وضعیت بی‌ثبات بازار آهن موجب نگرانی فعالین بازار فولاد شد

وضعیت بی‌ثبات بازار آهن موجب نگرانی فعالین بازار فولاد شد

اخبار
دوشنبه 07 شهریور 1401

وضعیت نرخ گذاری مقاطع فولادی بازار آهن در چند ماه اخیر سال جاری به شدت بی‌ثبات بوده است. این بی‌ثباتی قیمت آهن‌آلات موجب نگرانی فعالین حوزه آهن شده؛ همچنین بسیاری از سرمایه‌گذاران بازارفولاد نیز تا حد بسیار زیادی متضرر شده‌اند.

وضعیت بازارآهن در چند ماه گذشته

گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد از ثبات قیمت مقاطع فولادی حکایت دارد اما در عین حال تقاضایی مشاهده نمی‌شود و معاملات نیز گویا ضعیف است. روز گذشته شاهد ثبات قیمت میلگرد آجدار در بیشتر شرکت‌ها بودیم اما برخی نیز حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

کف قیمت این محصول روی ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان قرار داشت و دلیل آن هم ممکن است کف قیمت شمش اعلام شده توسط بورس کالا باشد که با احتساب ۱۱ درصد مارجین حوزه نورد و مالیات ارزش افزوده، همین قیمت به دست می‌آید. قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان نیز اگرچه در برخی مبادی ثبات داشت اما برخی شاخه‌های آن حدود ۲۰ الی ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت. قیمت روز نبشی و نادوانی نیز در اکثر کارخانه‌ها تغییر قیمت نداشت و ثابت بود.

 

قیمت آهن آلات در چند ماه گذشته نوسان بسیار زیادی را تجربه کرده است

 

همچنین قیمت پروفیل و قیمت لوله‌ داربستی، گازی و ... نیز غالبا ثبات اعلام شد اما کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی نیز در برخی مبادی فروش قابل ملاحظه بود. پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر حدود ۱۸ هزار و ۸۰۰ الی ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد که ظاهرا روندی کاهشی داشته است.

انواع ورق‌ها نیز به همین منوال بوده و نوسانات متعددی را تجربه کردند، به این صورت که قیمت روز ورق سیاه در غالب شرکت‌ها کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت اما فولاد مبارکه نرخ ورق خود را حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش داد. قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز به تبعیت از جو کلی بازار، ثابت و آرام بود.

در حال حاضر مذاکرات برجام مهمترین فاکتوری است که با ارسال سیگنال‌های مثبت و منفی متعدد روند کلی بازار را تعیین می‌کند و علاوه‌بر بازار آهن بازار ارز و سایر بازارهای مالی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

محمدصادق مدرسی رئیس اتحادیه آهن‌فروشان با اشاره به نوسانات موجود در بازار ارز و تأثیر آن در بازار آهن و فولاد، اظهار کرد: نوساناتی که درحال حاضر در بازار ارز مشاهده می‌کنیم و همچنین اثرات آن روی سایر بازارها به ویژه در بازار آهن، غالبا به بورس و بازار سرمایه ارتباط دارد و دستورالعمل‌هایی که سازمان به طور هفتگی تصویب و ابلاغ می‌کند به سردرگمی و بلاتکلیفی فعالان اقتصادی منجر شده است.

مدرسی در ادامه افزود:

 اگر اثر نوسانات بازار ارز در بازار آهن داخلی براساس نرخ جهانی باشد ممکن است تبعات مثبتی در پی داشته باشد؛ اما قیمت‌ فولاد ایران از قیمت‌های جهانی جدا شده و به طور دستوری قیمت‌گذاری می‌شود به همین جهت گاهی می‌بینیم که نرخ محصولات فولادی ما در مقایسه با قیمت‌های جهانی نرخ بالایی دارند.

در ادامه وی درباره اثر برجام در بازار آهن و فولاد بیان کرد: 

اگرچه احیای برجام ممکن است اثرات مثبتی در بر داشته باشد اما توافقات برجام محرک قوی برای رشد بازار ایران نیست و هر اثری که از نتایج برجام کسب شود به برنامه‌ها و تصمیمات مسئولان مربوطه بستگی دارد. با این اوصاف به نظر می‌رسد با اجرای مکانیزم عرضه و تقاضا، دست‌کم در بازه کوتاه مدت شاهد تنظیم بازار و تعادل نرخ محصولات باشیم.

قیمت آلات به چه سمتی میرود؟

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان استان یزد با اشاره به قیمتگذاری‌های دستوری مسئولان، اضافه کرد: اگر سیاست قیمتگذاری دستوری در بازار آهن و فولاد ادامه داشته باشد نرخ محصولات نیز به طور هفتگی دچار نوسان خواهد شد. از دیگر سو با وجود گذشت ۲۰ سال از راه‌اندازی بورس کالا، آهن‌فروشان در حلقه هیأت مدیره آن نماینده‌ای ندارند و غالب نماینده‌ها از برخی شرکت‌های بزگ فولادی و وزارت صمت و ایمیدرو تشکیل شده است.

مدرسی در پایان یادآور شد: 

مهمترین راه بهره بردن از مذاکرات برجام اصلاح نحوه تعیین قیمت در مالیات فولادی‌ها و آزاد شدن نرخ‌ها در این بخش است.

طبق گزارش‌های بورس کالا 315 هزار و 450 تن محصول فولادی به زودی عرضه خواهد شد شامل ورق سرد، شمش بلوم، تختال و ورق قلع اندود است.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید