کاهش قیمت بی‌سابقه آهن آلات در بازار جهانی و افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی!

کاهش قیمت بی‌سابقه آهن آلات در بازار جهانی و افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی!

اخبار
یکشنبه 29 خرداد 1401

در بازار آهن بین المللی شاهد کاهش قیمت محصولات فولادی مختلف به خاطر دامپینگ و باران‌های موسمی روس‌ها هستیم. اما در بازار داخلی ایران شاهد افزایش مجدد نرخ آهن آلات مختلف و در مقابل آن بالا رفتن نرخ تقاضا هستیم! در ادامه نگاهی به قیمت آهن آلات مختلف از جمله میلگرد، قراضه، بیلت و ورق در بازار بین المللی می‌اندازیم.

در هفته‌ای که گذشت با کاهش محدودیت‌های کرونایی و افزایش امید به بهبود اوضاع بازار، سنگ آهن وارداتی با خلوص ۶۲ درصد در چین تا اواسط هفته از ۱۴۳ دلار به بیشتر از ۱۴۶ دلار هر تن سی اف آر بهبود داشت.
تقاضا بهتر شده بود و عرضه محدود بود در نتیحه بازار رشد کرد ولی تا آخر هفته نرخ به حدود ۱۴۱ دلار کاهش یافت. نگرانی‌های جدید در مورد افزایش مجدد شیوع کرونا مطرح شده آن هم زمانی که اقتصاد این کشور تازه در حال بهبود و خروج از بحران اخیر کرونا بود.
در شانگهای تنها ۱۰ روز پس از برداشته شدن قرنطینه‌ها دوباره دور جدیدی از آزمایش‌های سراسری کرونا آغاز شده که به دلیل رویت تعدادی آمار ابتلای مجدد بود.

قیمت قراضه در بازار بین المللی 

هفته گذشته در بازار ترکیه متوسط نرخ قراضه وارداتی سنگین ۱ و ۲ ( ۲۰-۸۰ ) روند نزولی داشته از ۴۳۵ دلار به ۴۳۲ دلار هر تن سی اف آر رسید. آخر هفته معامله‌ای برای قراضه اروپا در ۳۹۵ دلار هر تن سی اف آر نیز شنیده شد.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن ۴۰۶ دلار هر تن سی اف آر بود. متوسط نرخ قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز ۵۰۰ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.

نرخ بیلت در واردات و صادرات 

هفته گذشته میلادی اخرین متوسط نرخ بیلت صادراتی سی‌ای اس ۵۹۰ دلار هر تن فوب بود.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا آخرین نرخ بیلت وارداتی۶۲۳ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. در ترکیه بیلت وارداتی هفته گذشته از ۶۵۵ دلار به ۶۲۸ دلار هر تن سی اف آر رسید. در چین هم قیمت بیلت وارداتی ۶۳۱ دلار هر تن سی اف آر بود.

 

image not found


نرخ بیلیت در هفته گذشته بالا رفت. علت افزایش نرخ بالا رفتن نرخ ارز و عامل مهم‌تر کاهش شدید عرضه در بورس بود. کارخانجات تولید‌کننده شمش القایی در بازار غایب بودند و پس از نزدیک به دوماه همین مطلب باعث شدت گرفتن رقابت برای خرید شد. مهم‌ترین علت افزایش رقابت نگرانی نوردکاران از قطعی برق و تاثیر آن در کاهش عرضه شمش بود.

قیمت میلگرد بین‌المللی در هفته گذشته 

هفته گذشته در چین متوسط نرخ میلگرد صادراتی ۳ دلار ارزان تر شده ۷۱۱ دلار هر تن فوب شنیده شد. میلگرد صادراتی ترکیه نیز ۷۵۵ دلار هر تن فوب باقی ماند.
در بازار داخلی ترکیه آخرین نرخ میلگرد ۷۵۰ دلار هر تن درب کارخانه بود برخی در ۷۳۵ دلار نیز پیشنهاد می‌دادند.میلگرد صادراتی سی‌ای اس ۶۳۰ تا ۶۶۵ دلار هر تن فوب بود.همچنین در بازار داخلی آمریکا میلگرد در ۱۱۷۵ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد در ۱۱۸۵ یورو هر تن درب کارخانه باقی ماند.
میانگین قیمت میلگرد افزایش یافت. دو عامل در بالا رفتن نرخ میلگرد موثر بود اول بالا رفتن نرخ شمش در بورس و دوم اعلام افزایش حدود ۵۰۰ تومانی نرخ پایه آهن اسفنجی برای عرضه هفته جاری.به همین دلیل روز چهارشنبه بازار میلگرد پرواز کرد اما معاملات محدود بود به دلیل آنکه بازار قدرت جذب این افزایش نرخ را نداشت.ضمن آنکه نسبت به پایدار ماندن این افزایش نرخ امیدوار نیست.

قیمت ورق صادراتی 

نرخ ورق صادراتی در هفته گذشته میلادی از 765 دلار به 680 تا 740 دلار به ازای هر تن فوب دریای سیاه رسید. در بازار داخلی اروپا ورق گرمی 975 یورو به ازای هر تن قیمت گذاری شد و در چین نیز از 750 تا 775 دلار به 750 دلار کاهش داشت. همچنین در بازار شرق آسیا نیز قیمت ورق 758 دلار به ازای هر تن سی اف آر بود.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید