کاهش آمار تولید 6 ماهه فولاد؛ ایران و روسیه بیشترین کاهش تولید را داشته اند!

کاهش آمار تولید 6 ماهه فولاد؛ ایران و روسیه بیشترین کاهش تولید را داشته اند!

اخبار
شنبه 01 امرداد 1401

آمار جدید ارائه شده از سوی انجمن جهانی فولاد، این طور بیان می کند که ایران در طی 6 ماه نخست سال 2022 میلادی، حدود 10.8 درصد کاهش تولید فولاد خام را به نسبت مدت زمان مشابه سال گذشته ثبت کرده است. در این مدت میزان تولید محصولات فولادی به 13.6 میلیون تن رسیده است و از عمده ترین دلایل کاهش تولید می توان به محدودیت های انرژی و عوارض صادراتی اشاره کرد.

کاهش ۵.۵ درصدی تولید فولاد خام در جهان

به گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد خام جهان در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۲، ۹۴۹.۴ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۵.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

از نکات مهم گزارش انجمن جهانی فولاد این است که تولید فولاد خام چین (بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد دنیا) در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۲، ۵۲۶.۹ میلیون تن بوده است. تولید فولاد چین در ۶ ماهه نخست امسال ۶.۵ درصد کاهش داشته است. تولید در سال گذشته میلادی از نیمه دوم سال رو به کاهش گذاشت اما در سال جاری، تولید فولاد این کشور در ۶ ماهه نخست سال نیز کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است.

تولیدات فولادی چین در ماه ژوئن ۹۰.۷ میلیون تن بوده که کاهش ۳.۳ درصدی را نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان می‌دهد. چین در قالب سیاست‌های محیط‌زیستی سخت‌گیرانه، کاهش تولید فولاد را در سال ۲۰۲۲ دنبال می‌کند. نرخ رشد اقتصادی چین نیز به دلیل سیاست‌های «کووید صفر» کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است. همین موضوع باعث تغییر در نرخ جهانی محصولات فولادی شده است به طوری که قیمت میلگرد نوسانات زیادی را تجربه کرده است.

 

با کاهش نرخ تولید فولاد، قیمت محصولات فولادی در سراسر جهان دچار نوسان شده است.

 

از میان ۱۰ تولیدکننده بزرگ فولاد جهان، تنها تولید فولاد خام هند در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است و ۹ کشور دیگر در این دوره، کاهش تولید را تجربه کرده‌اند. تولید فولاد خام هند در این دوره با رشد ۸.۸ درصدی نسبت به ۶ ماهه نخست سال قبل به ۶۳.۲ میلیون تن رسیده است. 

در ۶ ماهه نخست سال جاری میلادی، بیشترین نرخ کاهش تولید فولاد در بین تولیدکنندگان بزرگ دنیا، متعلق به ایران و سپس روسیه بوده است. در این دوره تولید فولاد ایران، ۱۰.۸ درصد و تولید فولاد روسیه ۷.۲ درصد کاهش یافته است.

در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۲، نسبت به دوره مشابه سال گذشته، رشد تولید فولاد چین منفی ۶.۵ درصد، ژاپن منفی ۴.۳ درصد، رشد تولید فولاد آمریکا منفی ۲.۲ درصد، کره جنوبی منفی ۳.۹ درصد، آلمان منفی ۵.۵ درصد، ترکیه منفی ۴.۶ درصد و برزیل منفی ۲.۹ درصد بوده است. این کاهش رشد تولید، باعث تغییر در قیمت تیرآهن و سایر مقاطع فولادی شده است.

بنا به گزارش انجمن جهانی فولاد، میزان تولید فولاد خام دنیا در ماه ژوئن امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۵.۹ درصد کاهش داشته و به ۱۵۸.۱ میلیون تن رسیده است.

باهمه این تفاسیر، لازم است بزرگان صنعت معدن و فولاد کشور به همراهی وزارت صمت برای این مشکل به دنبال راه چاره ای باشند تا قیمت محصولات فولادی باتوجه به کاهش تولید، دچار نوسان نشود؛ زیرا در این مدت شاهد بوده ایم که تقاضا برای مقاطع کاهش نیافته و با روند قیمتی که دلار و ارز در پیش گرفته است، نرخ محصولات فولادی مانند قیمت میلگرد و تیرآهن نیز افزایش پیدا کرده است.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید