نوسانات بازارآهن با روند وحشتناکی ادامه دارد

نوسانات بازارآهن با روند وحشتناکی ادامه دارد

اخبار
سه‌شنبه 14 تیر 1401

در هفته اول تیر ماه 1401، تاحدودی شاهد اصلاح بازار آهن بودیم اما در دو هفته بعدی ماه جاری، نوسانات بازار با وضعیت بدتری تکرار شد.  پس از جهش دوباره قیمت روز آهن آلات در غالب مبادی فروش، روز گذشته شاهد فروکش کردن این نوسانات تصاعدی و ثبات در اکثر محصولات فولادی بودیم، درحالی که بسیاری از مبادی فروش نیز به کاهش چشمگیر نرخ اهن آلات اقدام کردند. بازار ارز نیز که هر لحظه در نوسان است روز گذشته مجددا شاهد کاهش نرخ دلار بود. از ابتدای روز گذشته دلار روندی کاهشی داشت به طوری که وارد کانال ۳۱ هزار تومانی شد و پایان روز در بازار آزاد با کمی افزایش، به قیمت ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان مبادله شد.

بررسی تأثیر نوسانات بر روی بازار فولاد ایران

برخلاف نخستین روز هفته که بازار آهن با موجی از افزایش‌ها شروع به کار کرد، روز گذشته نه تنها بازار آرام گرفت و قیمت‌ها ثابت ماند بلکه بسیاری از شرکت‌ها دست از مقاومت برداشته و به کاهش قیمت‌ها اقدام کردند که این اقدام بیشتر در بازار میلگرد مشهود بود.

بر همین اساس قیمت میلگرد آجدار روز گذشته با کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی اعلام قیمت شد، به طوری که قیمت میلگرد آجدار استاندارد با کاهش ۱۶۵ تومانی در مقایسه با روز پیشین، در بازه ۱۷ الی ۱۸ هزار تومانی نوسان داشت.

 

نوسانات بازار فولاد ایران همچنان ادامه دارد

 

انواع ورق‌ها نیز مانند سایر محصولات نوسانات چندانی نداشتند، به طوری که هم قیمت روز ورق سیاه و هم قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز در مقایسه با روز پیشین، بدون تغییر قیمت عرضه شدند. اما قیمت روز ناودانی ایرانی و نبشی برخلاف غالب محصولات روندی کاهشی داشت که میزان آن از ۱۰۰ الی ۸۰۰ تومان برآورد شد اگرچه در این حوزه هم ثبات در بیشتر شرکت‌ها مشهود بود.

این روزها با توجه به اوضاع کشور و جهان، احتمالا شاهد تکرر نوسانات سینوسی در بازار آهن و فولاد خواهیم بود که ماحصل چنین شرایطی رکود شدید در بخش تقاضا است؛ با در نظر گرفتن هزینه‌های تولید و آنچه در بازار داخلی و خارجی رقم می‌خورد، نرخ ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومانی میلگرد قیمتی معقول به نظر می‌رسد، اما ممکن است این رقم با توجه به برخی عوامل از جمله نرخ دلار کم و زیاد شود، به عبارتی با کاهش نرخ دلار نرخ میلگرد نیز به کمتر از این میزان کاهش بیابد و با افزایش آن از ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان بالاتر برود.

تأثیر عوامل خارجی بر روی قیمت آهن آلات مختلف

در همین راستا دو چالش بزرگ جهانی نیز وجود دارد که بازار داخلی آهن کشور را تهدید می‌کند. یکی تورم و رکود در آمریکا و دیگری کاهش رشد اقتصادی چین است که با این حال بعید به نظر می‌رسد تا پیش از ماه سپتامبر اوضاع بهبود بیابد.

بنا بر آمار موجود نرخ فولاد صادراتی ایران نیز کاماکان با کاهش روزانه روبه‌رو ست به طوری که نرخ اسلب صادراتی ایران هفته گذشته ۵۲۵ دلار در هر تن برآورد شد که بیانگر کاهش ۱/۷درصدی نرخ این محصول بود و نرخ بیلت صادراتی نیز هفته گذشته از ۵۱۷ الی ۵۲۵ دلار در هر تن/فوب اعلام می‌شد که بیانگر کاهش ۲/۲ درصدی این محصول در مقایسه با اول تیرماه است.

همچنین قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی عمدتا ثابت اعلام ‌شد، همچنین نرخ تیرآهن شاخه‌ای نیز غالبا ثابت بود و تنها نوسان جزئی در برخی شاخه‌ها مشاهده شد، همچنین نرخ روز پروفیل و قیمت لوله مانیسمان، داربستی و ... نیز عمدتا با ثبات قیمت همراه بودند.

آنچه از آمار و گزارش‎ها مشهود است نرخ فولاد جهانی همچنان رو به نزول است و گویا اقتصاد جهانی درحال رکود کم‌سابقه‌ای است که ارسال سیگنال آن به بازار داخلی و کاهش قیمت‌ها نیز موجب نگرانی فولادسازان شده است.

طبق گزارش‌ها نرخ شمش CIS ایران با کاهش دوباره به ۵۰۰ دلار رسیده است و همچنین اسلب صادراتی CIS نیز از ۵۱۰ الی ۵۳۰ دلار در هر تن معامله می‌شود که گویای کاهش ۱/۹ درصدی نرخ این محصول است.

بر اساس آنچه گفته شد نرخ فولاد جهانی که از عوامل تعیین قیمت محصولات فولادی داخلی است در حال ارسال سیگنال کاهش قیمت‌ها به بازار داخلی است و از طرفی دیگر بحث احیای مذاکرات برجامی است که همچنان بی‌نتیجه مانده است، گفتنی است امیرعبداللهیان نتایج گفت‌وگوها را مثبت ارزیابی می‌کند درحالی که اینطور به نظر نمی‌رسد. محل برگزاری دور بعدی مذاکرات نیز نامشخص است.

گفتنی است امروز حدود ۲۰۲ هزار و ۶۰ تن محصولا فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که نرخ شمش فولادی حدود ۱۵ هزار و ۲۰۵ تومان تعیین شده است که بیانگر کاهش ۱۷۵ تومانی این محصول در مقایسه با روز گذشته است.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید