وضعیت قیمت میلگرد در روزهای پیش رو چطور خواهد بود؟ ( سه شنبه 31 خرداد )

وضعیت قیمت میلگرد در روزهای پیش رو چطور خواهد بود؟ ( سه شنبه 31 خرداد )

اخبار
سه‌شنبه 31 خرداد 1401

طبق برخی از خبرهای منتشر شده در روزهای پیشین، براساس فعالیت‌های انجام شده از سمت وزارتخانه کشور در جهت تنظیم بازار آهن و همچنین نوسانات بازار میلگرد در چند روز اخیر احتمال کاهش قیمت میلگرد در بازار داخلی وجود دارد.

آیا الان زمان مناسبی برای خرید میلگرد است ؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا بهتر است به موضوع عوامل موثر در روند صعودی بازار داخلی طی سه هفته گذشته، بر خلاف روند نزولی بازارهای جهانی بپردازیم.

1 – جوسازی های رسانه ای در خصوص محدودیت های برقی و شایعاتی در خصوص توقف پروسه تولید فولاد سازان کشور

2 – روند صعودی افسار گسیخته نرخ اسکناس دلار در بازار و افزایش فاصله آن با دلار نیمایی و ترس شدید مردم از جاماندن از تورم و هجوم به بازار فولاد برای تبدیل نقدینگی به کالا

3 – بلاتکلیفی در چشم انداز نرخ دلار و اختلاف زیاد نرخ دلار نیمایی با نرخ دلار بازار

چه عواملی بر روی نرخ میلگرد تاثیر می‌گذارند؟

فرمول رسمی تعیین کننده قیمت میلگرد و فولاد در بازار داخلی بر اساس مولفه‌های نرخ دلار نیمایی و قیمت فولاد صادراتی که در حال حاضر حداقل کیلویی ۱۰۰۰ تومان پایین تر از قیمت ‌های فعلی بازار است و عرضه های هفتگی روی این قیمت پایه صورت خواهد گرفت و این فرمول خط قرمز سقف نرخ پایه در بورس کالاست.

وضعیت بازارجهانی آهن

در حال حاضر بنا بر مولفه های موثر و مورد تایید وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار، قیمت های فعلی بازار فولاد، حدود ۵ تا ۱۰ درصد از قیمت های صادراتی بالاتر معامله می شوند. تقاضای ضعیف مصرفی در حوزه ساخت و ساز در مقابل هجوم خریداران سرمایه ای به بازار و متعاقب آن افزایش سطح انبارها و پیشخور شدن تقاضای بالفعل تابستان طی این دو هفته گذشته که به رکود شدید در روزهای پیش رو منتهی خواهد شد.

آیا قیمت میلگرد کاهش می یابد

برای پاسخ به این سوال که آیا قیمت میلگرد کاهش خواهد یافت یا خیر  یا نه بهتر است ابتدا به چشم انداز کوتاه تا میان مدت بازار میلگرد طی ماه های آینده و با توجه به وضعیت کنونی نگاهی بیندازیم.

 

 

۱) حالت اول، حالت بدبینانه ای است که اکثریت اهالی بازار روی آن نظر دارند، یعنی دلار نیمایی ۲۹ هزار تومانی

اگر دلار نیمایی بنا بر تورم انتظاری اکثریت آرا رنگ ۲۹ هزار تومان را ببیند، چشم انداز میلگرد در بورس کالا را حول ۱۸ هزار تومان +vat باید دید:

[(۵۴۰ × ۲۹۰۰۰ × ۰.۹۵ ÷ ۱۰۰۰) + ۱۱٪] + ۹٪

ما به شخصه بعید می دانیم به همین راحتی بازارساز اجازه یک چنین اصلاحی را به نرخ دلار نیمایی بدهد، اما ظاهرا بازار میلگرد اکنون این رقم را، حتی بالاتر از این رقم را  پیشخور کرده است و اکنون قله هستیم و بازار میلگرد حباب مثبت حداقل ۱۰۰۰ تومانی دارد.

۲) حالت دوم، وضعیتی است که در میان مدت به مراتب به واقعیت نزدیک تر به نظر بازارساز دیده می شود، چون اکنون روی دلار ۲۵ هزار تومانی نیمایی هستیم و به فرض اصلاح و صعود حتی تا ۲۷ هزار تومان هم این رقم زمان ‌بر خواهد بود، این رقم به نظر و گمان ما نزدیک ‌تر است که در این صورت خواهیم داشت:

[(۵۴۰ × ۲۷۰۰۰ × ۰.۹۵ ÷ ۱۰۰۰) + ۱۱٪] + ۹٪ = ۱۶،۷۵۰

با این حال این نرخ ۵۴۰ دلاری شمش صادراتی ایران هم اکنون زیر سوال است چرا که نرخ شمش دریای سیاه اکنون زیر این نرخ است و به تعبیری شمش در مسیر اصلاح خود به رقم های پایین تری چشم دوخته است.

به نظر می رسد در صورت پایان هیجانات حاکم بر بازار داخلی، و در وضعیتی که تقاضای هیجانی بازار به حالت اشباع برسد که امروز بازار یک چنین وضعیت به خود گرفته بود، ما معتقدیم که در کوتاه مدت یا حداکثر میان مدت، بازار یک پایین حداقل تا مرز ۱۷ هزار تومان در بورس کالا خواهد زد چرا که این کاهش و عقب ‌گرد را بنا بر کاهش قابل توجه بازارهای جهانی به مردم و بازار داخلی بدهکار است، حتی اگر دلار نیمایی با اصلاح و صعود ۲ هزار تومانی به ۲۷ هزار تومان برسد. سمت عرضه مشخص نیست تا کجا می تواند روی مسائل برقی به لحاظ روانی مانور دهد اما ما گمان می‌کنیم که این داستان چندان پایدار نخواهد ماند.

کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده

گروهی معتقدند که تورم کمرشکن توجیه تمام این افزایش قیمت ها در بازار ماست، ما معتقدیم که در واقعیت آری تورم هست، اما این تورم انتظاری، فراتر از آنچه که باید پیشخور شده، به خصوص اینکه بازار داخلی رنگ کاهش قیمت جهانی را ندید و زیر پای آن از حیث این حمایت خالی است و صرفا بازی روانی سمت عرضه با محدودیت های برقی باعث شد تا با هجوم هیجانی تقاضا از این اصلاح به نوعی قسر در بروند، اما به تعبیری اثر کاهش قابل توجه و شدید بازارهای جهانی فولاد دنیا در ایران علیرغم همه برنامه ریزی های روانی و فیزیکی برای دوری از آن، به عنوان یک مولفه بنیادی تعیین کننده سمت و سوی بازار ما گریز ناپذیر است همان طور که در پروسه صعودی گریز ناپذیر بود.

به هر حال دو هفته ای است که عرضه ها به بورس کالا محدود شده و همین محدودیت زمینه ساز بروز قحطی مصنوعی در بازار گردیده و از طرف دیگر تلاطمات نرخ اسکناس دلار، علیرغم اینکه ساز و کار تنظیم بازار فولاد کشور با دلار نیمایی است، تقاضا را به ترس و وحشت انداخته و زمینه بروز هیجان در بازار را ایجاد کرده است.

فروش محصول نهایی برخی از مبادی تولیدی بخش خصوصی در بازارچه های مرزی روی دلار ۳۲ هزار تومانی بازار آزاد عامل مهم دیگری است که انتظار مبادی از افزایش قیمت میلگرد ها در بازار داخلی را زیاد می‌کند. در این شرایط یا باید فکری به حال تنظیم قیمت دلار و کاهش فاصله اختلاف دلار نیمایی و دلار بازار آزاد شود، یا اینکه با اعمال کنترل بیشتر از طرق مختلف، به طور مثال در سامانه جامع تجارت و غیره، این مبادی را مجبور به تمکین نمایند.

این هفته نیز در بورس کالا از عرضه آهن اسفنجی استقبال نشد زیرا هم قیمت آن افزایش پیدا کرد که خود مبادی مصرف کننده این کالا می دانند این قیمت کاربردی نیست و با توجه به محدودیت های برقی هم چندان عجله ای برای خرید مواد اولیه ندارند. صبر می کنیم و نظاره ‌گر فرجام این آشفته بازار و سرانجام زورآزمایی ناظم بازار و مبادی عرضه هستیم.

سخن پایانی 
طبق تجربیات گذشته در بازارآهن، بعید است که تمامی احتمالات مطرح شده درست باشد اما اگرتمامی موارد گفته شده انجام شوند نرخ میلگرد تا سه هفته آینده کاهش میابد. 

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید