عدم ثبات قیمت آهن بازار جهانی در مرداد 1401

عدم ثبات قیمت آهن بازار جهانی در مرداد 1401

اخبار
دوشنبه 24 امرداد 1401

در چند ماه اخیر به علت عدم ثبات نرخ آهن در بازار داخلی توجه به بازارهای خارجی بیشتر شده است اما در مرداد 1401 شاهد وجود نواسانات بسیار زیاد در بازار جهانی آهن‌آلات نیز بوده‌ایم که علت آن را می‌توان کاهش تقاضا و در ادامه آن کم شدن میزان قیمت کالاها دانست. در جریان این اتفاق کارخانجات تولیدکننده آهن در اقصی نقاط مجبور به کاهش تولید شدند. 

 

قیمت فولاد در بازار جهانی نیز دارای ثبات خوبی نیست

 

همانطور که در خبر وضعیت بازار جهانی فولاد در هفته‌های اخیر میلادی اشاره کردیم، توازن عرضه ها بهم ریخته و در برخی کشورها جریان تجاری فولاد هم از منظر سیاسی و هم با تصمیمات تجاری دچار اختلال شده است. این عوامل بر قیمت جهانی آهن تاثیر بسزایی داشته و بالتبع بر بازار داخلی ایران نیز تاثیرگذار می باشد. در این بخش شما می توانید با دسترسی به نرخ جهانی آهن، قیمت شمش فولاد جهانی و سایر محصولات مرتبط با بازار جهانی، ضمن اطلاع از روند بازار سایر کشورها تا حدودی از تاثیر آن بر بازار داخلی ایران نیز مطع گردید.

بررسی نرخ شمش در بازار جهانی

قیمت شمش آهن در بازار جهانی یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر نرخ محصولات داخلی می باشد. با این حال قیمت این محصول به عوامل زیادی از جمله عرضه و تقاضا، صادرات جهانی، عوامل اقتصادی، عوامل سیاسی و تغییرات نرخ ارز در کشورهای دیگر بستگی دارد.

جبران انرژی در سه ماهه چهارم  سال میلادی  2022 در برخی از نقاط جهان از جمله در اتحادیه اروپا، گرچه می تواند محرکی برای افزایش تقاضا قلمداد گردد، اما نمی تواند در مجموع بر بازارهای جهانی تاثیر خود را بگذارد. زیرا اقدامات حفاظتی در زمینه واردات محصولات فولادی که به نوعی ضرورت هم شناخته شده، مانع از واردات فولاد بویژه از مناطقی خواهد شد که دارای مزیت های رقابتی در تولید و قیمت های پایین هستند ( مانند آسیا ). طبیعی است که در چنین شرایطی تولید کنندگان داخلی کشورهای صاحب فولاد تلاش می کنند که تسلط بیشتری بر بازار داخلی خود و کشورهای همسایه داشته باشند و این خود می تواند هزینه های افزایش یافته تولید را در داخل منجر گردد. فولاد در برخی کشورها نرخ های دوگانه خواهد داشت یا در بازار داخلی گرانتر، اما در بازار خارجی ارزانتر ولی با مانعی در واردات روبرو خواهد شد.

 

طبق تحقیقات انجام شده؛ قیمت آهن در بازارجهانی به شدن دارای نوسان است

 

خوش بینانه این است که به بازار پر تقاضای سپتامبر (شهریور ماه)  چشم بدوزیم و به آن امیدوار باشیم. سطح پایین موجودی ها در بازارها امید کارخانه‌ های فولاد را برای سه ماهه چهارم سال میلادی جاری زنده نگه می ‌دارد. علاوه بر این بازگشت قیمت جهانی شمش فولاد امروز از سطوح پایین به قیمت های متعادل و متعارف را نیز شاهد بودیم. همچنین دریافت خبرهایی مبنی بر کاهش حجم صادرات احتمالی  کارخانه‌ های روسی به دلیل ارز تقویت شده شان  وجود دارد که ممکن است سبب گردد قیمت ها از سطوح بسیار پایین و ناسالم به سطوح پایدارتر حرکت کنند. در ادامه لیست قیمت شمش فولادی جهانی به همراه قیمت اسلب و بیلت برای شما آورده شده است.

قیمت آهن‌آلات در بازار جهانی به چه سمتی میرود

قیمت فولاد جهانی همواره بر قیمت تیرآهن و مابقی مقاطع فولادی در بازار داخلی ایران تاثیرگذار بوده است. عملکرد تاثیرگذاری این عامل بر تمامی محصولات بازار اعم از مواد اولیه تا میلگرد، ورق و سایر مقاطع همواره مشاهده می گردد. برای مثال افزایش قیمت جهانی فولاد را می توان یکی از تاثیرگذارترین محرک های بازار داخلی از گذشته تا به امروز به شمار آورد. در واقع منظور از قیمت آهن جهانی نرخ صادراتی این محصولات در کشورهایی بوده که علاوه بر تامین نیاز داخلی به صادرات آهن نیز مشغول می باشند. در واقع ایران نیز در لیست کشورهای صادرکننده آهن قرار گرفته و قیمت های صادراتی ایران نیز در لیست مجلات معتبر همچون متال بولتن به صورت روزانه درج می گردد.

با این حال قیمت جهانی فولاد ایران طی دوران پس از کرونا تنها شامل محصولات بیلت و اسلب گشته و در مجله متال بولتن شاهد اعلام قیمت این دو محصول صادراتی برای ایران می باشیم. هرچند همچنان محصولاتی همچون میلگرد و ورق گرم نیز از کشور ایران به سایر کشورها صادر می گردد.

 

نرخ محصولات فولادی در بازارجهانی رو به کاهش است و نوسان زیادی را در مرداد 1401 تجربه کرده است

 

تاثیر نرخ جهانی فولاد بر بازار داخلی ایران را می توان با اعمال ضریبی از قیمت جهانی فولاد خام بر روی قیمت پایه محصولات در بورس کالا مشاهده نمود. خصوصا افزایش و یا کاهش نمودار قیمت فولاد جهانی CIS و پس از آن چین را می توان در روند بازار داخلی ایران شاهد بود. از این رو نمودار تغییرات قیمت بیلت و اسلب CIS در بازارهای جهانی جهت تحلیل بهتر شما عزیزان در ادامه آورده شده است. در این نمودارها می توانید تغییرات قیمت شمش فولاد جهانی را در بازه یک سال اخیر مشاهده نمایید.

قیمت جهانی آهن‌آلات امروز چطور بوده است؟

همان طور که ذکر شد یکی از پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت میلگرد و آهن در بازار داخلی، قیمت های جهانی این کالا می باشد. شما می توانید قیمت جهانی آهن امروز را در سایت آهن آنلاین و در این صفحه مشاهده نمایید. همچنین تحلیل قیمت جهانی فولاد نیز به صورت روزانه توسط کارشناسان مجموعه برای شما در بخش اخبار آورده می شود. پیش بینی روند این بازار اصولا براساس عوامل بنیادین از جمله عرضه و تقاضای داخلی کشورها، تعرفه صادراتی و رقابت با سایر کشورها انجام می گردد. همچنین بررسی نمودارهای تغییرات قیمت این محصولات نیز می تواند شما را در تحلیل بازار جهانی فولاد یاری نماید. قیمت میلگرد جهانی و همچنین ورق جهانی در بخش های مجزا در سایت آهن آنلاین به صورت روزانه به روزرسانی شده و در اختیار خریداران قرار داده می شود.
 

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید