کاهش تقاضا در بازارآهن ایران و نگرانی تولیدکنندگان فولاد

کاهش تقاضا در بازارآهن ایران و نگرانی تولیدکنندگان فولاد

اخبار
دوشنبه 06 تیر 1401

بازار آهن و ارز در اواخر فصل بهار هر دو نوسانات بسیار زیادی را تجربه کردند، اما در این هفته هر دو این بازارهای وضعیت آرامی داشتند و بعد از کاهش خرید و فروش شمش در بورس کالا، اصلاح قیمت آهن آلات از سمت وزارت صنف صورت گرفت و در پایان هفته شاهد ریزش قیمت برخی از محصولات فولادی بودیم. آخرین روز هفته جاری با کاهش نرخ آهن آلات رقم خورد که این امر با آغاز فصل تابستان توأم شد. ریزش قیمت‌ها در شرایطی رقم خورد که بازار با جو سردی روبه‌رو است و تقاضای چندانی وجود ندارد.اما بازار ارز روندی خلاف بازار آهن و فولاد طی کرد و قیمت دلار با کمی افزایش مجددا وارد کانال ۳۲ هزار تومانی شد، به طوری که هر دلار آمریکا در بازار آزاد حدود ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش رسید.

بررسی نوسانات بازار آهن در اولین هفته تیر 1401

روند کاهش قیمت آهن آلات در بازار آزاد تحت تأثیر عرضه‌های بورس کالا ایجاد شد، همچنین گویا اثر کاهش نرخ‌های جهانی در بازار داخلی ایران در حال نمایان شدن است. به همین ترتیب قیمت میلگرد آجدار در عمده شرکت‌ها با ریزش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بود اما شماری از کارخانه‌ها نیز قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند. از همین رو نرخ میلگرد در بازه ۱۷ هزار و ۵۰۰ الی ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومانی نوسان داشت و نرخ میانگین آن نیز حدود ۱۷ هزار و ۸۴۰ تومان برآورد شد.

 

کاهش میزان تقاضا در بازار آهن باعث ضربه خوردن بخش‌های مختلفی از بازار شد

 

قیمت روز ناودانی ایرانی و نبشی نیز با اصلاح ۵ درصدی همراه بود به طوری که در اکثر شرکت‌ها از ۱۰۰ الی ۷۰۰ تومان، قیمت‌ این محصولات کاهش داشت، همچنین نرخ روز پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... در کارخانه‌ها غالبا ثبات داشتند درحالی که برخی کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعمال کردند و تعدادی نیز اعلام قیمت نکردند. به عنوان مثال قیمت پروفیل با ضخامت ۲ در بازار حدود ۲۳ هزار و ۵۰۰ الی ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شد.
همچنین قیمت تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی با کاهش ۲۰۰ تومانی اعلام شد درحالی که برخی شرکت‌ها تغییر قیمت نداشتند، در بخش شاخه‌فروشی نیز علاوه‌بر ثبات در برخی مبادی، با کاهش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی این محصول مواجه بودیم.
انواع ورق‌ها نیز مانند سایر محصولات فولادی نوسانات متعددی داشتند به طوری که نرخ روز ورق سیاه و انواع آن در بازه ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش داشت در حالی که قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی بدون تغییر در بازار عرضه شد.

تاثیرگذاری کاهش تقاضا در بورس کالا

 همانطور که احتمال می‌رفت کاهش تقاضای شمش عرضه شده در بورس این هفته به کاهش استقبال از مقاطع فولادی عرضه در بورس روز چهارشنبه منجر شد به همین جهت غالب مقاطع طویل در بازار آزاد به ویژه نرخ میلگرد ریزش داشت اما با این‌حال تقاضای چشمگیری مشاهده نشد و خرید و فروش چندانی هم رقم نخورد.
طبق گزارش‌ها از ۲۱۳ هزار و ۲۹۳ تن محصول عرضه شده در بورس تنها ۲۹ هزار و ۵۴۰ تن به فروش رسید که این رقم معادل ۱۳/۸ درصد است. گفتنی است تیرآهن بورسی حدود ۱۵ هزار و ۹۱۹ تومان قیمتگذاری شد که کاهش ۰/۱ درصدی داشت. نرخ میانگین میلگرد هم حدود ۱۶ هزار و ۴۹۵ تعیین شد که افزایش ۰/۰۱ درصدی داشت.
نوسانات افزایشی که به طور هیجانی در هفته دوم و سوم خرداد ایجاد شد به خرید احساسی محصولات فولادی توسط خرده‌فروشان با قیمت بالا منتهی شد اما در این هفته با فروکش کردن هیجانات کاذب درحالی که تقاضایی برای خرید هم وجود ندارد این افراد ضرر مالی هنگفتی را متحمل شدند.
با توجه به اینکه قیمت‌های جهانی درحال کاهش است و عرضه‌های این هفته هم استقبال چندانی نداشت، به نظر می‌رسد هفته آتی بازار آهن روند آرمی داشته باشد و نوسانات چندانی رخ ندهد اگرچه بازار داخلی ما چندان هم قابل پیش‌بینی نیست.
افزایش نوسانات در هفته دوم و سوم خرداد باعث افزایش خرید محصولات فولادی توسط خرده فروشان اما با قیمت بالا شد، به همین خاطر در حال حاضر با کاهش میزان تقاضا برای خرید این محصولات از سمت مشتریان دلالان و خرده فروشان بازار آهن ضرر مالی بسیار زیادی را متحمل شده‌اند. 
 

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید