شفافیت قیمت گذاری در بورس خواسته فعالان بازار آهن و فولاد است.

پویایی بازار فولاد در گرو شفافیت بورس کالا و فلزات

اخبار
دوشنبه 28 شهریور 1401

حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد، در گفتگویی اعلام کرد: 

در بورس کالای ایران، روش و مشی چنان که در دنیا رایج است، اجرا نمی شود و با وجود آن که اتحادیه آهن و فولاد و فلزات، برای راه اندازی بورس فولادی و فلزات تلاش زیادی کرد، اما اکنون در قیمت گذاری ها کنار گذاشته شد و هیچ توجهی به این انجمن نمی شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد و فلزات، افزود: 

بعد از ایجاد و تشکیل بورس فلزات، سایر بورس های کالا تشکیل شدند. وی با بیان اینکه علی رغم کمک و همکاری اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در راه ­اندازی بورس، اکنون به نوعی کنار گذاشته شده و هیچ دخل و تصرفی در آن نداشته و از این بخش استفاده و مشاوره گرفته نمی شود، گفت:

متاسفانه قیمت گذاری ها، بدون حضور ذی نفعان اصلی و مجموعه­ های مرتبط انجام می شود.

رستگار، با بیان این که به طور کلی عملکرد بورس عملکرد مقبولی از طرف اتحادیه آهن و فولاد و فلزات و اصناف مرتبط نیست، و عملکرد آن شفاف نیست، می گوید: 

در جلسات متعددی که با مسئولان داشته ایم مکرر این نکته را تذکر داده ایم، اما متاسفانه اصرار و پافشاری بر این روش دارند و تاکید دارند این مکانیزم ادامه یابد. بر این اساس، بعضا با قیمت ­گذاری، به صورت دستوری قیمت ها افزایش یا کاهش پیدا می کند که این روند به هیچ عنوان مورد قبول ما نیست.

 

قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس فعلا روند شفافی ندارد.

 

به گفته وی، با این شیوه و عملکرد، بورس خود تبدیل به یک بنگاه اقتصادی شده است؛ به این معنا که افرادی در آنجا منافعی دارند و بر اساس آن تلاش می کنند هیچ گروهی که گروه اصلی است و حق دارد از شیوه و نحوه قیمت گذاری، هویت و ماهیت مصرف کننده و توزیع کننده اطلاع داشته باشد، مطلع و آگاه نشود و در ابهام بماند. این شیوه و عملکرد بورس مردود است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد، اظهار امیدواری می کند در صورت انجام اصلاحات، بورس می تواند جای مناسبی برای عرضه کالا باشد و قیمت گذاری محصولات فولادی در آن به صورت دقیق و درست انجام پذیرد و نرخ مقاطع مهم و پرمصرف مانند قیمت میلگرد و تیرآهن روندی شفاف تر به خود بگیرد.

وی اضافه کرد: 

اصلی ترین روش قانونی، دخالت صددرصدی تولیدکننده به عنوان صاحب نظر است. در عین حال، توزیع کننده، صادرکننده و حمایت از مصرف کننده هر کدام در جایگاه خود قرار داشته باشند، اما متاسفانه اکنون میان این گروه ها تداخل پیش آمده است.

رئیس اتحادیه فروشدگان آهن می گوید: 

اختیارات از برخی از این گروه ها گرفته شده و بعضا به گروه دیگری داده شده است. با توجه به مشخص بودن ایرادات، باید اصلاحات انجام شود و مطابق با ضوابط قانونی هر مجموعه ای مسوولیت خود را بر عهده داشته باشد. شیوه کنونی ممکن است در کوتاه مدت جواب دهد، اما در طولانی مدت، خسارات و زیان زیادی تحمیل می کند که به راحتی قابل حل نیست.

رستگار، پیشنهاد می دهد که مجموعه ­ای با برنامه جامع و کامل، به صورت مستمر در خصوص فولاد ایجاد شود تا با تشکیل جلسات، در خصوص شیوه پیشبرد تصمیم گیری شود و نقش هدایت و حمایت به دولت سپرده شده و از دخالت حذر کند. متأسفانه همچنان به صورت جزیره­ ای تصمیم­ گیری شود، وضعیت همچنان همین باقی خواهد ماند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید