تلاش تولیدکنندگان مقاطع فولادی برای افزایش تقاضا در بازار

تلاش تولیدکنندگان مقاطع فولادی برای افزایش تقاضا در بازار

اخبار
چهارشنبه 19 امرداد 1401

در روزهای اخیر شاهد ضعف تقاضا و کاهش قیمت محصولات فولادی صادراتی و افزایش قیمت مقاطع فولادی داخلی بوده‌ایم. فعالین بازار سعی دارند تا مشتریان را تحریک به خرید کنند و میزان تقاضا را در بازار آهن بالا ببرند. 
در نخستین روز کاری بعد از تعطیلات، در نیمی از بازار شاهد ثبات نرخ روزانه اهن آلات بودیم و بخش دیگر بازار به افزایش قیمت محصولات خود اقدام کردند. بازار ارز پس از افزایش و ورود قیمت دلار به کانال ۳۲ هزار تومانی، روز گذشته مجددا عقب‌نیشنی کرد و در بازار آزاد تقریبا ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش رسید.

وضعیت بازارآهن و قیمت مقاطع فولادی در روزهای اخیر

 

بررسی وضعیت قیمت گذاری محصولات فولادی مختلف در بازارآهن

 

پس از تحرک بازار آهن به واسطه دستورالعمل‌های جدید صادر شده در بورس کالا، از هفته گذشته بازار میلگرد افزایش قابل ملاحظه‌ای را در این مدت زمان محدود تجربه کرد، به طوری که در مجموع در یک هفته اخیر بازار میلگرد به طور میانگین حدود ۷۵۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد.

روز گذشته نیز قیمت میلگرد آجدار در قالب مبادی فروش افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی را تجربه کرد به طوری که برخی شرکت‌ها قیمت دوم نیز اعلام کردند؛ قیمت متوسط میلگرد آجدار حدود ۱۶ هزار و ۵۵ تومان برآورد شده در مقایسه با چهارشنبه گذشته ۴۳۰ تومان افزایش یافته است.

اما قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی در عمده شرکت‌ها با افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام شد و چند کارخانه نیز ثبات قیمت داشتند. نرخ روز تیرآهن در بخش کیلوفروشی حدود ۲۵۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش یافت در حالی که برخی شرکت‌ها همچنان ثابت بودند. تیرآهن شاخه‌ای نیز در برخی شاخه‌های پرفروش آن حدود ۳۰ الی ۵۰ هزار تومان افزایش داشت.

نرخ روز قوطی پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... روز گذشته در عمده مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بودند. در چند روز اخیر پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر فولاد مبارکه روی قیمت ۲۱ هزار تومان ثابت مانده است. با توجه به اینکه نرخ پایه عرضه ورق گرم کلاف فولاد مبارکه نامشخص است، ترس از پایین بودن نرخ این محصول موجب ثبات بازار پروفیل شده است.

انواع ورق‌ها نیز مانند سایر محصولات فولادی اعلام قیمت شدند به این صورت که قیمت ورق سیاه تغییر قیمت نداشت و نرخ ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز تقریبا در کلیه مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شدند

تلاش تولیدکنندگان برای افزایش میزان تقاضا در بازارآهن

این روزها بازار در پی تحریک بازارساز میل به افزایش تدریجی و پلکانی دارد اگرچه از سوی دیگر عواملی مانند ضعف تقاضا و قیمت‌های جهانی مانند ترمز عمل کرده و نوسان افزایشی بازار را با سختی همراه کرده است.
حذف محدودیت سقف مجاز نرخ صادراتی در بورس و افزایش نرخ پایه عرضه فولاد در بورس و بازار داخلی بدون محدودیت، ورود واسطه‌ها را برای خرید مواد اولیه آزاد کرد.

با ابلاغ این دستورالعمل‌ها، فعالان بازار در پی واکنشی به افزایش قیمت‌ها اقدام کردند و برخلاف قیمت‌های صادراتی که رو به کاهش است، نرخ میلگرد در بازار داخلی از ۱۵ هزار تومان در یک هفته به ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.
عرضه‌های مهندسی شمش در بورس کالا، ورود آزاد واسطه‌ها برای خرید مواد اولیه از بورس و تحریک تقاضای مواد اولیه مانند شمش، عرضه‌های اعتباری شمش که برای نوسان‌گیری خریداران واسطه‌ای جذاب و رقابت خرید آن را افزایش می‌دهد، حذف سقف نرخ پایه عرضه در افزایش قیمت‎های مداوم و بدون پشتوانه بازارهای جهانی و صادراتی که به سود بالای واسطه و خریدار منجر می‌شود؛ از روش‌هایی است که گردش بازار را به سمت و سوی تولیدکننده هدایت می‌کند.

اینکه این روند تا چه زمانی ادامه‌دار است، دقیقا مشخص نیست اما ممکن است همین بازارساز مجددا با ابلاغ چند دستورالعمل دیگر اثر این ابلاغیه‌ها را خنثی کند یا پس از اینکه هیجانات روانی تخلیه و قیمت‌گذاری دستوری بی‌اثر شد، محصولات با ضعف شدید تقاضا مواجه شود و بازار به‌تدریج سرد شده و دیگر این ابلاغیه‌ها نیز توان تحرک آن را نداشته باشند.
 

 

 

از نگاهی دیگر، برای تولیدکننده هم تا حدی خرید شمش رقابتی توجیه دارد که آن هم بر مبنای فعالیت در بازارهای صادراتی است. طبق اظهارات پیشین، بالاترین قیمتی که می‌توان برای خرید شمش هزینه کرد حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ الی ۱۴ هزار تومان است که به دنبال آن نرخ میلگرد در دامنه ۱۶ الی ۱۷ هزار تومانی قرار خواهد گرفت.

اما در حال حاضر چالشی که در بازار داخلی ما وجود دارد ضعف شدید تقاضای مصرفی است و به نظر می‌رسد هرچقدر تحریک تقاضا اتفاق بیفتد، مصرف چشمگیری از سوی حوزه‌های ساخت‌وسازی و عمرانی مشاهده نخواهد شد مگر اینکه با استمرار و تداوم اینگونه بازارسازی‌ها منتظر شروع تقاضای مسکن ملی باشیم یا اینکه در بازارهای صادراتی اتفاق مثبتی روی بدهد، به هر حال در شرایط فعلی تصمیم بازارساز افزایش قیمت‌های داخلی برخلاف قیمت‌های جهانی است.

اما در تحلیل بازار در روزهای اخیر باید چند نکته مهم را مورد توجه قرار داد، ابتدا توجه به دلار نیمای ۲۷ هزار تومانی است. دولت با ارسال سیگنال کف ۲۷ هزار تومانی رقم واقعی بازار با برجام یا بدون برجام، دست‌کم ۱۰ درصد بالای نیما و حدود ۳۰ هزار تومان را برآورد کرد که ممکن است بدون برجام به بیش از ۳۰ درصد دلار نیما هم برسد.

به عبارتی برجام مانند مسکن موقت عمل می‌کند و اخباری که به طور مداوم از حواشی آن به گوش می‌رسد تقریبا اثرات آن را از بین برده است. و آخرین موردی که شایان ذکر است تغییرات جزئی بازار جهانی و وجود رقابت بالا در فروش شمش است.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید