وضعیت بورس کالا در اواسط مرداد 1401

وضعیت بورس کالا در اواسط مرداد 1401

اخبار
سه‌شنبه 11 امرداد 1401

میتوان گفت عرضه‌های بورس کالا از اصلی‌ترین عوامل در بازار فولاد و همچنین اصلی‌ترین ارکان برای نرخ‌گذاری محصولات فولادی است. در هفته اخیر بورس کالا عرضه‌های نسبتا جدیدی داشته است که ادامه آنها را بررسی می‌کنیم. 

بررسی وضعیت بورس کالا در هفته گذشته

در ابتدای هفته گذشته روز شنبه بالغ بر هزار و ۶۱۰ تن تیرآهن در بورس کالا عرضه شد اما از این میزان فقط هزار و ۳۳۴ تن متقاضی داشت. قیمت میلگرد متفاوت بود، چرا که میزان ۲۲ تن تقاضا برای میلگرد بیشتر بود در حالیکه که فقط ۲۲۰ تن میلگرد در بورس کالا عرضه شده بود. میزان عرضه های شمش بلوم نیز ۴۶ هزار و ۶۰۰ تن بود و فقط ۸ هزار تقاضا به ثبت رسید. اما متاسفانه بازار سنگ آهن طرفدار چندانی نداشت  و از مجموعه ۴۴۰ هزار گندله سنگ آهن فقط ۲۹۳ هزار تن آن متقاضی داشت.

معاملات بورس کالا ۲۰تیرماه

در روز دوشنبه ۳۵ هزار تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه شد که از این مقدار بالغ بر ۸۵ درصد آن معادل ۳۰ هزار تن با نرخ میانگین موزون ۸۹هزار و ۹۸۰ ریال معامله شد. در این روز آهن اسفنجی بریکت صبا فولاد خلیج فارس روی قیمت ۸۹ هزار و ۹۸۰ ریال عرضه شد. 

 

بررسی عرضه های جدید بورس کالا در سال 1401

 

در این روز گندله سنگ آهن و تختال رقابت چندانی نداشت و با قیمت پایه مورد معامله قرار گرفت. در این روز بالغ بر ۸۹ هزار و ۳۰۰ تن شمش بلوم رقابت ۳/۱۰ درصدی داشتند که روی نرخ ۱۳۹ هزار و ۱۲۹ رال مورد معامله قرار گرفت. تختال فولاد خوزستان نیز در تالار حراج باز روی قیمت ۱۳۵ هزار و ۵۹۹ معامله شد. ورق های گرم و گالوانیزه نیز قیمت موزن اعلامیشان به ترتیب ۱۶۵ هزار و ۶۲۱ ریال و ۲۴۶ هزار و ۲۱۰ ریال بود و با این قیمت معامله شدند.  از سوی دیگر قیمت تیرآهن در تالار حراج باز بورس کالا معادل ۱۶۰ هزار تن بود که میزان ۱۳۲ هزار تن تقاضا از آن دارای متقاضی بد و معامله شد. سنگ آن های دانه بندی و کلوخه نیز به دلیل نداشتن متقاضی در پیش گشایش معاملات به طور کلی از روی تابلو حذف شد. 

معاملات بورسی  ۲۱ تیرماه

در این روز حدود ۲۴۳ هزار و ۸۰۰ تن از محصولات فولادی در بورس کالا عرضه شد که بالغ بر ۷۴ درصد آن که معادل ۲۰۰هزار و ۱۰۰ تن بود مورد معامله قرار گرفت.

معاملات روز پایانی هفته،چهارشنبه ۲۲ تیر

در این روز ۱۰۸ هزار و ۶۶۶ تن محصول در تالار صنعتی عرضه شد که از این میزان ۶۹ هزار و ۹۱۱ تن آن به فروش رسید که این مقدار حدود ۶۴ درصد از این محصولات است. میلگرد عرضه شده در این ۵۳ هزار و ۸۹۶ تن بود که رقابت ۲/۶ درصدی ملاحظه گردید و با قیمت ۱۵۴ هزار و ۷۶ تومان مورد معامله قرار گرفت. ورق های سرد در این روز با حجم ۳۰۰۰ هزار تن عرضه شدند و به طور کامل مورد معامله قرار گرفتند که قیمت این محصول نیز ۲۴۶ هزار و ۲۳۵ تومان ثبت شد.

بورس کالا و واگذاری به صمت

یکی از فعالان بازار بورس معتقد است : دولت به طور مستقیم سهامی در بورس ندارد از همین رو شرکت های بزرگ دولتی سهامداران اصلی بورس محسوب می شوند. لازم به ذکر است پیشنهاد واگذاری بورس به وزارت صمت کارشناسی و مورد تایید نیست چرا که سهامهای بورس کالا سهامدار و صاحب سهام خود را دارد بنابراین فقط آن بخش از بورس که جز شرکت های دولتی است را می توانند به دولت واگذار کنند. 

امیرحسین کاوه افزود:

 بورس کالا متشکل از سهامداران بخش خصوصی است که برنامه ریزی و بخشنامه های آن را بخش دولتی اعلام می دارد که این بخش خصوصی کالاها و محصولات خود را در بورس کالا مورد معامله قرار می دهند. بورس کالا الان به ۴ قسمت تقسیم می گردد:

 بورس اوراق بهادار

 بورس کالای ایران

 فرابورس ایران

 بورس انرژی 

که سهامداران اصلی این ۴ قسمت شرکت های صنایع بزرگ کشور هستند و پس از انجام معاملات در بورس باید کارمزد را به بورس بپردازند. همواره هیات مدیره بورس کالا از بین شرکت های خصولتی انتخاب می شوند و بعضا نیز این اتخاب مورد انتقاد فعالان این حوزه قرار گرفته است اما پرواضح و مبرهن است که سهامداران اصلی بورس کالا شرکت های بزرگ هستند و آنها هم تمایل دارند محصولات خود را با بالاترین قیمت به بورس عرضه نمایند.  

 

قیمت محصولات فولادی در بورس کالا به شدت کاهش یافته است

 

میزان عرضه و تقاضا یکی از پایه های اصلی بورس کالاست که آنچنان که باید مکانیزم صحیحی برای آن در نظر گرفته نشده و متاسفانه بارها پیش آمده که محصولات عرضه شده در بورس کالا هیچ تقاضای نداشته اند با این وجود قیمت هم کاهش نیافته است و باید این مشکلات مرتفع گردد.

با تشکیل چند بورس می‌توان معضلات را حل کرد چرا که با این کار انحصار بورس کالا  شکسته شد و تعداد بورس‌های موجود به 5 یا 6 عدد می‌رسد و بر این اساس مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند بورس جداگانه داشته باشند. 

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید