ها برمی‌گردد. به‌همین‌دلیل است که بررسی نرخ این ارز، اهمیت بسیاری برای فعالان بازار نفت و پتروشیمی دارد. خریداران و فروشندگان باید از به‌روزترین نرخ این محصولات اطلاع داشته باشند تا بتوانند برای خرید، فروش یا معامله محصولات برنامه مناسبی بچینند.

مجموعه گرفت، در زمینه ارائه اخبار و اطلاعات حوزه پتروشیمی و آهن آلات فعالیت دارد. در وب سایت این مجموعه می‌توانید جدیدترین اخبار و اطلاعات مربوط به این بازارها را بخوانید؛ همچنین جدیدترین قیمت آهن و مواد پتروشیمی نیز در این سایت درج می‌شود. این قیمت‌ها به محض تغییر بروزرسانی می‌شود؛ به‌همین‌خاطر، گرفت به یک مرجع اطلاعاتی معتبر برای فعالان بازار پتروشیمی و مقاطع فولادی تبدیل شده است.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

blog image
چدن چکش خوار یا مالیبل
شنبه 01 اردیبهشت 1403
blog image
پیش بینی قیمت تیرآهن در 1403
سه‌شنبه 28 فروردین 1403