تاخیر در زمان قطعی برق صنایع فولادی

تاخیر در زمان قطعی برق صنایع فولادی

اخبار
یکشنبه 01 خرداد 1401

پیش‌تر، صحبت‌هایی راجع‌به قطعی برق صنایع و کارخانجات فولادی شده بود و طبق آمار قرار بر این بود که از اواسط اردیبهشت ماه، صنایع جدول قطعی برق  را دریافت کنند؛ تا به امروز هیچ جدول قطعی به دست صنایع نرسیده و قطعی برقی صورت نگرفته است. البته بیشتر تولیدکنندگان معتقدند که اگر تاکنون شاهد این اتفاق نبوده‌ایم، به این دلیل است که به پیک مصرف برق نرسیده‌ایم. از این رو به نظر می‌رسد با گرم‌تر شدن هوا و شروع فصل تابستان قطعی برق صنایع امری اجتناب‌ناپذیر باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در همین زمینه گفت: 

هنوز هم شایعاتی مبنی بر قطعی برق صنایع به گوش می‌رسد؛ ولی تاکنون ما گزارشی مبنی بر قطعی برق کارخانه‌های ذوب‌آهن و فولاد نداشته‌ایم. بدین ترتیب تولید فولاد به روال سابق خود انجام می‌شود. مگر اینکه در روزهای آینده اتفاق خاصی رخ دهد.

حمیدرضا رستگار در گفتگویی اظهار کرد: 

تمام صنایعی که به برق و انرژی وابسته هستند مشخصا اگر با اخلال در تأمین انرژی مواجه شوند تولید آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. وزارت نیرو و ادارات برق باید به شکلی برنامه‌ریزی انجام دهند که اگر کمبودی وجود دارد در وهله اول اطلاع‌رسانی شود؛ اما خواسته اصلی این است که قطعی برق صنایع در کمترین تعداد و میزان خود اتفاق افتد، زیرا این امر بشدت روی تولید کارخانه‌ها و کارگاه‌ها تأثیر می‌گذارد.

 

قطعی برق صنایع، باعث تغییر در عرضه محصولات فولادی و نوسانات قیمت آن می شود.

 

وی توضیح داد:

همین سال گذشته به دنبال قطعی برق صنایع بسیاری از کارگران شغل خود را از دست دادند، متأسفانه در این زمینه کسی هم پاسخ‌گو نیست. درحالی‌که دولت تعهداتی در زمینه تأمین انرژی هم دارد. نباید ماجرا به شکلی پیش رود که دولت بدون هیچ زمینه و مقدمه‌ای اعلام کند که می‌خواهد ناگهان برق را قطع کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد اضافه کرد: 

اگر نیاز به افزایش تولید برق است، دولت وظیفه دارد که این کار را انجام دهد. این امری طبیعی در دنیاست که وقتی قرار است اقتصاد پویا و صنعت توسعه‌یافته شود برنامه‌ریزی دقیق صورت گیرد.

آیا برق‌رسانی صنایع شبانه می‌شود؟

رستگار درباره شبانه‌شدن برق‌رسانی به صنایع تشریح کرد: 

طی این مدت در این باره به ابلاغی به دست صنایع نرسید.

این فعال صنفی درباره سرنوشت ۱۱۰ کارخانه‌ تعطیل‌شده عنوان کرد: 

سال گذشته به هر ترتیب کارخانه‌هایی به دلیل قطعی برق صنایع تعطیل شدند، اما نباید شایعات را با اخبار درست مخلوط و آن را بزرگ جلوه داد. گذشته از اینکه کارخانه‌های تعطیل‌شده چه تعداد بودند، باید توجه داشت کارخانه‌ای که خط تولید آن متوقف می‌شود، به‌سختی می‌تواند خود را به شرایط عادی برساند؛ چراکه این امر با مشکلات و هزینه بالایی همراه است.

قطعی برق صنایع کارخانه‌های دیگری را تعطیل می‌کند؟

حمیدرضا رستگار در پایان خاطر نشان کرد:

تا به امروز گزارشی درباره تعطیل شدن کارخانه ها و صنایع به دست ما نرسیده است، ممکن است قطعی برق صنایع کارخانه های دیگر را نیز به تعطیلی بکشاند، اما تا به دوران پیک مصرف برق نرسیده باشیم، نمی توانیم به طور قطعی در این باره صحبت کنیم. امیدواریم شرایط صنایع مشابه روند سال گذشته نباشد و هیچ کارخانه ای تعطیل نشود.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید