تعطیلی 110 کارخانه فولادی کشور | سرنوشت کارخانه های فولادی تعطیل شده چه می شود؟

تعطیلی 110 کارخانه فولادی کشور | سرنوشت کارخانه های فولادی تعطیل شده چه می شود؟

اخبار
چهارشنبه 07 اردیبهشت 1401

در بهمن ماه سال 1400، مدیرعامل کارخانه فولاد جنوب، خبر از تعطیل شدن 110 کارخانه فولادی به دلایل مختلف داد و با پیگیری از سایر فعالین این صنف، این موضوع مورد تایید آن ها نیز بود.

قطعی گسترده برق و گاز صنایع عامل اصلی ورشکستگی این کارخانجات معرفی شد. گرچه انتظار می‌رفت در سال جاری گشایش‌هایی در این صنعت اتفاق افتد، اما اخبار چندانی امیدوارکننده‌ای در این حوزه به گوش نمی‌رسد.

طبق نامه‌نگاری‌های صورت‌گرفته اکنون آخرین روزهایی است که صنایع فولادی می‌توانند از برق استفاده کنند. گویا عیدی دولت برای تولیدکنندگان فولاد برای عید فطر آغاز خاموشی‌های گسترده صنایع در سال ۱۴۰۱ است.

 

با توجه به شرایط فعلی بازار فولاد، امکان تعطیلی مجدد کارخانه های فولادی وجود دارد.

 

از سوی دیگر، افزایش تعرفه عوارض صادراتی می‌تواند حکم تیر خلاص بر پیکره صنعت فولاد ایران را داشته باشد. حالا دیگر نه‌تنها امیدی به بازگشت ۱۱۰ کارخانه تعطیل‌شده به چرخه فولاد وجود ندارد، بلکه اخباری مبنی بر تعطیلی فعالیت سایر کارخانه های ذوب آهن و فولاد به گوش می‌رسد.

آیا کارخانجات فولاد به مدار تولید بر می‌گردند؟

رئیس اتحادیه فروشندگان فولاد در رابطه با سرنوشت ۱۱۰ کارخانه تعطیل‌شده فولاد گفت: کارخانجاتی که از دور خارج شده‌اند به‌سختی می‌توانند به میدان بازگردند. قطعی و کمبود برق آسیب جدی به بدنه خط تولید کارخانه‌های ذوب‌آهن و فولاد وارد کرد.

حمیدرضا رستگار در ادامه بیان کرد: 

کارخانه‌هایی که تعطیل شده‌اند تنها با پرداخت هزینه‌های سنگین می‌توانند کار خود را از سر بگیرند. دولت و نهاد ناظر باید بازار داخلی را در اولویت قرار دهد. اگر تصمیماتی اتحاذ می‌شود نباید تولیدکننده لطمه ببیند. یعنی اگر تعرفه صادراتی افزایش می‌یابد و هدف آن حمایت از تولید اعلام می‌شود، نباید خود عاملی برای تعطیلی کارخانجات باشد.

وی درباره احتمال قطعی برق صنایع در سال جاری توضیح داد: 

پیک قطعی برق در فصل تابستان است. اکثر کارخانجات در این فصل با مشکل مواجه می‌شوند. باید برای تولید بیشتر انرژی برنامه‌‌ریزی دقیق صورت بگیرد. نباید به همین راحتی کارخانجات فولاد را به سمت تعطیلی کشاند. حتی اگر یک کوره یا یک خط تولید تعطیل شود کل کارخانه با چالش رو‌به‌رو می‌شود.

ممکن است عوارض صادراتی به نفع تولیدکنندگان باشد؟

رستگار درباره افزایش تعرفه عوارض صادرات فولاد نیز تاکید کرد: 

تعرفه، سیاستی برای تنظیم بازار است. در واقع نهاد ناظر جهت تامین بازار داخلی از طریق تولیدکنندگان داخلی همچین سیاستی را در پیش گرفت.

او اضافه کرد:

تعرفه صادرات به این علت بود که بازار داخلی در اولویت قرار بگیرد. جدا از بحث اعداد و ارقام در نظر گرفته‌شده می‌توان گفت وجود این تعرفه‌ها بد نیست و بازار داخلی را بی‌نیاز می‌کند. ترجیح تولیدکنندگان و بازرگانان نباید تنها به صادرات محدود شود و نیاز های بازار داخل باید به درستی تامین شود.

دیدگاه یا سوال خود را به اشتراک بگذارید