کاهش 4 تا 16 درصدی مصرف فولاد در کشور

کاهش 4 تا 16 درصدی مصرف فولاد در کشور

اخبار
یکشنبه 18 اردیبهشت 1401

بر اساس آمار به دست آمده، طی 12 ماه سال 1400 علی رغم مصرف داخلی بخش عمده ای از تولیدات فولاد و محصولات فولادی، میزان مصرف به نسبت مدت زمان مشابه در سال 1399 کاهش 4 تا 16 درصدی را تجربه کرده است.

کاهش مصرف فولاد در کشور به چه میزان بوده است؟

بر اساس آماری که توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران منتشر شده است، طی ۱۲ ماهه سال ١۴٠٠ بالغ بر ۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن شمش فولادی (اسلب، بیلت و بلوم) تولید شده که ۲۰  میلیون و ۲۲۹ هزار تن آن با کاهش ۱۶ درصدی نسبت به مصرف ظاهری آن در ۱۲ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹ صرف داخل شده است. در مجموع یکساله ١٣٩٩ میزان مصرف شمش فولاد معادل ۲۴ میلیون و ۹۵ هزار تن ثبت شده است.

 

مصرف فولاد در کشور در سال 1400 کاهش داشته است.

 

قیمت روز محصولات فولادی در بازار را در زیر می توانید مشاهده کنید:

طبق آمارها، از این میزان ۲۰ میلیون و۲۲۹ هزار تن شمش مصرف شده در کشور ۱۱ میلیون و ۵۶۸ هزار تن آن مختص بیلت‌وبلوم (با کاهش ۱۹ درصدی نسبت به ۱۴ میلیون و ۲۴۵ هزار تن مصرفی در سال ۱۳۹۹) و هشت میلیون و ۶۶۱ هزار تن مختص اسلب (با کاهش ۱۲ درصدی نسبت به ۹ میلیون و ۸۵۰ هزار تن مصرفی در سال ۱۳۹۹) بوده است.

در سالی که گذشت، در مجموع ۱۱ میلیون و ۲۰۶ هزار تن کل مقاطع طویل فولادی (تیرآهن، میلگرد، ناودانی، نبشی و سایر مقاطع) تولید شد که هشت میلیون و ۴۵۲ هزار تن آن در داخل مصرف شده است. مصرف ظاهری فولاد در سال ١٣٩٩،  ۹ میلیون و ۴۸۷ هزار تن ثبت شده است که ۱۱ درصد بیشتر از میزان در سال ۱۴۰۰ است.

از میزان کل مقاطع طویل فولادی مصرفی در مجموع یکساله ۱۴۰۰، بالغ بر یک میلیون تن سهم تیرآهن، شش میلیون و ۶۴۸ هزار تن سهم میلگرد و ۶۷۵ هزار تن سهم نبشی، ناودانی و… بوده است که به ترتیب میزان مصرف‌ها نسبت به سال ۱۳۹۹ برای تیرآهن یک درصد بیشتر شده اما برای میلگرد ۱۳ درصد و برای نبشی، ناودانی و… دو درصد کاهش یافته است.

مصرف ظاهری کل مقاطع تخت فولادی (ورق گرم، ورق سرد و ورق پوششدار) نیز در مدت مذکور سال گذشته (١۴٠٠) نسبت به ۱۲ ماهه سال ١٣٩٩، هفت درصد کمتر شده و از بالغ بر ۹ میلیون تن به هشت میلیون و ۴۱۵ هزار تن رسیده است.

از ابتدای فروردین تا پایان بهمن‌ماه، تولید محصولات فولادی نیز معادل ۱۹ میلیون و ۶۳۵ هزار تن ثبت شده که ۱۷ میلیون و ۷۰۰۰ تن آن به مصرف داخلی اختصاص یافته است و بدین ترتیب نسبت به مصرف ظاهری آن در سال سال ١٣٩٩ که ١۸ میلیون و ۸۳۱ هزار تن بوده، ۱۰ درصد کاهش مصرف را رقم زده است.

طبق آمار، مصرف ظاهری تولید آهن اسفنجی در این مقیاس آماری با کمترین کاهش و افت روبرو بوده و با کاهش 4 درصدی تولید، در سال 1400 حدود 29 میلیون و 270 هزار تن در بازار عرضه شده که در مدت زمان مشابه سال 1399، معادل با 30 میلیون و 346 هزار تن بوده است.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید