نوسانات بازار آهن در خرداد 1401

نوسانات بازار آهن در خرداد 1401

اخبار
سه‌شنبه 03 خرداد 1401

بازار ارز نیز مانند بازار آهن، نوسانات چشمگیری نداشت و قیمت دلار تقریبا ثابت بود، به طوری که هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۳۷۰ تومان به فروش رسید. ظاهرا نوسانات بازار ارز نیز به اخبار ضدونقیض برجام در چند روز اخیر وابسته است.

بررسی نواسانات عجیب بازار آهن آلات در چند روز اخیر

بررسی میزان تقاضا در بازار آهن 

در چند روز اخیر، میزان تقاضا در بازار آهن به شدت پایین آمده است و این بازار را دچار رکود شدیدی کرده است. عده‌ای علت این اتفاق را افزایش قیمت تیرآهن، میلگرد و پروفیل می‌دانند که اساسی‌ترین کالاهای بازار آهن هستند.

اکثر آهن‌فروشان در جریان این اتفاقات اخیر سعی دارند که تا حد ممکن قیمت آهن را کاهش دهند و قیمت بازارآهن را به ثبات بازگردانند. به طور مثال قیمت میلگرد در روز بین 50 تا 300 تومن کم شده است.

محصولات آهنی دیگری، مانند نبشی و ناودانی هم به همین صورت کاهش‌ قیمت‌های (هر چند جزئی تر) را لمس کردند. تعدادی از محصولات آهنی مانند پروفیل و لوله داربستی نیز، تغییر قیمتی نداشته و ثابت ماندند.

برخی از آهن آلات مانند تیرآهن نیز در برخی از بخش‌ها ثبات قیمت داشتند و در بخش‌های دیگری مانند کیلوفروشی دچار افت قیمت شدند. کاهش قیمت تیرآهن کیلویی حدود 200 الی 300 تومان بود. 

از دیگر تغییر قیمت‌های چشم‌گیر نیز می‌توان به قیمت ورق رنگی، روغنی و گالوانیزه با میزان کاهش 100 الی 200 تومنی و قیمت ورق سیاه و استیل با کاهش 50 الی 100 تومنی اشاره کرد.

بازارآهن در چند روز اخیر در بورس‌کالا نیز چندان وضعیت خوبی نداشته است و اکثر کالاها درگیر افت قیمت شدیدی بوده‌اند. برخی از کالاها مانند آهن اسنفجی نیز به دلیل نبود تقاضا از روی تابلو بورس کالا حذف شدند.

اما گذشته از کاهش عجیب قیمت آهن‌آلات در تحلیل دیروز شایعاتی نیز درباره کاهش صادرات فولاد ایران مطرح شد و دلیل آن را کاهش نرخ فولاد روسیه نسب به ایران و تعیین عوارض صادراتی بسیار سنگین دانسته‌اند

اما پس از چندی اخباری مبنی بر رد این گزارش‌ها منتشر شد که براساس آن چنین ادعایی را تکذیب و صادرات را به همان روال سابق اعلام کردند.

در همین زمینه سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ضمن تکذیب این خبار اظهار کرد:

 سیاست‌های صادرات ایران تغییری نداشته و بازار هدف ما هم به دست روسیه نیفتاده است بنابراین روال صادرات به همان شکل پیشین ادامه دارد و اتفاقا طبق آمار گمرکات کشور میزان صادرات افزایشی نیز بوده است.

وی در زمینه عوارض صادراتی بیان کرد: مصوبه عوارض صادراتی سیاستی برای اصلاح بازار و تأمین نیاز داخلی بود، اما همین اعداد و ارقام تعیین شده نیز با کاهش نرخ جهانی محصولات کاهش یافت و ثابت نبود.

امیری در ادامه افزود: 

از دست دادن بازار هدف صادرات صحت ندارد و قراردادهایی که پیش از عید بسته شده بود و کالاهایی که در گمرک بود بدون عوارض صادر شدند؛ زیرا دولت به دنبال تنظیم بازار بود نه کسب درآمد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به مزایای این سیاست و اخذ عوارض صادراتی، اظهار کرد: همانطور که گفته شد این تصمیم برای کسب درآمد و ارزآوری نبود و به واسطه همین امر نیازهای داخلی کشور تأمین شد و کمبودی در این زمینه وجود ندارد اما اگر این مصوبه عملی نمی‌شد در انبارها محصولی نبود و کارخانه‌ها مواد اولیه نیز نداشتند.

وی همچنین گفت: به موازات نوسانات نرخ جهانی، درصد عوارض تعیین شده نیز متغیر بود و با کاهش قیمت‌ها درصد عوارض نیز کم شد. به همین جهت تعیین عوارض صادراتی هیچ تداخلی با صادرات ندارد و موجب از دست دادن بازار هدف نمی‌شود.

امیری در ادامه تصریح کرد: 

تعیین عوارض صادراتی براساس روال گذشته انجام خواهد شد و لیست واحدهای تولیدی یک ماه هم تمدید و به گمرک اعلام شده ست، بنابراین مانع و مشکلی در بازارهای هدف صادرات ما ایجاد نشده است.

وی در پایان تأکید کرد: درصد عوارض تعیین شده متغیر و شناور است به همین جهت با کاهش قیمت‌های جهانی درصد عوارض نیز کاهشی می‌شود و با افزایش قیمت‌ها درصد عوارض نیز افزایش خواهد یافت.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید