تکنیک های پیش بینی قیمت آهن آلات

تکنیک های پیش بینی قیمت آهن آلات

پیش بینی قیمت
سه‌شنبه 28 تیر 1401

پیش‌بینی بهای آهن‌آلات، همچون: میلگرد و تیرآهن هم برای فعالان این حوزه در بازار فولاد و هم برای سرمایه‌گذاران اهمیت بسیاری دارد. تمام روش‌های پیش‌بینی قیمت در بازارهای مالی بر اساس احتمال پیش می‌روند؛ ازآنجایی‌که هنوز ماشین زمان اختراع نشده و هیچکس نتوانسته از آینده به اکنون سفر کند، پس امکان پیش‌بینی دقیق نرخ محصولات ارزشمندی چون آهن و فولاد هم وجود ندارد!

در این مقاله تکنیک‌هایی را آموزش می‌دهیم که به شما کمک می‌کند قیمتی نزدیک به قیمت واقعی محصولات آهنی و فولادی تخمین بزنید. هرچقدر پیش‌بینی شما به نرخ واقعی نزدیک‌تر باشد، با دقت بیشتری می‌توانید درباره تجارت یا سرمایه‌گذاری در بازار آهن تصمیم بگیرید.

آیا می توان قیمت آهن آلات را پیش بینی کرد؟

در بازارهای مالی، هیچکس نمی‌تواند به‌صورت قطعی حتی چند ساعت بعد را پیش‌بینی کند و همه چیز براساس حدس و گمان پیش می‌رود. بازار آهن آلات هم از این قاعده مستثنی نیست؛ مثلا امکان دارد قیمت محصولات مختلف در یک هفته روند مشخصی را طی کرده باشند، اما طی یک روز بخاطر یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی، نوسان شدیدی را تجربه کند و طی چند ساعت با افزایش یا کاهش شدید روبرو شود.

 

تخمین نرخ آهن آلات کار بسیار دشواری است و نیاز به دانش مخصوص در این زمینه دارد.

 

اهمیت پیش بینی قیمت تیرآهن و میلگرد

اهمیت پیش‌بینی نرخ میلگرد، تیرآهن یا سایر مقاطع فولادی بر هیچکس پوشیده نیست؛ سرمایه‌گذاران با تکنیک‌های پیش‌بینی قیمت،‌ زمان مناسب برای خرید و فروش محصولات فولادی را مشخص می‌کنند.

پیمانکاران هم به پیش‌بینی قیمت میلگرد، تیرآهن و مقاطع دیگر نیاز دارند؛ زیرا باید در ابتدای هر پروژه هزینه نسبی را برآورد کنند. پیمانکاران با تخمین درست بهای آهن آلات، هم می‌توانند بودجه ابتدایی را به‌درستی تعیین کنند و هم بهترین فرصت برای خرید آهن آلات در پایین‌ترین نرخ ممکن را پیدا می‌کنند.

۳ تکنیک برای پیش بینی قیمت میلگرد و تیرآهن

تکنیک‌های پیشبینی قیمت تیرآهن، میلگرد یا سایر محصولات فولادی شبیه به تکنیک‌هایی است که برای پیش‌بینی دارایی‌های بازارهای مالی مختلف استفاده می‌کنیم. مثلا برای تخمین ارزش سهام در بازار بورس باید اخبار را بررسی کنیم، تحلیل تکنیکال و فاندامنتال انجام دهیم و در نهایت درباره خرید یا فروش سهام مورد نظر تصمیم بگیریم. در ادامه 3 تکنیک موثر برای پیش‌بینی قیمت آهن آلات با دقت بالا را ارائه می‌دهیم:

پیگیر اخبار باشید!

برخی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت آهن از قبل پیش‌بینی نمی‌شوند؛ مثلا ما از تحریم‌ها یا نتیجه برجام در آینده اطلاعی نداریم، اما به‌محض اینکه برجام به نتیجه برسد یا شکست بخورد،‌ بهای آهن آلات دچار نوسان می‌شود؛ پس لازم است اخبار مهم را دنبال کنید.

 

اطلاع از اخبار روز، می تواند به پیش بینی قیمت آهن الات کمک کند.

 

از نمودارها استفاده کنید!

در فرایند پیش‌بینی قیمت دارایی‌های مختلف، کارشناسان و افراد حرفه‌ای، روندهای آینده را از روی امروز و گذشته تخمین می‌زنند. این یکی از مهم‌ترین علت‌هایی است که این افراد از نمودار قیمت میلگرد، تیرآهن و سایر محصولات فولادی استفاده می‌کنند.

تحلیل را یاد بگیرید!

تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، روش‌هایی هستند که بیشتر در بازار بورس و بازارهای مالی شناخته می‌شوند، اما برای پیش‌بینی قیمت محصولات ارزشمند مختلف مثل آهن یا نفت هم کاربرد دارند. در تحلیل تکنیکال، متخصصان نوسان‌های قیمت در بازه‌های زمانی مختلف را بررسی می‌کنند و با توجه به روندها درباره ارزش مادی محصولات در آینده پیش بینی انجام می‌دهند.

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی، شاخص‌های مهم درباره یک دارایی را بررسی می‌کند و به‌دنبال روندهای بلند مدت است. تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، دو روش مکمل هستند و استفاده از یکی از آن‌ها به‌تنهایی ممکن است شما را به اشتباه بیندازد.

 

برای پیش بینی قیمت محصولات فولادی لازم است تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را بلد بود.

 

طبق نظر کارشناسان گرفت:

“پیش بینی و تخمین قیمت آهن آلات مختلف، به خریداران این محصول کمک می‌کند تا در زمان مناسب برای خرید کالای مورد نیاز خود اقدام کنند. تکنیک‌های متعددی برای برآورد نرخ مقاطع فولادی مورد استفاده کارشناسان و تحلیلگران بازار آهن و فولاد است که شامل 3 مورد: تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، استفاده از نمودارهای قیمت و پیگیری اخبار روز ایران و جهان می‌شود.”

چه عواملی بر قیمت آهن آلات تأثیر دارند؟

عوامل تأثیرگذار بر قیمت تیرآهن، میلگرد و... به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ برخی از آن‌ها قابل حدس هستند و برخی دیگر را نمی‌توان پیش‌بینی کرد؛ در ادامه به معرفی این پارامترها می‌پردازیم:

عرضه و تقاضا

اولین علت نوسان‌های ارزش محصولات مختلف، میزان تقاضا و عرضه یک محصول است؛ زمانی‌که تقاضا برای آهن آلات از تولید کارخانه‌ها بیشتر باشد، قیمت افزایش پیدا می‌کند. در مقابل، زمانی‌که محصولات عرضه شده در بازار زیاد است، اما خریداری وجود ندارد، قیمت کم‌تر می‌شود. نیاز صنایع وابسته به آهن‌آلات هم یکی‌از مهم‌ترین تقاضاهایی است که در بازار وجود دارد.

نرخ ارز

نرخ ارز به دو دلیل بر قیمت محصولات فولادی تأثیر دارد:

  • مواد اولیه و تجهیزات کارخانه‌های فولاد وارداتی هستند و هزینه آن‌ها با دلار پرداخت می‌شود.
  • بهای پایه عرضه در بورس کالا بر اساس ارز نیمایی تعیین می‌شود؛ بورس کالا هم قیمت میلگرد، تیرآهن و سایر آهن آلات را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

قیمت جهانی آهن

زمانی‌که سرمایه‌گذاران و فعالان بازار آهن قصد دارند قیمت آهن آلات را پیش‌بینی کنند، پیش از هرچیز، نرخ جهانی آهن را بررسی می‌کنند. باوجود این‌که قیمت آهن در داخل کشور تاحدی با بهای بین‌المللی آن متفاوت است، اما از نرخ جهانی تأثیر می‌پذیرد و همراه با آن دچار نوسان می‌شود.

 

نرخ آهن بین المللی بر پیش بینی قیمت آن اثرگذار است.

 

نرخ تورم

تولید، یک زنجیره به هم پیوسته است؛ محصول تولیدی در هر کارخانه، ماده اولیه مجتمع فولادی دیگر است. در چنین زنجیره به هم پیوسته‌ای، بدیهی است که تورم بر ارزش همه کالاها تأثیر داشته باشد. قیمت تیرآهن، میلگرد و سایر آهن آلات هم از این قاعده مستثنی نیستند و همزمان با افزایش تورم، رشد می‌کنند.

روند بازار بورس کالا

سهام بسیاری از محصولات فولادی در بورس کالا عرضه شده‌ است؛ اتفاقاتی که در بازار بورس رخ می‌دهد، بر قیمت این مقاطع هم تأثیر می‌گذارد. هرچه ارزش سهام کارخانه بالاتر باشد، نرخ محصولات آن نیز بیشتر است.

قیمت نفت

جالب است بدانید که قیمت آهن آلات تا ۱۵ درصد به ارزش نفت وابسته است. این موضوع علت‌های مختلفی دارد که از حوصله این مقاله خارج است.

واردات و صادرات محصولات فولادی

برخی از کارخانه‌های فولاد داخل ایران، صرفا برای تأمین نیاز داخل کار می‌کنند؛ اما برخی از مجتمع‌های فولادی محصولات صادراتی نیز دارند؛ قیمت این کالاها در داخل کشور به نرخ واردات و صادرات آن‌ها بستگی دارد.

 

میزان واردات و صادرات می تواند بر روند تخمین ارزش محصولات فولادی اثرگذار باشد.

 

زمان

رونق صنایع مختلف به زمان هم بستگی دارد؛ مثلا در فصل‌های گرم سال که بارش کم‌تر است و روزهای بلندتری داریم، فعالیت صنایع رونق می‌گیرد و احتمال افزایش قیمت آهن آلات بیشتر می‌شود. البته این موضوع همیشگی نیست؛ مثلا اگر قطعی برق در تابستان زیاد باشد،‌ دیگر صنایع نمی‌توانند کار کنند. در ادامه سایر عوامل تاثیرگذار بر نوسانات بهای محصولات فولادی را ذکر می‌کنیم:

  • ظرفیت تولید کارخانه‌ها
  • بلایای طبیعی مثل سیل، زلزله و...
  • تصمیمات سیاسی مرتبط با بازار آهن
  • شرایط آب و هوایی
  • شرایط ویژه مانند تحریم
  • کرایه باربری

سخن پایانی

در این مقاله، تکنیک‌های پیشبینی قیمت آهن آلات را آموزش دادیم و درباره عوامل تأثیرگذار بر بهای این کالاها صحبت کردیم. باوجود این‌که تخمین دقیق نرخ فولاد ممکن نیست، اما اگر با دقت زیادی به روندهای کنونی، اخبار و عوامل تأثیرگذار بر ارزش مقاطع فولادی توجه کنید،‌ می‌توانید پیش‌بینی دقیقی درباره قیمت این محصولات انجام بدهید.

گرفت، مجموعه‌ای است که به بررسی قیمت روز محصولات آهنی مختلف مثل: تیرآهن، میلگرد و... می‌پردازد و نرخ فروشندگان مختلف عرضه‌کننده این مقاطع را ثبت و در اختیار خریداران قرار می‌دهد تا با مقایسه قیمت فروشندگان، بهترین خرید را تجربه کنند.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید