رکود قیمت آهن آلات در بازار به دلیل تعطیلات اتفاق می افتد.

رکود قیمت آهن آلات در بازار به دلیل تعطیلات

اخبار
چهارشنبه 06 مهر 1401

به دلیل تعطیلات متوالی در هفته اخیر، بازار آهن نیمه تعطیل بود و قیمت آهن آلات یا تغییری نداشت یا کارخانه ها نرخ جدید را اعلام نکردند.

قیمت دلار هم در این مدت نوسانات چشمگیری نداشت و با توقف در کانال ۳۱ هزار تومانی به طور میانگین حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان نوسان کرد، اما نهایتا روز دوشنبه هر دلار در بازار آزاد حدود ۳۱ هزار و ۶۹۰ تومان به فروش رسید.

با تعطیلی‌های یکی درمیان که در هفته جاری ایجاد شد و همچنین قطعی گسترده اینترنت، در بازار آهن و فولاد شاهد ثبات قیمت در همه بخش‌های بازار بودیم، البته مواردی که گفته شد با ابتدای ماه مهر که فصل کاهش خریدو فروش آهن است قرین شد. ماحصل چنین شرایطی عدم اعلام قیمت، ثبات قیمت آهن و رکود در بازار از ابتدای هفته تاکنون بود.

گزارش‌ها از بازارهای جهانی نیز حکایت از تداوم رکود دارد اما به عقیده برخی بازارهای جهانی تاحدود رو به بهبود هستند، در همین زمینه علی امرایی مدیرعامل فولاد سنگان اظهار کرد: 

با وجود اینکه کشور چین به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده و تولیدکننده مواد اولیه به شمار می‌رود، درگیری نظامی روسیه و اوکراین و همچنین زیرفروشی فولاد روسیه، موجب شد حجم زیادی از گندله به فروس نرسد و ایران به ناچار تولید خود را کم کند.

 

قیمت میلگرد عرضه شده در بورس امروز 75 تومان افزایش داشت.

 

امرایی در ادامه بیان کرد: 

به عقیده برخی کارشناسان بازار جهانی فولاد دچار رکود است اما با توجه به ترندهای جهانی، افزایش نرخ محصولات فولادی را در پیش خواهیم داشت، وی همچنین بخش مسکن را نیز در روزهای آینده به رشد و رونق مواجه خواهد بود.

مدیرعامل سنگان با اشاره به رکود بی‌سابقه بازار فولاد در چند سال، اظهار کرد: 

در چنین شرایطی نرخ سنگ آهن عیار ۶۲ درصد در حال حاضر در بندرهای چین حدود ۱۰۰ دلار است اگرچه این قیمت با در نظر گرفتن مواردی مانند هزینه تولید، حقوق نیروی انسانی، کرایه حمل و ... نرخ بسیار پایینی است.

وی در پایان افزود: 

امید است در سه ماه‌ آینده، اوضاع بازار فولاد بهبود یافته و شاهد افزایش و رونق تدریجی قیمت‌های جهانی باشیم.

همچنین گزارش‌ها از برس کالای روز دوشنبه حاکی است که از ۲۰۰ هزار و ۴۱۰ تن محصولات فولادی عرضه شده، حدود ۹۱ هزار و ۷۵۰ تن به شمش فولادی اختصاص داشت که چیزی حدود ۴۵/۸ درصد کل عرضه بود. قیمت این محصول به طور میانگین ۱۴ هزار و ۱۵ تومان بود که کیلویی ۳۰ تومان از نرخ پایه متوسط بالاتر بود و حدود ۱۰۵ تومان نیز از قیمت معاملاتی میانگین هفته گذشته بالاتر معامله شد.

در بازار بورس، امروز 246 هزار و 938 تن انواع میلگرد آجدار عرضه شده است که قیمت میلگرد آن معادل 14 هزار تومان است که افزایش 75 تومانی در بهای این محصول را شاهد هستیم.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید