روند نزولی قیمت میلگرد روسیه همچنان ادامه دارد

روند نزولی قیمت میلگرد روسیه همچنان ادامه دارد

اخبار
شنبه 07 خرداد 1401

طبق گزارش منابع خبری مختلف، روسیه در هفته‌های اخیر با چالش افت قیمت میلگرد رو به رو شده است و تقاضا برای خرید میلگرد در این کشور نیز به شدت کاهش یافته است. 

طبق گفته متال بولتن و گزارش آرتان پرس؛ بر خلاف عرضه زیاد میلگرد در بازار آهن روسیه تقاضا برای خرید آن دچار کاهش بسیاری شده است که از دلایل اصلی آن تحریم‌های اعمال شده بر روی روسیه و جنگ روسیه با کشور اوکراین می‌باشد.

بررسی دلیل‌های کاهش قیمت میلگرد روسیه در هفته‌های اخیر

دلایل کاهش قیمت میلگرد روسیه 

قبل‌تر اصلی‌ترین دلایل رکود قیمت میلگرد در روسیه را ذکر کردیم اما از دیگر دلایل این رخداد می‌توانیم به موارد زیر نیز اشاره کنیم 

کاهش مصرف داخلی میلگرد فولادی

روند نزولی جهانی

فرصت‌ های صادرات محدود ناشی از تحریم ‌ها

تقویت ارز روسیه در برابر دلار آمریکا

قیمت میلگرد روسیه تا چه اندازه کاهش یافته است؟

طبق ارزیابی این هفته فست مارکت، قیمت میلگرد روسیه در روز دوشنبه 23 می 2022 در حدود 837 تا 870 دلار آمریکا و در مح دوده 54000 تا 56000 روبل روسیه بوده است و در هفته اخیر به رسیدن به قیمت 54000 تا 52000 به ازای هر تن افت 2 هزاری دلاری داشته است.

کاهش قیمت ارز روسیه و تأثیر آن بر روی قیمت میلگرد این کشور

طبق گفته معامله‌گران در 13 مارس در پی تحریم‌ کشورهای غربی در واکنش به جنگ روسیه و اوکراین، ارزش پول این کشور نسبت به دلار، از 79.51 روبل در ازای یک دلار به 133.85 روبل برای هر دلار رسید. 

وضعیت قیمت‌دهی کارخانه‌های فولاد روسیه 

به نقل از منابع مستقر در بازار، در روز دوشنبه (۲۳ می) هیچ قیمتی در بازار اولیه که قیمت اعلام شده کارخانه‌ ها برای سهامداران را نشان می دهد وجود ندارد. در حال حاضر، قیمت کارخانه‌ ها را می‌توان از بازار ثانویه استخراج کرد.باید توجه داشت که یک منبع مستقر در یک کارخانه بزرگ تولید کننده میلگرد فولادی، این دیدگاه را تایید کرده است.

یکی از فعالان بازار در بخش توزیع گفت:

در حال حاضر هیچ قیمتی از طرف کارخانه ها برای میلگرد فولادی روسیه شنیده نشده است. در موارد نادری که ممکن است میلگرد فولادی مورد نیاز باشد، می توان برای دریافت یک پیشنهاد جداگانه به تولید کننده مراجعه کرد.

وی در ادامه تصریح کرد:

ما قصد نداریم حداقل تا یک ماه دیگر خرید میلگرد فولادی انجام دهیم. زیرا موجودی کافی داریم و فروش در بازار ثانویه بسیار کند می باشد.

در این میان متال بولتن نقل کرد:

 در روز دوشنبه (۲۳ می) قیمت شنیده شده برای میلگرد فولادی داخلی روسیه از طرف Revyakino  که یک کارخانه نورد فلزات است تا ۴۷۰۰۰ روبل در هر تن می باشد. اما باید توجه داشت که کارخانه ها نمی توانند یک روند قیمتی ایجاد کنند و قیمت پیشنهادی آن ها ممکن است به جای قیمت واقعی بازار میلگرد، منعکس کننده وضعیت مالی کارخانه باشد.  

برخی از سهامداران در روز دوشنبه (۲۳ می) اعلام کردند که با ضرر کار می کنند و از آنجایی که سهام آنها در ژانویه و فوریه، قبل از شروع فصل ساخت و ساز فعال افزایش یافته است، کارخانه ها می توانند قیمت های خود را برای سفارش های منعقد شده در مارس، آوریل و می کاهش دهند.

تحلیل گران بازار گزارش دادند در روز دوشنبه (۲۳ می) قیمت های پیشنهادی برای میلگرد فولادی ۱۲ میلی متری در بازار ثانویه روسیه حدود ۵۲۰۰۰ تا ۵۴۰۰۰ روبل در هر تن بود. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به هفته گذشته که در محدوده ۵۴۰۰۰ تا ۵۶۰۰۰ روبل در هر تن بود حدود ۲۰۰۰ روبل در هر تن کاهش یافته است.

منابع خبری گزارش دادند در مقابل برخی مناقصات خاص، قیمت ۵۰۰۰۰ روبل در هر تن نیز برای میلگرد فولادی داخلی روسیه گزارش شده است. اما به گفته یک شرکت کننده بازار اولیه، این قیمت استثنایی بوده و منعکس کننده سطح کلی پیشنهادات در بازار ثانویه نمی باشد.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید