تصمیمات هفتگانه برای ساماندهی بازار فولاد توسط کمیته تنظیم بازار

تصمیمات هفتگانه برای ساماندهی بازار فولاد توسط کمیته تنظیم بازار

اخبار
یکشنبه 12 تیر 1401

کمیته تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراهی مسئولان وزارتخانه، مدیران عامل شرکت های فولادی و سنگ آهن بزرگ کشور، دبیران انجمن های تخصصی زنجیره فولاد و اتاق بازرگانی تشکیل شد و طی آن با در نظر گرفتن میزان مازاد عرضه در مقاطع فولادی مانند: آهن اسفنجی و میلگرد، تصمیمات ویژه و هفتگانه ای برای مدیریت بازار فولاد داخلی اتخاذ کردند.

اباذر براری، دبیر انجمن نوردکاران ایران با اشاره به جلسه کمیته تنظیم بازار وزارت صمت برای توانمندسازی زنجیره فولاد کشور گفت:

در این جلسه نقطه نظرات و پیشنهادات شرکت‌ها و انجمن ها شنیده شد، همچنین بسته حمایتی شامل ۷ پیشنهاد برای تنظیم بازار فولاد ارایه و مطرح شد.

راهکارهای تقویت زنجیره فولاد کشوری

در ادامه مفاد این بسته حمایتی هفتگانه که طی این جلسه بررسی شد را می‌خوانید:

1- به دلیل کشف قیمت مواد غذایی با نرخ ارز نیما و مدیریت تورم این حوزه، دولت و بانک مرکزی مصمم به کنترل و تثبیت نرخ حواله نیما بدون توجه به تورم بالای ۴۰ درصد کشور هستند که این موضوع به شرکت‌های صادراتی کشور از جمله زنجیره فولاد آسیب جدی وارد کرده و لازم است این سیاست و اصلاح شود تا قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی طبق روال درست دچار نوسان شود. (اتصال بورس کالا به یک شاخص ارزی دیگر)

 

برای کنترل زنجیره فولاد، تصمیمات مناسبی جهت تعیین قیمت تیرآهن انجام شده است.

 

2- لزوم کاهش قیمت مواد اولیه فولاد همزمان با افت قیمت‌های جهانی شمش و محصولات فولادی؛ لازم است واحدهای معدنی در تناسب با اصلاح قیمت‌های جهانی، اقدام به ارایه قیمت‌های رقابتی به فولادسازان نموده تا شرایط برای کاهش بهای تمام شده فولاد و تداوم رقابتی بودن صادرات فراهم شود. کاهش حقوق دولتی معادن و قیمت سنگ آهن معادن ایمیدرو از جمله راهکارهای کاهش بهای تمام شده فولاد است.

3- عدم اجرای مصوبه مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ مبنی بر دریافت عوارض صادراتی و مالیات از صادرکنندگان زنجیره فولاد (معافیت ۳ ماهه اجرای قانون تا پایان تابستان).

4- اصلاح قیمت پایه معاملات زنجیره فولاد در بورس کالا و کاهش وابستگی به شوک‌های قیمت جهانی استفاده از الگوی جدول تناسبی قیمت پایه زنجیره برای یک دوره ۳ ماهه قابل تمدید بر اساس نسبت‌های قیمتی سنگ آهن تا فولاد در شرق آسیا – سقف ماهانه افت قیمت به ۸ محدود شود.

5- کاهش درصد تقسیم سود در مجامع شرکت‌های زنجیره فولاد به منظور حفظ توان رقابتی زنجیره برای مقابله با افت قیمت‌های بین المللی (سیاستگذاری دولت در بنگاه‌های مرتبط).

6- تحریک تقاضای داخلی فولاد و تسریع در سفارشات پروژه مسکن ملی و زیرساخت‌ها به گونه ای که وابستگی صنعت فولاد به صادرات و قیمت های بین المللی کاهش یابد.

7- اصلاح سیاست‌های تنظیم بازاری که عامل کاهش رقابت و قیمت کشف شده در بورس کالا می شود؛ لزوم تخفیف ۳٪ در صورت عدم وجود مشتری در دوره بعدی معاملات، الزام به عرضه اجباری در بورس کالا، عدم عبور قیمت‌ها از محدوده غرب ایران و…

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید